تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

دبیر انجمن خودروسازان: خودرو را گران می‌کنیم

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه شکل گیری کمپین «نه به خرید خودروی صفر» بی‌فایده است، گفت: خودرو را گران خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۶۲۰
دبیر انجمن خودروسازان: خودرو را گران می‌کنیم

اخبار معاصر
:احمد نعمت بخش با تایید رکود سنگین حاکم شده بر بازار خودرو اظهار کرد: رکود موجود در بازار خودرو ناشی از وضعیت اقتصادی کشور است و این بازار نیز مانند تمامی بخش های اقتصادی کشور در رکود چند سال گذشته به سر می برد.

دبیر انجمن خودروسازان کشور افزود: این که عده ای رکود ناشی در بازار خودرو را ناشی از کمپین نخریدن خودروی صفر می‌دانند، تحلیل غلط و غیر واقعی است زیرا هم‌اکنون روزانه محصولات دو کارخانه بزرگ کشور در نمایندگی‌های این دو بنگاه به مردم عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه محصولات پیش فروش دو بنگاه ایران خودرو و سایپا نیز به صورت منظم به متقاضیان در حال واگذاری است، اضافه کرد: اگر بحث نخریدن خودروی صفر موفقیت آمیز بود به صورت طبیعی باید شاهد عدم استقبال خریداران از محصولات جدید و انصراف آنها از تحویل خودروهایشان می بودیم.

نعمت بخش در واکنش به عذر خواهی مدیر عامل سایپا از مردم به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولیدی این شرکت تصریح کرد: مدیر عامل سایپا نیز به دلیل کم تجربگی و عدم آشنایی با بازار و صنعت خودرو در مدت کوتاه انتصابش در رابطه با موضوعات مطرح شده در چند وقت اخیر اظهار نظر کرده و از مردم عذرخواهی کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان کشور در ادامه از افزایش 18درصدی تولید خودرو در کشور خبر داد و گفت: در 6 ماه نخست سال جاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا رشد 18 درصدی تولید را تجربه کردند که این رشد در ادامه رشد 53 درصدی سال گذشته این دو خودرو ساز بوده است.

چه خوشمان بیاید، چه نیاید، قیمت خودرو افزایش می یابد
وی همچنین با تاکید بر افزایش قیمت خودرو در ماه های آینده اظهار داشت: به طور حتم قیمت خودرو افزایش می یابد و این موضوع هیچ ربطی به بحث های مطرح شده در چند وقت اخیر ندارد.

نعمت بخش ادامه داد: در یک سال گذشته تمامی مواد اولیه صنعت خودروسازی به ویژه فولاد و آلیاژ های مصرفی خودروسازان افزایش حداقل 10 تا 15 درصدی داشته است همچنین اگر هزینه بیمه و دستمزد کارگران و هزینه‌های جانبی برق، آب و گاز را نیز در نظر بگیریم قیمت خودرو باید نزدیک به 15 درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به بدقولی شواری رقابت برای برگزاری جلسه و بررسی قیمت خودرو در مرداد ماه گذشته گفت: شورای رقابت در شرایط کنونی برای فرار از بررسی افزایش قیمت و پاک کردن صورت مسئله تا به امروز به بهانه‌های مختلف از برگزاری جلسه بررسی افزایش قیمت خودرو خودداری کرده است ولی با این حال مسئولان این شورا و تمامی مسئولان وزارت صنعت به خوبی می‌دانند که قیمت خودرو در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.

بازار قواعد خودش را به همه تحمیل می‌کند
وی تاکید کرد: اینکه برخی از کارشناسان خبر افزایش قیمت خودرو را شانتاژ خبری برای مقابله با کمپینگ ممنوع شدن خرید خودروی صفر می دانند، تحلیل نادرستی است و ماه های آینده به همه این موضوع را ثابت خواهد کرد که بازار قواعد خاص خود را دارد.

راه انداختن کمپین اقدامی تکراری و بی حاصل است
دبیر انجمن خودروسازان کشور با بیان اینکه بحث نخریدن خودروی داخلی در سال 90 از سوی برخی از نمایندگان مجلس برای نخستین بار عملی شد، گفت: در آن سال نیز چند تن از نمایندگان مجلس در نطق های خود از کاهش 40 درصدی قیمت خودرو سخن گفتند و مردم را به نخریدن خودرو دعوت کردند ولی در نهایت بعد از چند وقت بازار قانون خود را حاکم کرد و نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافت که نزدیک به 10 درصد نیز با مصوبه شورای رقابت و تایید وزارت صنعت قیمت ها افزایش یافت.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی نیز مانند سال 90 گذرا است و اگرچه رکودی در نمایشگاه های خودروسازی ایجاد شده است ولی خودروسازان محصولات خود را مانند همیشه به مشتریان عرضه می کنند و هیچ مشکلی در خرید محصولات دو کارخانه بزرگ ایران خودرو و سایپا ایجاد نشده است.

رفتار های غیر منطقی خودروسازان نارضایتی مردم را ایجاد کرده است
دبیر انجمن خودروسازان کشور با تایید کیفیت پایین محصولات دو خودروساز بزرگ کشور گفت: البته باید به این موضوع توجه داشت که مردم از رفتار و فعالیت های دو  خودروساز کشور رضایت ندارند زیرا کیفیت محصولات این دو کارخانه راضی کننده نیست و در بحث قیمت خدمات پس از فروش و حتی تحویل خودروهای پیش فروش شده رفتار خودروسازان با خریداران در این سالها به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

وی با بیان اینکه راه انداختن کمپی برای نخریدن خودروی داخلی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، تصریح کرد: باید به تدریج به سمت افزایش کیفیت محصولات تولید شده حرکت کنیم و امیدواریم بعد از لغو تحریم ها در دو سال آینده و افزایش همکاری با شرکت های معتبر بین المللی شاهد افزایش کیفیت خودروهای داخلی باشیم.

پراید خودرویی با کیفیت و ارزان است
نعمت بخش در پایان در دفاع از قیمت مناسب خودروهای داخلی نیز گفت: در هیچ کجای دنیا خودرویی با امکانات پراید به قیمت پنج هزار دلار فروخته نمی شود و اینکه مردم کشورهای عراق و سوریه برای خرید پراید حاضر به پرداخت 5 هزار دلار می شوند به دلیل کیفیت خوب و قیمت مناسب این خودرو است.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که چرا مشتریان پراید سایپا فقط مردم دو کشور سوریه و عراق هستند و این خودرو به کشورهای دیگر صادر نمی شود ، گفت: صادرات خودرو به دو کشور عراق و سوریه تنها به دلیل مزیت های اقتصادی نیست و به طور حتم پارامترهای دیگری نیز در این رابطه دخیل است ولی با این حال در هیچ کجای دنیا خودرویی با امکانات و کیفیت پراید به قیمت 5 هزار دلار عرضه نمی شود.  

وی همچنین با انتقاد از برخی از مسئولان برای بزرگ نمایی کردن مذاکرات با خودروسازان بزرگ و انتشار اخباری ورود آنها به ایران گفت: در ماه های گذشته و در پی توافق هسته ای کشور متاسفانه اخبار متعددی از ورود خودروسازان بزرگ دنیا به ایران از سوی مسئولان و رسانه ها مطرح شد که این امر موجب بالا رفتن انتظارات مردم شده است و مردم هم اکنون تصور می کنند در ماه های آینده محصولات این خودروسازان به بازار عرضه می شود و این امر یکی از دلایل کم شدن تمایل خریداران برای خرید خودروهای داخلی شده است.

انتهای پیام/ انتهای پیام
منبع: میزان
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
United States
۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
تمام گفته ها دروغ است تازه 2ماه گذشته دست به هر طرفندی برای فروش اشغالهاتون زدین بامید روزی ک درب کارخانهاتون پلمب بشه تا این یکه تازتون معلوم بشه امیدوارم پای خاینینتونو وسط نکشین

آخرین اخبار روز