تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
پیشنهاد نماینده تهران در مجلس؛

مجلس به کاستی‌های بودجه‌ای توسعه فناوری نانو پایان دهد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به مسئولان ستاد ویژه توسعه نانو قول دادم که در مجلس پیگیر اصلاح بودجه باشم چون احساسم بر این است که اتفاق رخداده برای ستاد نانو از سال ۹۸ تاکنون یک ترور علمی است و به دست خود نقاط قوت کشور را دچار آسیب می‌کنیم. امیدواریم که این شرایط برای بودجه سال آینده نانو اصلاح شود.
کد خبر: ۱۵۸۹۱
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از ایسنا، علی خضریان درباره بازدید خود از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: تولید و بهبود کیفیت محصولات نانویی باعث شده تا فناوری نانو در تمام حوزه‌های صنعتی تاثیرگذار باشد و حجم بازار بسیار بزرگی را مقابل کشورهای مختلف قرار دهد.

وی با اشاره به تصویب سند ۱۰ ساله فناوری نانو در هیئت دولت (سال ۱۳۸۴) و تصویب راهبردهای آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال ۱۳۸۵) بیان کرد: مرور فعالیت‌ها و دستاوردهای حوزه نانو طی سال‌های گذشته در کشور نشان می‌دهد که توانسته‌ایم هم‌اکنون در این حوزه شرایط ویژه و جایگاه برتری را در سطح جهانی داشته باشیم. بنابراین عزم ملی شکل گرفته و تلاش مجاهدگونه محققان، فناوران و نوآوران این حوزه برای انجام کارهای صنعتی و خلاقانه و همچنین توسعه فناوری نانو قابل توجه بوده است.

خضریان با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶تاکنون با تصویب سند ۱۰ ساله دوم پیشرفت فناوری نانو تحت عنوان «گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴» در هیئت وزیران، شاهد رشد آثار اقتصادی و اجتماعی نانو در کشور بوده‌ایم، اظهار داشت: به دلیل عدم توجه لازم به بودجه این حوزه متاسفانه شاهدیم که فناوری نانو در کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دو داروی ضدسرطان ایران که با کمک علم نانو ساخته و هم‌اکنون در دسترس قرار دارد، تنها ۴۰ میلیون دلار نسبت به نمونه‌های خارجی برای کشور صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته و این رقم کمتر از بودجه ستاد نانو از زمان تاسیس تاکنون است. این مسئله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری اندک روی این حوزه تاچه اندازه موثر بوده است؛ درواقع به خوبی می‌توان دریافت که هرچه بیشتر برای توسعه فناوری نانو سرمایه‌گذاری کنیم، رشد بیشتری را در حوزه دانش‌بنیان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۷ستاد نانو از بودجه خوب و قابل توجهی بهره‌مند بود اما در سال ۱۳۹۸ بودجه ستاد یکباره نصف شد. این مسئله نکته مهمی را گوشزد می‌کند که متاسفانه مسولان امر در حوزه اجرایی به بودجه و آثار حوزه فناوری نانو توجه جدی نداشته‌اند و این ستاد را با مشکل مواجه کرده‌اند.

خضریان تصریح کرد: علیرغم این شرایط ایران توانسته در زمینه تولید علم حوزه فناوری نانو رتبه چهارم جهان را کسب کند و بعد از کشورهای چین، هند و آمریکا قرار بگیرد. در حقیقت ایران در حوزه نانو جزو کشورهای دارنده جایگاه برتر و قدرت علمی است.

این نماینده مجلس با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به علم نانو در دیدار غیررسمی با فعالان حوزه فناوری نانو در سال ۱۳۹۷گفت: مطابق صحبت رهبری، ایران با سرمایه‌گذاری حدود ۱۴ میلیون دلاری برای فناوری نانو در حالی با کشورهایی مثل چین، هند و آمریکا رقابت می‌کند که آمریکایی‌ها حدود ۱.۶ میلیارد دلار، چینی‌ها حدود یک میلیارد دلار و حتی ژاپن حدود ۹۰۰ میلیون دلار برای این حوزه هزینه کرده‌اند. متاسفانه با توجه به نوسانات ارز و کاهش بودجه ستاد، این عدد به کمتر از ۴ میلیون دلار رسیده که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه ایران یک صدم درصد کشورهای مطرح برای فناوری نانو هزینه کرده است، افزود: با چنین شرایطی ایران با کشورهای قدرتمند رقابت می‌کند که شرایط نابرابری است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در مجلس اهتمامی به اصلاح بودجه این ستاد برای سال ۱۴۰۰ وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: به مسئولان ستاد ویژه توسعه نانو قول دادم که در مجلس پیگیر اصلاح بودجه باشم چون احساسم بر این است که اتفاق رخداده برای ستاد نانو از سال ۹۸ تاکنون یک ترور علمی است و به دست خود نقاط قوت کشور را دچار آسیب می‌کنیم. امیدواریم که این شرایط برای بودجه سال آینده نانو اصلاح شود.

خضریان درباره پیشنهادات مطرح شده در جلسه دیدار با مسئولان ستاد ویژه توسعه فناوری برای اصلاح بودجه و پیشرفت فعالیت‌های این حوزه گفت: پیشنهاد یک همکاری مداوم و مستمر بین ستاد نانو و مجلس شورای اسلامی در این جسله مطرح و مورد استقبال واقع شد؛ البته این پیشنهاد برای تعامل و همکاری بدون محدودیت و تعیین بازه زمانی خاص است که مختص این دوره مجلس یا گروه فعلی مسئولان ستاد نانو نمی‌شود.

وی ادامه داد: در صورت پذیرش و عملیاتی شدن این پیشنهاد بدون شک ستاد نانو می‌تواند در مجلس نقش موثری را در حوزه تسهیل فعالیت‌های دانش‌بنیان فناوری نانو، قانون‌گذاری یا حتی قانون‌برداری (در مواردی که مشکلات جلوی پیشرفت این حوزه را می‌گیرد) داشته باشد همچنین مجلس در حوزه نظارتی نیز می‌تواند با کمک این ستاد درجهت فرهنگ‌سازی و همراه کردن دستگاه‌ها و مسئولان برای پیشبرد و بهره‌برداری از اهداف ستاد نانو گام بردارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فکر می‌کنم که بودجه سال آینده ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اصلاحات، رقم متفاوت‌تری باشد. امیدواریم با پیشنهادات مطرح شده و اصلاحات لازم بتوانیم کاستی‌های بودجه‌ای دو سال اخیر را پایان ببخشیم.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز