تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
بعد از 70 سال در دولت ترامپ؛

حکم اعدام فدرال یک زن در آمریکا اجرایی شد

«لیزا مونت گومری» تنها زنی که در آمریکا حکم اعدام فدرال داشت و اجرای آن روز گذشته متوقف شده بود، امروز (چهارشنبه) باحکم دیوان عالی فدرال با تزریق کشنده انجام شد.
کد خبر: ۱۵۵۹۳
به گزارش پایگاه خبری معاصر و بنا بر گزارش شبکه «فرانس ۲۴»، دادگاهی در ایالت «ایندیانا» آمریکا روز ۱۱ ژانویه (۲۲ دی ماه) طی حکمی اعدام مونت گومری را به دلیل مشکلات روحی و روانی متوقف کرده بود.

پیش از این قرار بر آن شده بود که در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۸ آذرماه)، مونت گومری در ایالت ایندیانا از طریق تزریق کشنده اعدام شود و پس از آن دادگاه اعدام وی را تا ۱۲ ژانویه (۲۳ دی ماه) به حالت تعلیق درآورده بود.

مونت گومری در شرایطی اعدام شد که وکلای وی تأکید کرده بودند که موکل آنها به دلیل سال‌ها سوء‌استفاده جنسی و بدرفتاری به وسیله مادر و ناپدری‌اش در وضعیت روحی نامناسبی بوده و نیازمند بخشش است.

دیوان عالی فدرال نیز با رد درخواست وکلای مونت‌گومری اعلام کرد: «درخواست تعلیق حکم اعدام رد شده است».

بنا بر گزارش شبکه «بی بی سی»، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که برای اولین بار در تقریباً 70 سال گذشته است که حکم اعدام فدرال درمورد یک زندانی زن به مرحله اجرا رسیده است.

طبق آمار و ارقام مرکز اطلاعات اعدام‌ها در آمریکا، آخرین زنی که حکم اعدام فدرال در مورد وی اجرا شد، «بانی هندی» بود که در سال ۱۹۵۳ با قرارگیری در اتاق گاز در ایالت «میزوری» اعدام شد.

یک دادگاه منطقه‌ای در سال ۲۰۰۷ مونت گومری را به دلیل قتل یک زن باردار در سال ۲۰۰۴ به اعدام محکوم کرد؛ این در حالی است که وکلای وی معتقدند او هنگام قتل دچار اختلال هذیان (از نشانه‌های جنون و روان‌پریشی) بوده است.

در ماههای اخیر، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهورری آمریکا فرایند اجرای حکم اعدام را تسریع بخشیده است و حتی بعد از حوادث اخیر شورش در کنگره آمریکا نیز اعلام کرده که قصد دارد تا پیش از برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن»، دستور سه اعدام دیگر را اعدام کند که مونت‌ گومری یکی از آنها بود.

قبل از آنکه ترامپ قدرت را در سال ۲۰۱۷ به دست بگیرد، آخرین اعدام فدرال در سال ۲۰۰۳ انجام گرفته بود اما دولت ترامپ، تاکنون در سال ۲۰۲۰، حکم اعدام ۱۳ زندانی آمریکا را صادر کرده است که 11 مورد آن انجام گرفته است.

این اعدام‌ها تاکنون با تزریق مواد سمی انجام گرفته‌ اما وزارت دادگستری آمریکا مجوز استفاده از روش‌های دیگر اعدام را نیز صادر کرده است.

تشدید اعدام‌های فدرال در اواخر دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به اندازه‌ای بود که روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» ضمن ابراز نگرانی از تقلای دولت ترامپ برای رکوردشکنی میزان اعدام فدرال گزارش کرد: «ترامپ در آستانه این است که بیشتر از هر رئیس‌جمهور دیگری، به اعدام (فدرال) زندانیان دست بزند و تا قبل از آغاز ریاست جمهوری بایدن تعداد بیشتری را اعدام کند».

طبق گزارش این روزنامه انگلیسی، «ترامپ در حال تبدیل شدن به تنها رئیس‌جمهوری در تاریخ است» که در دوره انتقال قدرت درصدد انجام اعدام‌های فدرال در آمریکا است.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تابستان سال گذشته اعلام کرد قصد دارد اجرای حکم اعدام فدرال را از سر بگیرد و بیست و چهارم تیرماه امسال بود که بعد از گذشت ۱۷ سال نخستین اعدام فدرال در آمریکا صورت گرفت و فردی که محکوم به قتل بود، اعدام شد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز