تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

آخرین تصاویر و جزئیات سقوط بالابر در مکه/ تعداد کشته ها ۱۰۷ نفر

سازمان دفاع مدنی عربستان اعلام کرد که شمار قربانیان حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام در مکه به ۱۰۷ کشته و ۲۳۸ زخمی رسیده است.
کد خبر: ۱۵۳۰
اخبار معاصر: عصر روز جمعه 20 شهریورماه یک بالابر بزرگ بر اثر شدت باد و طوفان در مکه مکرمه به داخل مسجد الحرام در نزدیکی مقام ابراهیم سقوط کرد که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از حجاج حاضر در محل شد.

رسانه‌های عربستان اعلام کرده‌اند که این جرثقیل که در طرح توسعه مسجد الحرام مشغول به کار بود و به دلیل بدی آب و هوا سقوط کرده است، اما مقامات سعودی اعلام دلیل اصلی سقوط بالابر را به آینده موکول کرده‌اند.

سازمان دفاع مدنی عربستان اعلام کرد که شمار قربانیان حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام در مکه به 107 کشته و 238 زخمی رسیده است.

در اين حادثه یکی از زائران ایرانی به نام سیف‌الله اسدی اهل همدان که حدود 53 سال سن داشت جان خود را از دست داد و 20 زائر ايراني مجروح شدند.

بيشتر مصدومان دچار شكستگي و آسيب‌های سرپايی شدند كه بيماران به بيمارستان نور مكه و ايراني منتقل شدند.

سلیمان العمرو، مدیرکل نیروهای امداد عربستان، می‌گوید: "اوضاع جوی بدی در مکه وجود دارد و توفان شدید و بارش باران موجب شکسته شدن درختان و تکان شدید جرثقیل‌ها شده است که به همین علت یکی از این جرثقیل‌ها سقوط کرد."

«خالد الفیصل» امیر منطقه «مکه» دستور داده است دو کمیته تحقیق برای روشن شدن علل حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که به کشته شدن بیش از 100 نفر منجر شد، تشکیل شود.

به گزارش وبگاه خبری «الریاض» گروه‌های امداد و فنی منطقه مکه مکرمه به همراه اعضای هلال احمر و وزارت بهداشت این کشور بلافاصله پس از حادثه مشغول فعالیت شده‌اند.

مالک شرکت صاحب جرثقیل پسر شاه است

وبگاه خبری «پانوراما الشرق الاوسط» امروز به نقل از منابع مطبوعاتی در عربستان اعلام کرد جرثقیل سقوط کرده در حرم مکی که سبب کشته شدن بیش از 100 نفر شد، متعلق به شرکت «نسما» است که مالک آن پسر سلمان بن عبدالعزیز است. این وبگاه خبری به نقل از فعالان توییتری نوشت که برخی مسئولان سعودی در تهیه عکسی فتوشاپی که صاعقه‌ای در حال اصابت به جرثقیل است دخیل هستند زیرا می‌خواهند حادثه را کاملا طبیعی جلوه دهند.

در کنار اخبار این حادثه، شایعاتی نیز درباره علت بروز حادثه رواج پیدا کرده است. روزنامه الوطن عربستان نوشت که برخی شایعه کرده‌اند که صاعقه به جرثقیل زده و برخی سایت‌ها تصاویری از این خصوص منتشر کردند.

برخی دیگر گفتند که بر خلاف دستوری که چند روز گذشته صادر شد که همه بالابرها و جرثقیل‌ها به دلیل آغاز موسم حج تمتع، از کار متوقف شوند، این جرثقیل به کار ادامه داده است.

این حادثه در فاصله چهار روز مانده به آغاز ماه ذی‌الحجه و ادای مناسک حج تمتع رخ داد. تاکنون نزدیک به یک میلیون نفر از حجاج وارد عربستان شده‌اند.

مسجد الحرام این روزها شاهد تخریب و ساخت‌وساز گسترده برای الحاق 400 هزار متر مربع به صحن‌های حرم مکی است تا گنجایش 2.2 میلون نفر دیگر را در خود داشته باشد.

آماده‌باش در عربستان

وزارت بهداشت عربستان نیز خبر داد که در همه بیمارستان‌ها وضعیت قرمز و آماده‌باش کامل اعلام شده و وزارت دفاع نیز گفته که این وزارت نیز برای همه دستگاه‌های امنیتی و تابعه خود آماده‌باش کامل اعلام کرده است.

عضو دارالفتوا: کشته‌های حرم شهیدند

روزنامه الوطن عربستان نیز به نقل از «شیخ خالد المصلح» عضو شاخه ریاست پژوهش‌ها و دارالافتای منطقه «القصیم» اعلام کرد که کشته شدگان این حادثه شهید هستند. او با انتشار فایلی تصویری در صفحه خود در توییتر به جمله‌ای که آن را از رسول خدا (ص) دانست، استناد کرد و گفت: ان شاء الله کسانی که در حرم مکی به دلیل سقوط جرثقیل فوت کردند، شهید هستند.. رسول الله کسانی را که زیر آوار ساختمان یا امثال آن کشته شده‌اند، شهید می‌داند.

تعطیلی مدارس مکه

در پی این حادثه، «محمد الحارثی» مدیر کل آموزش منطقه مکه مکرمه به دستور «عزام الدخیل» وزیر آموزش و پرورش عربستان، 253 مدرسه شهر مکه را تعطیل اعلام کرد.

این دستور برای تسهیل نقل و انتقال حجاج صورت گرفته است تا حضور دانش‌آموزان در مناطق شلوغ مخل نظم و تردد حجاج نشود.


انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
هر سال 11 سپتامبر اینا یه حادثه ای سر بشر میارن.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
11سپتامبر13سال بعداز11سپتامبر2001 قربانی میگیرد.این نشان ازنمادگرای صهیونیست است.
شیوا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
افرین عجب دقتی داری تو داداش . 11 سپتامبر هم مشکوکه
Mohammad
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
عجب یازده سپتامر خیلی مشکوکه

آخرین اخبار روز