تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
سخنگوی شورای حاکمیتی سودان؛

هیچ خبری از اعلام جنگ علیه اتیوپی نیست

سخنگوی شورای حاکمیتی سودان روز جمعه تاکید کرد که سودان هرگز از مناطقی که مجددا به آنجا بازگشته است، خارج نخواهد شد و از آن حفاظت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۵۷۵۱
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از روسیا الیوم، «محمد الفکی سلیمان» سخنگوی شورای حاکمیتی سودان گفت: «ما نه به کسی نیاز داریم که ما را  به استقرار نیروهایمان در خاک خودمان دعوت کند و نه به دنبال رویارویی با احدی هستیم.»

او تاکید کرد: «هیچ خبری از اعلام جنگ علیه اتیوپی نیست و ارتش سودان فقط در مناطق مرزی خود مستقر شده است.»

این مقام سودانی با بیان اینکه اطلاعی از وجود میانجیگری برای رفع تنش میان سودان و اتیوپی گفت: «حتی اگر وساطتی در میان باشد، این خاک خاک ماست و از آن کوتاه نمی‌آییم.»

سخنگوی شورای حاکمیتی سودان گفت: «سودان هرگز از مناطقی که بار دیگر در آنجا مستقر شده خارج نخواهد شد و از آن حفاظت خواهد کرد.»

او منطقه «الفشقه» را متعلق به سودان خواند و از اتیوپی خواست از دو نقطه در مرز میان دو کشور عقب نشینی کند.

این مقام سودانی تصریح کرد: «ما می‌توانیم وارد جنگ شویم ؛اما اولویت ما، راه حل سیاسی است و تصمیم برای بازپس گیری مناطق شرق با موافقت کامل شورای امنیت و  سودان اتخاذ شد.»

او اخبار حاکی از اینکه یک طرف سومی، سودان را به اقدام نظامی کشانده است، گفت: «ما نیاز نداریم که کسی حاکمیت ما را به ما یادآوری کند. ما از بازپس‌گیری همه خاک خود در شمال و جنوب حمایت می‌کنیم. این یکی از خواسته‌های اساسی انقلاب سودان است.»

سلیمان گفت: «شورای امنیت و دفاع سودان طرفی است که توصیه به اعلام جنگ کرد، در حالی که خبری از اعلام جنگ علیه اتیوپی نیست.»

او تصمیم سودان را سیاسی و نه بر اساس شایعات رسانه‌ها، نظامی خواند و گفت: «سه کمیته برای تعامل با تحولات در شرق سودان تشکیل شده است که همگی ماهیت غیرنظامی دارد.»

اختلافات بین سودان و اتیوپی به نزدیک به سه دهه قبل برمی‌گردد. از حدود ۲۶ سال پیش شبه‌نظامیان اتیوپیایی با یورش به اراضی کشاورزان سودانی در منطقه «الفشقه» آن‌ها را به زور سلاح از مزارع خود بیرون رانده و زمین‌های آن‌ها را تصرف کردند. خارطوم، ارتش اتیوپی را به حمایت از این شبه‌نظامیان متهم کرده است.

ارتش سودان طی دو ماه اخیر برخی از این مناطق را آزاد کرد که با واکنش دولت آدیس آبابا روبه‌رو شد و ارتش اتیوپی یگان‌های رزمی خود را در مرزهای مشترک با سودان تقویت کرد و از ارتش سودان خواست به مواضع قبلی خود بازگردد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز