تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
وضعيت شهرهاي كشور در مواجهه با كوويد 19 همچنان ناپايدار است

موج بعدي كرونا در ايران از جنس انگليسي است؟

با وجود محدوديت‌ها و پروتكل‌هاي ابلاغ شده از سوي وزارت بهداشت و ستاد ملي مقابله با كرونا، حالا اعلام شده است كه ويروس جهش يافته انگليسي به ايران هم راه خود را باز كرده و چند نفر از هم وطنان ما را مبتلا كرده است.
کد خبر: ۱۵۵۰۰

به گزارش پايگاه خبري معاصر، شهردار لندن چند روز پیش با اعلام وضعیت اضطراری کرونایی هشدار داد که ویروس جهش یافته افسار پاره کرده و مهار آن از کنترل خارج شده است. با توجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی، حالا بیمارستان‌های لندن با افزایش قابل توجه بیماران مواجه شده است.
در این بین بسیاری از کشورها، همچون ایران راه‌های هوایی خود بر روی مسافران انگلیسی بسته‌اند. اما در یک هفته اخیر حدود شش مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران شناسایی شده‌اند و در روزهایی که آمار شیوع کرونا در کشور روبه کاهش است، مردم و وزارت بهداشت بیم این را دارند که ویروس جهش یافته انگلیسی بتواند کشور را با چالش جدی مواجه سازد.
نکته قابل تامل در رابطه با افرادی که به این ویروس جهش یافته مبتلا شده‌اند این است که همه آنها از کشور انگلستان و پیش از آغاز تعطیلات سال نوی میلادی به ایران وارد شده‌اند. ۱۶ دی بود که وزیر بهداشت از شناسایی اولین مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی که پزشکی در شهر سنندج بود، خبر داد و تنها یک روز بعد دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی ستاد ملی کرونا از ابتلای فرد دیگری به کرونای جهش یافته در تهران خبر داد.
روز یکشنبه (۲۱ دی) نیز سعید نمکی، وزیر بهداشت از ابتلای یک خانواده چهار نفره به این ویروس خبرداد، اما نکته مهم در ابتلای این شش نفر به ویروس جهش یافته این بود که همه این افراد از انگلستان و کشورهای اروپایی به ایران بازگشته‌اند و هنوز موردی از ابتلای شهروندان از یکدیگر گزارش نشده است. کما اینکه وزارت بهداشت تایید کرده که آزمایش افرادی که با این شش نفر مراوده داشته‌اند، منفی بوده است.
تلويزيون ژاپن، روز گذشته به نقل از وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرد که چهار نفر که در اوايل ماه جاري ميلادي وارد فرودگاه هاندا توکيو شدند، مبتلا به يک نوع جديد از ويروس کرونا هستند که با ويروس کروناي يافت شده در بريتانيا و آفريقاي جنوبي متفاوت است.
اين چهار نفر در سنين نوجواني تا 40 سالگي هستند و همه آنها در ايالت آمازوناس برزيل اقامت داشتند. ابتلاي آنها به ويروس کرونا در روز دوم ژانويه (12 دي ماه 1399) در فرودگاه هاندا تاييد شد. موسسه ملي بيماري‌هاي عفوني نمونه‌هاي آنها را تجزيه و تحليل کرد و دريافت که اين يک نوع جديد ويروس است.
نگراني در مورد ويروس‌هاي مختلف کرونا که پيشتر در کشورهاي انگليس و آفريقاي جنوبي کشف شده‌اند، دولت را بر آن داشت تا ورود اتباع خارجي غيرمقيم به ژاپن را متوقف کند.

لزوم شناسايي سريع بيماران
در اين رابطه يک متخصص بيوتکنولوژي پزشکي به «آرمان ملي» مي‌گويد: بزرگترين اشتباهي که باعث انتشار اين ويروس شده را دولت انگلستان انجام داد.
آنها پس از سه- چهار ماه که از تاييد جهش اين ويروس مي‌گذشته، تقريبا سه هفته پيش اطلاع رساني کردند و آن زمان ديگر کار از کار گذشته بود. پروفسور علي کرمي، در ادامه خاطرنشان کرد: آنها به‌دليل اينکه سال ميلادي روبه‌ پايان بود و خيلي از افراد مقيم انگلستان به کشورهاي ديگر سفر مي‌کردند و تعدادي از آنها نيز به ايران آمدند، بايد در همان زمان جلوي اين اتفاق را مي‌گرفتند.
خوشبختانه در کشور ما تعداد کمي از افراد مبتلا به کروناي جهش يافته شناسايي شده‌اند و با يک‌سري اتفاقات مي‌توان اين ويروس را در داخل ايران ريشه‌کن کرد. وي از مسئولان وزارت بهداشت خواست براي جلوگيري از شيوع اين ويروس، به‌دنبال افرادي باشند که طي چند ماه اخير از انگلستان و کشورهاي اروپايي به ايران بازگشته‌اند، و افزود: اين افراد يا از طريق پروازهاي مستقيم لندن يا از طريق کشور امارات و ترکيه به ايران رسيده‌اند و شناسايي آنها کار دشواري نيست. کشورهايي که توانسته‌اند آمار ابتلا به کروناي جهش يافته را به صفر برسانند، از طريق گذرنامه‌ مسافران آنها را شناسايي و آزمايش کرده‌اند و اگر مبتلا به اين ويروس بودند، در همان مکاني که بودند، قرنطينه شدند.

هشدار نسبت به وضعيت استان‌هاي شمالي

پروفسور کرمي در رابطه با وضعيت شکننده برخي از استان‌ها نيز خاطرنشان کرد: استان‌هاي مازندران و گيلان به دليل حجم بالاي مسافرت‌ها، در آستانه بازگشت به وضعيت قرمز قرار دارند و اگر اين ويروس از طريق چند مسافر به اين استان‌ها وارد شود، با توجه به قدرت سرايت بيش از 70 درصدي ويروس جهش يافته‌اي که به کروناي انگليسي شهرت دارد، مجددا آنها در وضعيت قرمز قرار خواهند گرفت.
اقدام فرمانداري‌ها براي مجوز سفر در اين شرايط کاملا اشتباه است. مردم نگران نباشند و خوشبختانه وزير بهداشت به شبکه بهداشت و درمان نامه‌اي زده‌ و اخطار داده‌اند که سريعا مسافراني که تازه وارد ايران شده‌اند را شناسايي نمايند. اگر افرادي که در چهارماه گذشته از انگلستان آمده‌اند، خود را معرفي کنند و با توجه به لغو پروازهاي تهران- لندن در چند وقت اخير، مي‌توان اميدوار بود که اين ويروس همين جا ريشه کن خواهد شد.
اين مسافران بايد بدانند که جاي هيچگونه نگراني وجود ندارد و فقط آزمايشي از آنها گرفته مي‌شود که بدانيم آنها سالم هستند يا مبتلا شده‌اند، اما اگر نکات مذکور رعايت نشود، مانند انگلستان با موج جديد و بسيار خطرناک‌تري از شيوع کرونا روبه‌رو خواهيم شد.
ما از افرادي مي‌ترسيم که هيچگونه علامت بيماري ندارد، اما ناقل هستند. 90 درصد افرادي که کرونا وارد بدنشان مي‌شود، سيستم جسماني قوي دارند و ويروس را نابود مي‌کنند، پس افرادي که سه چهار ماه قبل وارد ايران شده‌اند، به احتمال زياد در مدت 15 روز نخست ويروس را نابود کرده‌اند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز