تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
سخنگوی شرکت گاز؛

هرگز نگفتم «ما گاز داریم ولی به نیروگاه‌ها نمی‌دهیم»

سخنگوی شرکت گاز گفت: بنده در مصاحبه هرگز نگفتم «ما گاز داریم ولی به نیروگاه‌ها نمی‌دهیم» این برداشت غلطی است. بنده در آن مصاحبه نیز ذکر کردم که ما نسبت به انجام تعهداتمان مشکل و کمبودی نداریم و قاعدتا نباید این برداشت غلط از صحبت‌های من انجام شود.
کد خبر: ۱۵۸۳۸
به گزارش پایگاه خبری معاصر، در روزهای گذشته مصاحبه‌ای از محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز منتشر شده است که ایشان عنوان کرده‌اند که در کشور مشکل کمبود گاز وجود ندارد. در این بین ابهام و پرسشی ایجاد شده مبنی بر اینکه اگر در داخل کشور مشکل کمبود گاز نداریم پس چرا شرکت ملی گاز، گاز موردنیاز نیروگاه‌ها را تامین نمی‌کند تا کشور دچار خاموشی و قطعی برق نشود. در این راستا برای بررسی دقیق‌تر اظهارات سخنگوی شرکت ملی گاز با ایشان به گفتگو نشستیم.

محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، درباره مصاحبه اخیری که از وی منتشر شده است و سوءبرداشت‌هایی که از این مصاحبه انجام شده، توضیح داد: منظور بنده از این که در مصاحبه اخیر خود اعلام کردم که کمبود گاز نداریم، این است که در حال حاضر شرکت ملی گاز به تمامی تعهدات خود برای ارسال گاز به نیروگاه‌ها عمل کرده است.

وی ادامه داد: در برنامه ابلاغی وزارت نفت مشخص شده است که شرکت ملی گاز باید در چه ماهی، به چه میزانی گاز تحویل نیروگاه‌ها بدهد و ما به همه تعهدات مان عمل کردیم. به طور کلی تنها در دو ماه از سال، سهم گاز ارسالی به نیروگاه‌ها به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی کاهش می‌یابد که طبق برنامه نیروگاه‌ها از سوخت دوم یعنی گازوئیل و مازوت برای تولید برق استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

عسکری اظهار داشت: در روزهای گذشته و با سرد شدن هوا، ما حتی بیشتر از تعهد خود به نیروگاه‌ها گاز ارسال کردیم. در نتیجه در رساندن و تأمین گاز نیروگاه‌ها طبق تعهدمان کمبودی نداشتیم و توانستیم تمامی گاز تکلیف شده در برنامه وزارت نفت را برای نیروگاه‌ها ارسال کنیم.

*شرکت ملی گاز تعهدات خود در تامین گاز نیروگاه‌ها را انجام داده است

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران گفت: این که از مصاحبه اخیر بنده این گونه برداشت شده است که «ما الان کمبود گاز نداریم و به اندازه کافی گاز موجود است، ولی به نیروگاه‌ها گاز نمی‌رسانیم» برداشت غلطی است. بنده در آن مصاحبه نیز ذکر کردم که ما نسبت به انجام تعهداتمان مشکل و کمبودی نداریم و قاعدتا نباید این برداشت غلط از صحبت‌های من انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر مصرف گاز در بخش خانگی واقعا بالاست و ما هر چه گاز تولید کنیم، در این بخش به مصرف مردم می‌رسد. در نتیجه اگر مصرف بخش خانگی با اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و یا فرهنگ‌سازی و همکاری مردم کاهش یابد، تمام سوخت نیروگاه‌ها از طریق گاز تأمین خواهد شد و دیگر نیازی به سوخت دوم نیست. کمااینکه در تابستان نیز تمام سوخت نیروگاه‌ها گاز بوده است.

عسکری افزود: وظیفه شرکت ملی گاز توسعه شبکه گازرسانی در کشور بوده است و انصافا در این حوزه کوتاهی صورت نگرفته است و 95 درصد مردم کشور الان از نعمت گاز برخوردارند، اما تا مشکلی در حوزه گاز آن هم به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری اتفاق می‌افتد، همه تقصیرها را به گردن شرکت ملی گاز می‌اندازند، در حالی که وظیفه اصلی ما توسعه گازرسانی است و در حوزه‌هایی که وظیفه‌ای بر دوش ما نیست نیز طبعا نباید تقصیرها به گردن ما بیفتد.

*نسبت به سال گذشته 3 میلیارد مترمکعب گاز بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل داده‌ایم

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: ما از ابتدای امسال تاکنون نسبت به سال گذشته 3 میلیارد مترمکعب گاز بیشتری به عنوان سوخت به نیروگاه‌ها تحویل دادیم. همچنین به تعهداتمان برای ارسال گاز به نیروگاه‌ها نیز عمل کردیم. در نتیجه اگر در تأمین سوخت نیروگاه‌ها مشکلی وجود دارد، مربوط به شرکت ملی گاز نیست و برای حل این مشکل باید در سایر حوزه‌ها جستجو کرد.

وی خاطرنشان کرد: این که گفته می‌شود با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها چرا مصرف گاز افزایش پیدا کرده، بنده به شما توضیح می‌دهم که اولا مدارس و دانشگاه‌های ما باز هستند، ولی دانش‌آموزان و دانشجویان حضور ندارند، در حالی که تمامی کادر آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها در محل کار خود حاضر هستند. در نتیجه همچنان گاز در مدارس و دانشگاه‌ها مصرف می‌شود.

عسگری در پایان اظهار داشت: اما حتی اگر تمام مدارس و دانشگاه‌ها هم تعطیل باشند، کل سوخت مصرفی این مراکز کمتر از 10 میلیون متر مکعب در روز است که این عدد در مقابل مصرف بخش خانگی و تجاری که حدودا 614 میلیون مترمکعب در روز می‌باشد قابل توجه نیست.
انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز