تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
یادداشت

وحشت مثلت ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان

احتمالا دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور شکست‌خورده آمريکا، قصد دارد تا پايان دوره حاکميت خود در کاخ سفيد، يک بحران جديد در منطقه ايجاد کند.
کد خبر: ۱۴۷۷۱
نویسنده :
حسین هانی‌زاده*
حرکت زيردريايي اتمي آمريکا به خليج فارس و تنگه هرمز و زيردريايي اتمي اسرائيل به خليج فارس؛ مجموعه عواملي هستند که نشان مي‌دهد ترامپ قصد دارد ايران را وادار به عکس‌العملي شتاب‌زده کند.
البته اين تحرکات بيشتر مانورهاي سياسي امنيتي است که ترامپ و نتانياهو به عنوان دو فرد شکست‌خورده انجام مي‌دهند، نتانياهو هم با انحلال کنست اسرائيل در حال خروج از چرخه قدرت است و ترامپ هم کمتر از يک ماه به پايان حکومتش باقي مانده است.
محمد بن‌سلمان نيز که ارتباط بسيار نزديکي با ترامپ دارد به‌شدت وحشت مي‌کند که اگر ترامپ از کاخ سفيد خارج شود، پرونده‌هاي زيادي عليه بن‌سلمان رو خواهد شد از جمله موضوع قتل جمال خاشقچي، روزنامه‌نگار سعودي.
از سوي ديگر انتقام ايران از آمريکا به‌خاطر ترور سرداران مقاومت به قوت خود باقي است. ايران نمي‌خواهد در اين شرايط وارد پروسه درگيري با آمريکا شود، ايران سعي مي‌کند به جريان‌هاي سياسي عراق فشار وارد کند تا مصوبه سال گذشته پارلمان عراق عملياتي شود، اينکه دولت مصطفي الکاظمي بارها هشدار داده است که بايد نيروهاي آمريکايي از عراق خارج شوند.
ابتکار عمل ايران بيشتر جنبه سياسي دارد و بعد هم ضربه خود را در زمان و مکان مناسب عليه نيروهاي آمريکايي و اسرائيل وارد خواهد ساخت. عربستان در کشاندن پاي رژيم صهيونيستي به جنوب خليج فارس نقش داشته و قصد دارد به نوعي تقابل دائمي بين رژيم صهيونيستي و ايران در منطقه خليج فارس ايجاد کند.

*تحلیلگر مسائل بین‌الملل

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز