تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
حق‌شناس عنوان کرد:

ظرفیت‌های صادراتی گلستان مغفول ماند

در کارگروه توسعه صادرات استان گلستان مسائل مهمی بین مسوولان رد و بدل شد که ماحصل آن به صادرات ۸۰ میلیون دلاری گلستان، تحقق ۷۰ درصد اهداف صادراتی، سایه سنگین اختلافات گازی با ترکمنستان بر روابط تجاری، ظرفیت‌های بکر صادرات و رفع موانع صادراتی اختصاص داشت.
کد خبر: ۱۵۰۹۱
*حق‌شناس: از ظرفیت‌های صادراتی گلستان به خوبی استفاده نشده است

استاندار گلستان در این جلسه از برگزاری جلسه مشترک با کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: ریاست این کمیسیون به عهده وزارت راه و شهرسازی است و همه دستگاه‌های مرتبط در آن عضو هستند، امروز قرار بود میزبان معاون وزیر امور خارجه در استان باشیم که بنا به دلایلی این سفر لغو شد، در جلسه بعدی حتماً سفر معاون وزیر خارجه را به استان خواهیم داشت.

هادی حق‌شناس یکی از مصوبات این جلسه را احصاء مشکلات صادراتی استان برشمرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی مسائل خود را در زمینه موانع صادرات احصاء خواهند کرد.

وی بیان کرد: یک جلسه مشترک با وزارت خارجه، وزارت صمت، وزارت راه، در تهران و یا در استان گلستان برای برداشتن موانع صادرات بین ایران، استان گلستان و ترکمنستان قرار است که برگزار شود.

حق‌شناس با بیان اینکه ظرفیت صادرات استان گلستان قابل‌توجه است، گفت: متاسفانه تاکنون از ظرفیت‌های صادراتی استان نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم.

* طلوعیان: بیش از 70 درصد اهداف صادراتی گلستان در سال 1399محقق شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان نیز در این جلسه در خصوص میزان صادرات استان و ارزش صادرات از گلستان به خارج از کشور بیان کرد: طی ۹ ماه اخیر نزدیک به ۸۰ میلیون دلار صادرات داشتیم.

حسین طلوعیان با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از اهداف صادراتی یش‌بینی‌شده استان گلستان در سال ۱۳۹۹محقق شده است، تصریح کرد: بیشترین میزان صادرات استان گلستان به کشورهای عراق، ترکمنستان و قزاقستان بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد استان گلستان با رفع موانع صادراتی بتواند ۱۱۳ میلیارد دلار سهم صادرات را بر اساس پیش‌بینی انجام شده محقق کند.

*چوپانی: 95 درصد صادرات گلستان از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی شهرستان گرگان نیز با اشاره به نقش مثبت بخش خصوصی در زمینه صادرات گفت: حدود ۹۵ درصد صادرات گلستان از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود.

محمدعلی چوپانی با اشاره به اختلال ایجاد شده در روابط تجاری بین گلستان و ترکمنستان تصریح کرد: به دلیل کرونا کمی اختلال در زمینه روابط تجاری ایجاد شده است ولی ما راهکارهای خوبی اتخاذ کردیم که ان‌شاءالله برای تسهیل روابط با کشورهای همسایه و ارتقاء سطح صادرات ما به این کشورها با توجه به فضای سیاسی پیش‌رو حداکثر استفاده را کنیم.

وی از دیگر موانع کاهش صادرات استان بویژه به کشورهای اوراسیا را در اختلافات گازی عنوان کرد و گفت: مشکلی که بین ما و ترکمنستان وجود دارد به اختلافات گازی بین ایران و ترکمنستان برمی‌گردد، این اتفاق روی سایر روابط تجاری دو کشور سایه انداخته است.

چوپانی بیان کرد: ترکمنستان انتظار دارد که اختلافات گازی بین دو کشور حل شود، یقینا اگر فضایی برای حل این مسئله ایجاد شود بقیه مشکلات فرآرو به تبع آن حل خواهد شد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز