تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
هفته پر استرس برای مردم و سیاستمداران آمریکایی

هوادران ترامپ علیه بایدن مسلح شدند

ترامپ در یک هفته پایانی ریاستش بر ایالات متحده آمریکا، روزهای پرتنش و بی‌سابققه‌ای را برای دولت، کنگره و مردم این کشور رقم زده است تا آنجا که حتی نزدیکان او هم حاضر نیستند این یک هفته را تحمل کنند و هر کدام به نحوی از او فاصله می‌یرند.
کد خبر: ۱۵۶۱۹
به گزارش پایگاه خبری معاصر، کار به جايي رسيده که جمعي از معاونان ترامپ هم دست به استعفا زده‌اند و حتي حاضر نيستند که در اين چند روز آخر دولت او هم در کاخ سفيد حضور داشته باشند.
بعد از اتفاقات 6 ژانويه و ترس نمايندگان مجلس آمريکا از رئيس‌جمهوري که قدرت تصميم‌گيري درباره مسائل مختلف را ندارد، فضاي سياسي ايالات‌متحده از حالت عادي خارج شده و نظاميان آمريکا از ترس شورش طرفداران ترامپ زنگ هشدار را به صدا درآورده‌اند.
کار به جايي رسيده که سرپرست امنيت ملي آمريکا قصد دارد تا مراسم روز تحليف رياست‌جمهوري را يک هفته زودتر برگزار کند، تا ترامپ هرچه زودتر کاخ سفيد را ترک کند و خطايي را مرتکب نشود.

اعتراضات مسلحانه
تحولات آمريکا هنوز در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. چنانکه پليس فدرال آمريکا خبر داده که طرفداران مسلح رئيس‌جمهور آمريکا قصد دارند طي روز‌هاي آتي در برابر کنگره تظاهرات کرده و درباره هرگونه برکناري ترامپ به‌وسيله متمم 25 قانون اساسي هشدار داده‌اند.
بر اساس گزارش شبکه خبري اي‌بي‌سي نيوز، اين گروه مسلح هشدار داده‌اند در صورتي که کنگره تلاش کند تا رئيس‌جمهور را از طريق متمم 25 قانون اساسي برکنار کند، ناآرامي گسترده‌اي اتفاق خواهد افتاد. اي‌بي‌سي‌نيوز همچنين براساس بولتن اف‌بي‌آي که به دست آورده، گزارش داد که از روز 16 تا 20 ژانويه (1 بهمن، روز مراسم تحليف بايدن) اعتراضات مسلحانه‌اي در تمامي 50 ايالت آمريکا برنامه‌ريزي شده است.
براساس اين بولتن، اعتراضات مسلحانه در برابر کنگره از روز 17 ژانويه (28 دي) تا 20 ژانويه برگزار خواهد شد. البته اين پايان کار نبوده و خبرها حاکي از ادامه استعفاها در دولت ترامپ است. در اين راستا فاکس‌نيوز از استعفاي سرپرست وزارت امنيت داخلي ايالات‌متحده آمريکا از سمت خود خبر داد. وولف حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور اين کشور به ساختمان کنگره را دليل استعفاي خود اعلام کرده است.
استعفاي وولف در حالي است که تعداد زيادي از مقام‌هاي دولت ترامپ در اعتراض به آشوب و خشونت‌هاي روز چهارشنبه در ساختمان کنگره از سمت خود استعفا داده‌اند.

اعلام حالت فوق‌العاده

ايالت‌هاي مختلف آمريکا آبستن حوادث گوناگون است به‌خصوص ايالت واشنگتن که اين روزها کانون تحولات سياسي و اجتماعي است. در همين خصوص سرپرست وزارت امنيت داخلي آمريکا اعلام کرد که با توجه به اتفاقات کنگره، تدابير امنيتي مراسم تحليف جو بايدن رئيس‌جمهور منتخب يک هفته زودتر از موعد مقرر اتخاذ مي‌شود.
همزمان با دستور سرپرست وزير امنيت داخلي آمريکا براي آغاز پيش از موعد تدابير امنيتي مراسم تحليف در روز چهارشنبه آينده به‌جاي 19 ژانويه، مسئولان محلي ايالت‌هاي واشنگتن، ويرجينيا و مريلند از اهالي خود خواستند که در روز مراسم تحليف از خانه‌هاي خود بيرون نيايند و در منازلشان باقي بمانند.
در همين حال، کاخ سفيد اعلام کرد که دونالد ترامپ از تاريخ 11 تا 24 ژانويه به‌دليل برگزاري مراسم تحليف بايدن، در واشنگتن اعلام حالت فوق‌العاده کرده است. از طرف ديگر، يکي از مسئولان فرماندهي گارد ملي آمريکا به شبکه خبري «اسکاي‌نيوز» گفت که شهر واشنگتن در روز تحليف بايدن، به‌طور کامل تعطيل خواهد بود و قانون منع آمدوشد در آن اجرايي مي‌شود.
سفارت فدراسيون روسيه در واشنگتن نيز اعلام کرده که دعوتنامه رسمي از اين کشور براي حضور در مراسم تحليف جو بايدن را دريافت کرده و قرار است آناتولي آنتونوف به‌عنوان نماينده روسيه در اين مراسم شرکت کند. اين در حالي است که توييتر روز دوشنبه اعلام کرد که در روزهاي گذشته در چهارچوب مقابله با پيام‌هايي با محتواي تحريک به خشونت، بيش از 70 هزار حساب کاربري که تئوري توطئه «کيو‌-انان» را تبليغ مي‌کردند، حذف کرده است.
کارزار «دزدي را متوقف کنيد» که از سوي طرفداران دونالد ترامپ ايجاد شده، بر اين موضوع تاکيد دارد که در جريان انتخابات رياست جمهوري سال 2020 ميلادي رأي‌هاي آقاي ترامپ به نفع جو بايدن دزديده شده‌اند.

ايوانکا ترامپ در مراسم تحليف
دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا، شديدا به اين تصميم دخترش اعتراض کرده است. منبعي در کاخ سفيد گفت: ترامپ گفته اين يک توهين است که دخترش حتي بخواهد با شياداني که در تلاش براي سرنگون کردنش هستند تعامل کند. او اضافه کرد که ترامپ گفت که خانواده‌اش بايد کنار يکديگر بايستند و جبهه‌اي متحد را تشکيل دهند.
او بيان کرد: رئيس‌جمهور آمريکا به دخترش گفت که حضورش در مراسم تحليف بايدن به قيمت از دست رفتن هزاران تن از حاميانش تمام خواهد شد و اين بدترين تصميمي است که او تاکنون توانسته بگيرد. به نظر مي‌رسد ايوانکا ترامپ نگران است که حرفه سياسي اميدوارکننده‌اش در معرض خطر قرار گرفته و هر کاري که بتواند انجام مي‌‌دهد تا خود را نجات دهد.

ترامپ يک انحراف براي آمريکا بود

مشاور سابق امنيت ملي دولت ترامپ از حزب جمهوريخواه آمريکا خواست «لکه‌ ننگ» کارهاي ترامپ را از چهره حزب پاک کند.
جان بولتون گفت: بايد در مورد نحوه جبران خسارت در حزب جمهوريخواه گفت‌وگوي جدي انجام شود. او درباره خسارت وارد شده به آمريکا گفت: گرچه به نظر من خسارت قابل توجهي است، اما به نظر من قابل جبران است و بايد آن را برطرف کرد. بولتون ترامپ را «انحرافي در سياست آمريکا» دانست و به حزب جمهوريخواه هشدار داد که ترامپ را به ديگران نسبت ندهد.
مشاور سابق امنيت ملي آمريکا اظهار داشت: محاکمه و مقصر دانستن ديگران، صرفا سياست واشنگتن است. اما اکنون بايد تمرکز روي مساله اصلي، يعني کانون مساله باشد و آن دونالد ترامپ است. او در مورد جمهوريخواهاني که از ادعاي تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري سوم نوامبر حمايت کرده‌اند، گفت که هيچ دليلي نمي‌بيند که آنها مسئول نباشند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز