تهران ۲۷.۶۲° كمينه ۲۷.۶۲°  بیشینه ۲۷.۹۹°
۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
العربی الجدید خبر داد:

خشم مقامات ابوظبی به دلیل هم اندیشی مسئولان امنیتی مصر و ترکیه

منابع مطلع گفتند،تماس و دیدارهای اخیر میان مسئولان امنیتی در مصر و ترکیه با موضوع بحران لیبی، سبب خشم مقامات ابوظبی شده است.
کد خبر: ۱۵۳۵۸
خشم ابوظبیبه گزارش پایگاه خبری معاصر «منابع مطلع در مصر» به وبگاه روزنامه «العربی الجدید» (چاپ لندن) گفتند، تماس و دیدارهای اخیر میان مسئولان امنیتی در مصر و ترکیه با موضوع بحران لیبی، سبب خشم مقامات ابوظبی شده است.

طرابلس لیبی اخیرا پس از سفر هیئتی از مصر، شاهد تماس‌های مکرر مسئولان در قاهره و آنکارا در دو سطح امنیتی و اطلاعاتی بوده است. در خلال این تماس‌ها برخی مسئولان امنیتی بلندپایه دو کشور نیز دیدارهایی کرده‌اند که این امر در نوع خود برای اولین بار است.

منابع مطلع که هویتشان فاش نشد به العربی الجدید گفتند، تماس‌ها و هماهنگی‌های مصر و ترکیه، ابوظبی را خشمگین کرده و در خصوص ماهیت و علل این تماس‌ها، سوالاتی برای ابوظبی برانگیخته شده است. 

در بحران لیبی، امارات از شبه‌نظامیان شرق این کشور حمایت می‌کرد که فرماندهی آنان را «خلیفه حفتر» افسر سابق ارتش لیبی بر عهده داشت و از ابتدای سال ۱۳۹۸ با حمله به طرابلس تلاش کرد آن را اشغال کند. مصر، عربستان و برخی کشورهای دیگر نیز از حفتر حمایت می‌کردند. در مقابل، ترکیه به همراه قطر از حامیان دولت لیبی مستقر در طرابلس (پایتخت/غرب) بودند.

منابع مذکور توضیح دادند «مصر و امارات هر یک، تماس با ترکیه را مورد بهره‌برداری خود قرار داده تا در سایه اختلافات در رویکردشان در برخی مسائل همدیگر را تحت فشار قرار بدهند و در رأس این اختلافات، پرونده لیبی است.

به گفته این منابع، مصر از آشتی عربستان، امارات و بحرین با قطر که بدون در نظر گرفتن خواسته‌ها و ملاحظات مصر انجام شد، خشمگین است. به همین دلیل قاهره گفته که به دور از تن دادن به فشارهای ریاض و ابوظبی عمل خواهد کرد بویژه آنکه حمایت عربستان و امارات از مصر متوقف شده است. 

سال ۲۰۱۷ کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین در اقدامی مشترک دوحه را به حمایت از تروریسم متهم و روابط دیپلماتیک خود با قطر را کامل قطع کردند اما اخیرا عربستان سعودی بنا به ناکامی‌اش در سیاست‌های منطقه‌ای از جمله محاصره قطر، اقدام به آشتی با قطر کرد و به تبع آن امارات و بحرین نیز روابط خود را عادی کرده‌اند. قاهره می‌گوید که ریاض و ابوظبی منافع مصر را نادیده گرفته‌اند.

العربی الجدید نوشت: در آستانه آشتی [کشورهای خلیج فارس] یکی از مسئولان مصری گفت، «مصر بازنده از این مرحله خارج می‌شود و مصر است که تبعات چند سال قطع روابط را پرداخت می‌کند».
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز