تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
جهت حركت نرخ كالاهاي ديجيتال در زمستان

اوج گرفتن دوباره قيمت موبايل تا كجا ادامه دارد؟

موبايل، قطعات يدكي و در كل اقلام بازار ديجيتال پس از تجربه كردن افتي كوتاه به واسطه اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري آمريكا، بار ديگر به روند افزايشي خود بازگشت و در هفته‌هاي اخير خريداران با قيمت‌هاي نجومي در اين بازار روبه‌رو بوده‌اند.
کد خبر: ۱۴۱۷۶
به گزارش پايگاه خبري معاصر، بازار مذکور گرچه نسبت به چندماه قبل با وضعیت بهتری در تقاضا همراه شده، اما همچنان دچار سردرگمی بالایی است و خریداران در حال حاضر و با فرض تثبیت قیمت دلار و افت قیمت گوشی چشم انتظار روزهای آتی هستند. در همین خصوص یکی از فروشندگان موبایل در یکی از مهم‌ترین مراکز خرید این محصول می‌گوید، قیمت‌ها ظرف یکی دو روز گذشته تا حدودی ثابت مانده و تقاضا بالاخص در بخش قطعات نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.
او همچنین اضافه می‌کند با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال انتظار برای افزایش تقاضای موبایل بیشتر خواهد شد. این در حالی است که قیمت برخی برندهای گوشی همچون سامسونگ، آیفون و شیائومی از هفته قبل تاکنون از ۲۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان گران‌تر شده است.
برخي از فعالان بازار موبايل بر اين باورند که طي يک ماه گذشته و متاثر از ريزش قيمت دلار، تقاضا در بازار کمي فروکش کرد و قيمت‌ها روند کاهشي در پيش گرفت. به عبارت دقيق‌تر آتش هيجان گران شدن کالاهاي ديجيتال در روزهاي اواسط پاييز کمي فرو نشست و بازار موبايل با ثبات نسبي در قيمت‌ها در مقايسه با چندماه قبل همراه شد و از طرفي اکنون نوسان نرخ در بازار مذکور همچنان مشهود است.
اين در حالي است از تابستان امسال تا مهر که قيمت دلار به شکل محسوسي گران شد، نرخ موبايل هم حدود 90 درصد افزايش يافت. با اين حال گفته مي‌شود نرخ‌ها در شرايط کنوني به هيچ عنوان قابل پيش‌بيني نيست و هر اتفاقي مي‌تواند نوسان قابل توجهي را به بازار تحميل کند.

بازار همچنان پرنوسان

در حالي که پيش‌تر گفته مي‌شد با توجه به افت قيمت دلار، تمامي بازارها دنباله رو اين مهم خواهند بود و وضعيت با ثبات‌تري را نسبت به گذشته پيگيري مي‌کنند، اما گزارش‌هاي ميداني نشان مي‌دهد وضعيت بازار موبايل همچنان متفاوت‌تر از ساير بازارهاست و نوسانات قيمتي در محصولات اين گروه بالاخص در روزهاي پاياني پاييز و ورود به سه ماه پاياني سال به شکل قابل توجهي پابرجاست.
اين در حالي است که ماه گذشته و پس از انتخاب بايدن به‌عنوان رئيس جمهوري آمريکا و وعده‌هاي او مبني بر بازگشت به برجام و گشايش اقتصادي از يک سو و اقدام بانک مرکزي مبني ‌بر تخصيص مبلغ قابل‌توجهي ارز براي واردات موبايل از طرف ديگر، روند قيمت‌ها در اين بازار کاهشي شد.
در شرايط کنوني همچنان تقاضا براي موبايل رشد آنچناني نداشته است و به زعم بسياري از متقاضيان خريد محصولات مذکور، قيمت‌ها در يک هفته اخير نسبت به اواخر آبان و اواسط آذر گران‌تر شده است. به عبارت دقيق‌تر گرچه در يک ماه گذشته تقاضاي آنچناني در بازار وجود نداشته، اما تعطيلي چندهفته‌اي و دشواري در تامين همين ميزان تقاضاي اندک هم سبب شده تا نرخ موبايل افزايش يابد.
با اين اوصاف بسياري از فعالان بازار معتقدند، انتظار مي‌رود پس از کاهش محدوديت‌ها و با ادامه ثابت‌ماندن در نرخ ارز، قيمت موبايل طي روزهاي آتي کاهشي شود و مي‌توان اميدوار بود سردرگمي تحميل شده به اين حوزه کمي مرتفع شود. شايان ذکر است رئيس کميسيون ساماندهي و تنظيم بازار انجمن واردکنندگان موبايل هم چند روز قبل اعلام کرد: انتظار مي‌رود براي تامين کالاي مورد نياز شب عيد و فروردين ماه سال آينده، تخصيص ارز ديگري در بهمن ماه امسال داشته باشيم. به علاوه از زمان تخصيص ارز تا رسيدن کالا به بازار حدود 20 تا 25 روز زمان لازم است. در نتيجه اگر در بهمن ماه نيز تخصيص ديگري انجام شود، کالاي نيمه دوم اسفند و فروردين سال بعد نيز تامين خواهد بود. در مجموع اگر برنامه‌ها به اين صورت پيش رود مي‌توان گفت حال بازار موبايل بهتر خواهد شد.
در همين خصوص يکي از فروشندگان موبايل در يکي از مهم‌ترين مراکز خريد اين محصول در گفت‌وگو با «آرمان‌ملي» مي‌گويد، قيمت‌ها ظرف يکي دو روز گذشته تا حدودي ثابت مانده و تقاضا بالاخص در بخش قطعات نسبت به ماه قبل افزايش يافته است. او همچنين اضافه مي‌کند با نزديک شدن به ماه‌هاي پاياني انتظار براي افزايش تقاضاي موبايل بيشتر خواهد شد.
تا لحظه نگارش اين خبر قيمت برخي گوشي‌ها در چند روز گذشته افزايش يافته است، به‌عنوان مثال سامسونگ گلکسي آ51 در يکي دو روز اخير به قيمت هشت ميليون و 880 هزار تومان هم رسيده و نسبت به يک ماه قبل حدود يک ميليون تومان گران‌تر شده است. همچنين سامسونگ گلکسي آ31 نيز با همين مقدار افزايش نسبت به دوره مذکور اکنون حدود هفت ميليون و 200 هزار تومان معامله مي‌شود. ساير محصولات اين برند هم متاثر از موارد ذکر شده در چند روز اخير به شکل محسوسي افزايش قيمت را تجربه کرده‌اند و هرکدام از 200 هزار تومان تا يک ميليون تومان گران‌تر شده‌اند.
در ساير برندهاي مطرح همچون آيفون و شيائومي هم شرايط مشابه‌اي شکل گرفته است، به عنوان مثال آيفون 11 پرومکس از 41 ميليون تومان در مقايسه با اواسط آذر ماه به بيش از 45 ميليون تومان در روزهاي پاياني آذر و اوايل دي ماه رسيده است و ديگر محصول اين گروه تحت عنوان آيفون اس اي با ظرفيت 128 گيگابايت با افزايش قيمت حدود 400 هزار توماني نسبت به دوره ذکر شده همراه شد.
افزون بر اين موارد گوشي‌هاي شيائومي و هواوي که نسبت به دو برند سامسونگ و آيفون، کمتر در کانون توجه متقاضيان قرار دارند، طي يک هفته قبل با افزايش قيمت 200 هزار تا 400 هزار تومان همراه بوده‌اند. اين درحالي است که بر اساس گزارش‌هاي ميداني، لوازم جانبي و قطعات موبايل هم متاثر از تمام عوامل ذکر شده و افزايش قيمت گوشي‌ها، نسبت به دوهفته قبل گران‌تر شده‌اند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز