تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش وپروش اعلام کرد:

30.1 درصد دانش‌آموز دارای اضافه وزن و چاقی هستند

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: ۴ میلیون دانش آموز ما اضافه وزن و چاقی دارند که به معنای سونامی بیماری‌های غیرواگیر در آینده است و یک آسیب مخفی است که کسی به فکر آن نیست و سال های بعد باید روی درمان بیماری‌های ناشی از آن فکر کنیم.
کد خبر: ۱۴۶۹۵
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در شانزدهمین گفت‌وگویی تخصصی اجرای بسته تحولی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان(کوچ) با تسلیت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، اظهار کرد: یافته‌های پروژه کوچ، ما را مصمم‌تر می‌کند این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کنیم و هشدارهای ویژه دارد که وقتی شروع کردیم برای ما مکشوف نبود.

وی ادامه داد: نمودار اطلاعاتی نشان می‌دهد توانستیم شاخص توده بدنی BMI تعداد 13 میلیون و 290 هزار و 720 دانش‌آموز را ارزیابی کنیم که یک کار ارزشمند و صمیمانه مدیران را نشان می‌دهد. 

حمیدی افزود: متأسفانه 30.1 درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی هستند که نشان می‌د‌هد نسبت به پیمایش کاسپین که در سال 95 منتشر شد دانش‌آموزان 8 درصد اضافه وزن پیدا کردند که عمده دلیل آن، قرنطینه خانگی، بی‌تحرکی، ماندن افراد در خانه، تعطیلی مدارس و ریزه‌خواری است.

وی با بیان اینکه 6 درصد دانش‌آموزان لاغر، 30.1 درصد چاق و دارای اضافه وزن و 63.9 درصد دارای وزن طبیعی هستند، گفت: تنها شاخص توده بدنی حدود یک میلیون دانش‌آموز را نتوانستیم اندازه‌گیری کنیم.

وی اضافه کرد: در بخش دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر، آمار دختران ۵.۷۶ درصد و پسران ۶.۲۴ درصد است که نشان می‌دهد دختران نسبت به پسران 48 درصد لاغرترند و دختران وضعیت بهتری دارند. البته نسبت به آمار سال 95 که خودمان تحقیقی انجام داده بودیم، این آمار ۶.۴ درصد بود و اکنون لاغری مقداری نسبت به سال ۹۵ کاهش یافته است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه که ۶۷.۹۶ درصد دختران و ۵۹.۷۶ درصد پسران دارای وزن طبیعی هستند که نشان می‌دهد ۸.۲ درصد پسران کمتر وزن طبیعی دارند.

وی افزود: اینکه چرا دختران به رغم اینکه تحرک کمتری دارند ولی وزن طبیعی شان بهتر است، دو فرض وجود دارد؛ نخست خوردن هراسی است و دیگری توجه بیشتر خانواده‌ها به تناسب وزن و سلامت دخترهاست اما اگر بخواهند به لحاظ نخوردن و عدم تحرک، وزنشان را در حالت طبیعی نگه دارند، مشکلات دیگری متوجه آنها می شود و باید موضوع را بررسی کرد.

حمیدی با بیان اینکه در چاقی هم در نسبت پسران و دختران نسبت به آمار سال 95، 96، وزن پسرها بیشتر شده است، گفت: دختران ۲.۱۸ درصد و پسران ۶.۳۰ درصد افزایش وزن و چاقی دارند.

وی با تأکید بر اینکه آمار ۳۰.۱ درصد تکان دهنده است، افزود:  مرگ و میر ناشی از کرونا حدود ۵۰ هزار نفر است و این در حالی است که قریب به ۴ میلیون دانش آموز ما اضافه وزن و چاقی دارند که به معنای سونامی بیماری‌های غیرواگیر در آینده است و یک آسیب مخفی است که کسی به فکر آن نیست و سال های بعد باید روی درمان بیماری‌های ناشی از آن فکر کنیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در حال حاضر ۳۷۰ هزار مرگ در کشور اتفاق می‌افتد که 300 هزار مرگ به علت بیماری های غیرواگیر است و اگر کنترل نشود در آینده وضعیت اسفبارتر خواهد بود.

وی به وضعیت‌ استان‌ها اشاره کرد و گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان بیشترین میزان خیلی لاغر را دارند و استان‌های  اردبیل، گیلان، مازندران و آذربایجان شرقی کمترین دانش‌آموزان لاغر را دارند، همچنسن استان‌های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویر احمد بیشترین میزان دانش‌آموزان در وزن طبیعی را دارند و استان‌های گیلان، مازندران، شهر تهران و بوشهر کمترین میزان دانش‌آموزان در وزن طبیعی را دارند.

حمیدی با بیان اینکه در مجموع  چهار میلیون و 1963 دانش‌آموز دارای اضافه وزن و چاقی هستند، ادامه داد: استان‌های تهران، مازندران، گیلان، اردبیل و آذربایجان شرقی دارای بیشترین میزان دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و استان‌های گیلان، شهر تهران، مازندران، البرز، بوشهر و خوزستان دارای بیشترین میزان دانش آموزان چاق هستند. 

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دیابت نوع‌ 2،  کاهش عزت نفس، کبد چرب، ابتلاء به برخی سرطان‌ها، اختلال خواب و مشکلات پوستی از جمله عوارض چاقی است.

وی با بیان اینکه 6 نمره از درس تربیت بدنی به طرح کوچ اختصاص یافته است، گفت: معلمان تربیت‌بدنی در این بخش فعال‌تر وارد شوند و حالا که نمی‌توانیم ورزش درس دهیم باید روی سلامت بچه‌ها که در منزل در قرنطینه هستند، متمرکز شویم.

حمیدی با اشاره به کارنامه سلامت به خانواده‌ها بیان کرد: در حال حاضر 25 درصد خانواده‌ها می‌دانند که وضعیت فرزندانشان چگونه است.

وی به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: نیمرخ وضعیت ترکیب بدنی دانش آموزان ایجاب می‌کند این طرح به صورت سالانه یا دوسالانه به مرحله اجرا گذاشته شود و الزام اجرای طرح در قالب یک ماده واحده به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش افزود: مشارکت شرکای سهیم و مؤثر ایجاب می‌کند سند ائتلاف کوچ در شورای عالی سلامت تصویب شود که البته این طرح در شورای ورزش همگانی وزارت ورزش به تصویب رسید.

وی با اشاره به طرح توزیع شیر مدارس که فعلا متوقف است، ادامه داد: باید شیر مدارس به صورت هدفمند در مناطقی که دانش‌آموزان از لاغری و لاغری مفرط رنج می برند، توزیع شود.

حمیدی اضافه کرد: داده‌ها درباره وضعیت توده بدنی دانش‌آموزان در جلسه هیأت دولت با حضور وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش مطرح شود و به جای اهمیت به کنکور سراسری، وضعیت سلامت دانش‌آموزان هر مدرسه به عنوان شاخص برتری مدرسه تصویب شود و امتیاز آن در ارزشیابی مدیران و معلمان مدارس منظور شود.

وی تصریح کرد: سهمیه دبیران تربیت‌بدنی و مراقبان سلامت در جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش افزایش یابد. 
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز