تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
توصیه روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به بایدن؛

تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کنید

یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله روز دوشنبه خود به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا توصیه کرده به جای بازگشت به برجام، تحریم‌های اعمال‌شده از سوی «دونالد ترامپ» را حفظ کرده و کشورهای اروپایی را با آن همراه کند.
کد خبر: ۱۵۰۱۹
روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در این سرمقاله مدعی شده با آنکه «واقعیت‌های روی زمین» در خصوص مسائل پیرامون ایران و برجام تغییر پیدا کرده‌اند سیاست‌های جو بایدن در قبال ایران بی‌تغییر باقی مانده‌اند. 

در بخش آغازین این مطلب که روز دوشنبه روی وب‌سایت وال‌استریت‌ژورنال قرار گرفته آمده است: «کارزار تحریم‌ها و فشار حداکثری رئیس‌جمهور ترامپ تا واپسین روزهای حضورش در قدرت ادامه خواهد داشت، درست همان‌طور که تخلفات روزافزون ایران از توافق هسته‌ای منعقدشده در سال ۲۰۱۵  تداوم خواهند داشت. با آنکه واقعیت‌های روی زمین تغییر پیدا کرده‌اند در سیاست‌های جو بایدن در قبال ایران تغییری ایجاد نشده است.»

رسانه آمریکایی تصمیم ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی که در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از برجام اتخاذ شده را نقض توافق هسته‌ای توصیف کرده و نوشته این اقدام تهران از خط قرمزهای کشورهای اروپایی عبور کرده است. 

 توافق هسته‌ای برجام قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند. با وجود این، دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

 وال‌استریت‌ژورنال درباره تصمیم ایران برای ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی نوشته است: «حسن روحانی (رئیس‌جمهور ایران) می‌گوید مصوبه مجلس او را به انجام این کار ملزم کرده، اما این برای کشورهای اروپایی که بعد از خروج ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ دنبال نجات این توافق بوده‌اند به منزله عبور از خط قرمزها محسوب می‌شود.»

رسانه آمریکایی در ادامه به تیم جو بایدن پیشنهاد کرده از اهرم فشار ایجادشده در اثر اعمال تحریم‌ها علیه ایران برای رسیدن به «توافقی بهتر» استفاده کند. 

این سرمقاله تصریح می‌کند: «اهرم فشاری که به تازگی از تحریم‌های ترامپ به دست آمده‌اند می‌توانند در نهایت به حصول توافق بهتر ختم شوند، اما رسیدن به چنین توافقی در دور اول ریاست‌جمهوری او از ابتدا هم بعید بود.»

رسانه آمریکایی با نقل قول از «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خسارت تحریم‌ها علیه ایران را ۲۵۰ میلیارد دلار برآورد کرده و از ترامپ خواسته بدون کسب امتیاز این اهرم فشار را از دست ندهد.

وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد: «بازگشت به برجام به معنی از کف دادن یک اهرم فشار قابل توجه در ازای هیچ است. وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف ماه پیش گفت که تحریم‌ها ۲۵۰ میلیارد دلار به ایران ضربه زده است. [در صورت بازگشت به برجام] آمریکا مجبور به اعطای برخی امتیازات بازگشت‌ناپذیر به ایران خواهد بود، مانند دانش و اطلاعاتی که دانشمندان ایران حین نقض توافق کسب کرده‌اند.»

روزنامه آمریکایی در بخش پایانی مطلبش نوشته است: «اگر ایالات متحده فشار تحریم‌های ترامپ را حفظ کرده و اروپایی‌ها را با خود همراه کند فشارها روی ایران برای اعطای امتیاز تشدید می‌شود.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که دوران ۴ ساله ریاست‌جمهوری ترامپ رو به اتمام است او در تحقق این هدف ناکام مانده و ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز