تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های کارخانه های نوآوری گفت:

حوادث اخیر آمریکا نشان داد دموکراسی غربی فشل است

رئیس‌جمهور گفت: آنچه دیشب در آمریکا شاهد بودیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فشل است.
کد خبر: ۱۵۲۰۷
به گزارش پایگاه خبری معاصر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های کلان ملی و کارخانه‌های نوآوری با اشاره به توضیحاتی در خصوص تولید واکسن تب برفکی و آنفولانزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: ساخت این واکسن یک کار تحقیقاتی و مداوم است. این‌طور نیست که امروز یک چیزی ساخته شود و تا ۱۰ سال دیگر در خط تولید ادامه یابد. این یک تحقیق دائمی است.

روحانی با بیان اینکه سال‌های اخیر واکسن اهمیت بیشتری پیدا کرده است، گفت: مردم با واکسن و واکسیناسیون چه در زمینه مشکلات طیور و چه در زمینه مشکلاتی که اخیراً در حوزه کرونا با آن مواجه شدیم، بیشتر آشنا شده‌اند. همیشه برای ما تولید واکسن مهم بوده است و این اقدام یک کار پیشگیرانه و توانمندسازی موجودات و طیور است تا بتوانند در برابر بیماری‌ها بایستند.

وی پس از استماع گزارش شهردار مشهد در خصوص افتتاح کارخانه نوآوری در استان خراسان رضوی، گفت: این کار ارزشمندی است که در شهر مشهد اتفاق افتاده است. این خیلی مهم است که ما در هر استانی یک کارخانه نوآوری داشته باشیم که همه استارت آپ‌ها یک ملجائی داشته باشند و بتوانند به آنجا مراجعه کنند و در آنجا حضور داشته باشند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این کارخانه نوآوری خانه استارت‌آپ‌ها است، گفت: اگر محل کارخانه نوآوری مشهد تبدیل به یک مرکز نوآوری نمی‌شد، به یک برج تبدیل می‌شد که معمولاً چشم نواز هم نیست و به جای اینکه رفاه آفرین باشد، مشکل‌زاست.

روحانی پس از استماع گزارش استاندار فارس در خصوص افتتاح کارخانه نوآوری شیراز، گفت: شیراز از دیرباز به عنوان مرکز مهم الکترونیک کشور بود. امیدواریم در سایر استان‌ها نیز شاهد افتتاح مراکز نوآوری باشیم. آنهایی که به فکر این هستند که فضای جامعه ما یک فضای مناسب باشد یکی از فضاهای دلگرم کننده، فضای دانش و فناوری است.

وی افزود: مرکز نوآوری می‌تواند مشوق و هدایت‌گر باشد. وقتی دانشجویان به این مرکز مراجعه می‌کنند می‌توانند برای آینده شان مفید باشد. آنچه که امروز در زمینه دانش بنیان برای دانشجویان فراهم شده، کار ارزشمندی است.

رئیس‌جمهور گفت: بسیار خوشحالیم که چهلمین پنجشنبه افتتاح‌های بزرگ به بخش شرکت‌های دانش بنیان در زمینه واکسن اختصاص پیدا کرد. امروز شاهد تولید دو نوع واکسن مهم بودیم و همچنین تولید واکسن‌های دیگری که به بهره برداری می‌رسند و برای ما بسیار حائز اهمیت هستند.

روحانی افزود: این واکسن‌ها هم از لحاظ امنیت غذایی و هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر ارزی که در این زمینه مصرف می‌شود، حائز اهمیت هستند. برای خرید این واکسن‌ها ۲۰۰ میلیون یورو در سال باید هزینه کنیم و این یک افتخار است که امروز روی پای خود ایستادیم. ما می‌توانیم به اندازه نیاز داخلی واکسن تولید کنیم و این امر می‌تواند توسعه پیدا کند و حتی نیازهای کشورهای منطقه را هم حل کند.

وی تاکید کرد: ساخت کارخانه‌های نوآوری، فضای کشور را تبدیل به یک فضای علمی می‌کند. این کارخانه‌ها و پارک‌های فناوری در واقع باعث می‌شود که سلسله حرکت دانشگاهی ما قطع نشود زیرا در سابق یک فردی درس می‌خواند و تا دکترا ادامه می‌داد و سپس قطع می‌شد اما امروز با این کارخانه‌های نوآوری تحصیل و تحقیقات ما ادامه پیدا می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با این کار ما به یک اقتصاد پربار و پاک می‌رسیم و حتی می‌تواند از لحاظ علم، فناوری و قدرت علم ی کشور را بی‌نیاز کند. بعد از ایمان، که بالاترین قدرت فرهنگی ماست، شاید هیچ قدرتی بالاتر از قدرت علمی و فناوری نباشد. این قدرت در همه زمینه‌ها یعنی در زمینه دفاعی، اقتصادی، توانمندسازی و رفاه مردم می‌تواند نقش اساسی داشته باشد و حرف اول را در کشور ما بزند.

روحانی با اشاره به سالگرد درگذشت هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: شاید بدون استثنا، در طول ریاست جمهوری هرکجا افتتاح مهمی داشتم در دل از مرحوم هاشمی رفسنجانی یاد کردم. او یک چهره‌ای بود که برای آبادانی و سازندگی کشور زحمات بسیار زیادی کشید. یاد و خاطره و نام و کارهای بلند او را گرامی می‌داریم.

وی گفت: آن مرحوم هم در انقلاب، هم در دفاع مقدس و هم در سازندگی و هم در زمینه فرهنگ که نمونه آن دانشگاه آزاد بود، کارهای بسیار بزرگی را انجام داد. تقریباً روز درگذشت او با روز شهادت امیرکبیر همزمان است که او هم بزرگترین سردار سازندگی تاریخ ایران بود. امیرکبیر توانست علم و فناوری و تمدن نوین را پایه گذاری کند که البته نگذاشتند زنده بماند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: برای ما بسیار مهم است که از این الگوهایی که الگوی فداکاری، خدمت، صبر و تحمل و همت بلند بودند، یاد کنیم. وقتی این افراد فراجناحی می‌شوند و زندگی‌شان با اعتدال و اخلاق توام می‌شود زیبایی خاصی پیدا می‌کند.

روحانی تصریح کرد: البته جناح و حزب سر جای خودش خوب است منتهی بصورت موقتی. این مساله وقتی دائمی می‌شود می‌تواند تاثیر ناسالم بگذارد. یک حزب خوب است که فعال باشد و در یک انتخابات پیروز شود اما وقتی در یک انتخابات پیروز شد دیگر از همه شایسته‌ها استفاده کند نه اینکه دیگر احزاب را کنار بگذارد.

وی اظهار کرد: وقتی این رقابت‌ها افراطی می‌شود چه وضعی پیش می‌آید. آنچه دیشب در آمریکا شاهد آن بودیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فشل و سست است و بنیان آن یک بنیان قوی نیست. ما دیدیم که در این کشورها علیرغم اینکه علم و صنعت پیشرفت کرده است، یک آدم پوپولیست آمد و چه بلاهایی در این ۴ سال بر سر کشور خودش آورد و آبرو و حیثیت کشورش را خدشه دار کرد.

رئیس‌جمهور گفت: این آدم روابط آمریکا را با کل دنیا دچار مشکل کرد و چه ضربه‌های بزرگی به منطقه ما زد، به فلسطین زد، به سوریه زد، به یمن زد. شما می‌بینید که یک آدم ناسالم وقتی می‌آید و قدرت را در دست می‌گیرد چه مشکلاتی را برای کشور خودش و برای دنیا بوجود می‌آورد.

روحانی گفت: امیدوارم این برای همه دنیا و برای حاکمان بعدی کاخ سفید درس عبرت باشد. حاکمان بعدی باید بیایند و جبران کنند و ملت آمریکا که ملت بزرگی است را به جایگاهی که باید باشد، برگردانند. و همچنین شرایط بین‌المللی را به قبل بازگردانند و به عقل و تعهد و قانون برگردند زیرا به نفع خودشان و جهان است. امیدواریم شر آدم‌هایی که در اداره کشور کم سواد و دنبال منافع خانوادگی و فردی خودشان هستند، از سر دنیا کم شود و ما شاهد شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم.

وی افزود: این نشان می‌دهد که چقدر اخلاق و اعتدال برای ما مهم است و چه مقدار به فکر مردم بودن برای ما مهم است. در اینجا می‌خواهم یاد کنم از شهید سلیمانی. من هیچ وقت ندیدم که او جناحی و حزبی فکر کند. همیشه به فکر مردم بود، به فکر مسلمانان و منطقه بود و خدمات بزرگی به کل منطقه کرد.

رئیس‌جمهور افزود: ممکن است ما در داخل یک جناح و حزبی رشد کنیم و حتی با تکیه بر جناح دیگر موفق شویم و قدرتی را بدست بیاوریم، اما در عین حال وظیفه ما این است که نسبت به تمام ملت‌مان خدمت کنیم.

روحانی تاکید کرد: این روزها باید یاد کنیم از شهدای ۱۹ دی سال ۵۶ قم که آنها یک حرکت بازگشت ناپذیر را در تاریخ ایجاد کردند. در تاریخ ما حرکت برای نهضت و تحول وجود داشت اما بعد از یک مدتی متوقف می‌شد ولی حرکت ۱۹ دی مردم قم یک حرکت بازگشت ناپذیر ایجاد کرد، این حرکتی که چله به چله در شهرهای بزرگ ادامه یافت و در نهایت ثمره آن را در دی ماه ۵۷ با فرار شاه و در بهمن ۵۷ با پیروزی انقلاب مشاهده کردیم.

وی با شاره به سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی، تاکید کرد: آرزوی صبر می‌کنیم برای عزیزانی که یاران، اقوام و فرزندان خودشان را در هواپیمای اوکراینی، در ۱۸ دی سال گذشته از دست دادند.

رئیس‌جمهور گفت: این حادثه بسیار تلخ، دردناک و باورنکردنی بود. این حادثه از اشتباه یک فرد نشئت گرفت و آن اشتباه از بی تدبیری یک جمع ناشی شد. البته همه این‌ها بر اثر سهو و خطا بود که صورت گرفت اما حادثه خونبار و دردناکی را بوجود آورد. یک عده از نخبگان ما در این هواپیما بودند.

روحانی همچنین اظهار کرد: ان‌شاالله دادگاه ما در یک بررسی دقیق و در یک دادگاه پرشکوه این پرونده را ارزیابی خواهد کرد و نتیجه نهایی این دادگاه می‌تواند آرامش بخش واقعی خانواده‌ها و جبران کننده لطمه‌ای که به جایگاه هوانوردی وارد شد، باشد.

وی در ادامه با اشاره به افتتاح طرح‌های نوآوری، گفت: در دنیا امروز دیگر قدرت اقتصادی در اختیار معادن، نفت و فولاد نیست. آنها هم سرجای خودش است اما امروز در زمینه فناوری و نوآوری، درواقع فکر است که جای معدن نشسته است. یک ایده فرد تحصیلکرده، گاهی به خودکفایی تبدیل می‌شود و ما را بی‌نیاز می‌کند و هم به رفاه مردم و هم به اشتغال یک جوان و هم به درآمدی برای کشور تبدیل می‌شود.

رئیس‌جمهور گفت: امروز بزرگترین شرکت‌های اقتصادی دنیا، شرکت‌های نفتی و معدنی نیستند بلکه شرکت‌هایی هستند که مربوط به همین فناوری‌های نو می‌شوند. ما باید نسل جوان‌مان را تشویق کنیم. یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که در زمینه شرکت‌های دانش بنیان یک کار بزرگی را انجام داد.

روحانی گفت: گاری که این دولت کرد فقط این بود که توانست فضا را عوض کند. این خیلی مهم است که فضا یک وقتی تبدیل به فضای درس خواندن، مدرک گرفتند و منتظر نشستن برای اینکه کدام اداره صدا کند تا برود پشت کدام میز بنشیند، می‌شود اما گاهی ما فضا را عوض می‌کنیم و می‌گوییم وقتی دانشگاه تمام شد تازه اول کار است و باید از آن علم و دانش بهره برداری کنیم.

وی ادامه داد: جوان‌ها و دانشمندان ارزشمند ما که امروز در بخش‌های مختلف کار می‌کنند، وقتی نتیجه کار آنها را می‌بیند متوجه می‌شویم که همپای کشورهای صنعتی حرکت می‌کنیم. در برخی زمینه‌های نوآوری خیلی با دنیا فاصله نداریم. مثلاً در نانو ما دهم نیستیم بلکه در دنیا رتبه چهارم را داریم. بنابراین ما الان شانه به شانه بزرگان علم در زمینه نانو کار و تلاش می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: امروز در زیست فناوری کار بسیار بزرگی انجام می‌شود. ما در داروسازی و واکسن قدم‌های نهایی را برمی‌داریم و یک مقدار تلاش کنیم در واکسن دامی و انسانی می‌توانیم خودکفا شویم و روی پای خودمان بایستیم. در همه تجهیزات مدرن و پیچیده‌ای که امروز نیازمند هستیم، می‌توانیم به خودکفایی برسیم.

روحانی گفت: ما دیدیم یک مشت جوان در یک شرکت دانش بنیان کمپرسورهای عظیم نفت و گاز را تولید می‌کنند. ما در همه این‌ها به خارج نیازمند بودیم. بنابراین خیلی مهم ایت که این فضا در کشورمان ایجاد شود. اینکه در هر استانی یک یا چند کارخانه نوآوری داشته باشیم، وقتی در یک سالنی جمع می‌شوند همدیگر را می‌شناسند و از یکدیگر کمک می‌گیرند و همفکری می‌کنند.

وی ادامه داد: در این کارخانه‌ها شتاب دهنده‌ها در کنار آنها هستند و کار آنها را تسهیل می‌کنند. خود به خود آنهایی که بازار را در دست دارند می‌آیند به این‌ها وصل می‌شوند برای اینکه محصول این‌ها را صنعتی کنند و به بازار ببرند. این کارخانه نوآوری درواقع یک زنجیره‌ای است که از دانشگاه آغاز می‌شود و سپس به این کارخانه، سپس به صنعت و مراکز تولیدی و در نهایت به بازار می‌رسد.

رئیس‌جمهور گفت: این کارخانه‌ها می‌تواند تحول بزرگی را در کشور و خلق ثروتی متکی بر فکر، ایده و فناوری برای ما ایجاد کند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز