تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
پرونده‌اي به ارتفاع يك متر و سوالاتي كه هنوز باقي است

جزئياتي تازه از پرونده بابك زنجاني

پرونده بابك زنجاني كه روزگاري به عنوان مهم‌ترين پرونده مفاسد اقتصادي در كشور بود مدتي است از دايره توجه خارج شده و ديگر كمتر خبري از آن در رسانه‌ها منتشر مي‌شود. اما سرانجام اين پرونده به كجا رسيد؟
کد خبر: ۱۶۲۹۹
به گزارش پايگاه خبري معاصر، نيمه دي‌ماه بود که سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به پرسشي درخصوص آخرين وضعيت پرونده بابک زنجاني و بازگشت اموال گفت: اموال شناسايي‌شده از وي در داخل کشور که در مقطع زماني کارشناسي صورت گرفته به ميزان 2هزار و 500ميليارد تومان بود، همگي توقيف شده و در اختيار بخش‌هاي ذي نفع اعم از سيستم بانکي و وزارت نفت قرار گرفته است.
اسماعيلي ادامه داد: تلاش‌هاي جدي در ارتباط با شناسايي اموال موجود در خارج نامبرده در دست انجام است تا اين اموال به داخل کشور برگشت داده شود. در اين بخش توفيق قابل‌توجهي حاصل نشده اما مأيوس نيز نيستيم و بايد ببينيم در ادامه تا چه ميزان مي‌توانيم از اموال خارج وي را به کشور بازگردانيم.

توضيح وزير نفت دولت دهم
وزير اسبق نفت در پاسخ به سوالي در خصوص برنامه احتمالي‌اش براي کانديداتوري رياست‌جمهوري در انتخابات 1400 گفت: هنوز زود است در مورد انتخابات صحبت کنيم. رستم قاسمي گفت: فکر مي‌کنم ارتفاع پرونده بابک زنجاني يک متر باشد، بيش از 25 دادگاه رسمي در اين خصوص برگزار شد و اين پرونده دست وزارت اطلاعات اين دولت در هشت سال گذشته بوده و من تحقيقا عرض مي‌کنم که هيچ‌يک از کارمندان نفت در پرونده بابک زنجاني متهم نيستند.
رستم قاسمي همچنين تصريح كرد: آقاي زنجاني پيش از سررسيد، کل آن بانک را خريداري مي‌کند و هم صاحب بانک و هم صاحب LC مي‌شود. همزمان، آن بانک هم تحت تحريم قرار مي‌گيرد و اتفاقاتي که در ادامه رخ مي‌دهد و در نهايت کل اقداماتي که انجام شد اين بود که وزارت نفت، ايشان را ممنوع‌الخروج کرد، کارشناساني سازماندهي شدند که اموال ايشان را شناسايي کنند و همزمان با شناسايي اموال وي، اقدامات لازم در زمينه کارهاي دادگاهي صورت مي‌پذيرد. قاسمي اظهار داشت: درواقع در همان دولت دهم، ما ايشان را به دادگاه معرفي کرديم و نکته مهم اينجاست که کارهايي که مي‌بايست در زمينه اقدامات قضايي صورت مي‌گرفت، کاملا طبيعي است ولي مهم‌تر از آن بايد براي بازگشت اين پول کار مي‌شد، پولي که وجود دارد و بايستي تلاش مي‌شد اين پول‌ها در کنار اقدامات قضايي، به کشور بازگردانده مي‌شد.
وي گفت: به هر حال در شرايط تحريم، ريسک و مشکلاتي وجود دارد، اکنون نيز وزارت نفت براي فروش نفت تلاش مي‌کند اما پشت صحنه ريسک‌هايي نيز وجود دارد که بابک زنجاني نيز يکي از همين ريسک‌ها بود، اما نکته مهم اينکه در سال 1390 و 1391 که تحريم آمريکا، سازمان ملل و اروپا بوديم نزديک به 160ميليارد دلار نفت فروخته شد که بالاترين فروش نفت در 100 سال گذشته است.
وزير اسبق نفت خاطرنشان کرد: همانطور که مهندس زنگنه در مجلس اعلام کردند که آقاي قاسمي نه‌تنها 90 درصد بلکه 100 درصد در کنار وزارت نفت هست، ايشان درست فرمودند ما مدتي است که در خصوص بحث فروش نفت به وزارت نفت کمک مي‌کنيم و بخش قابل‌توجهي از نفت کشور را داريم به روش‌هايي که وجود دارد مي‌فروشيم.

روايت وکيل از بابک
8 دي ماه وکيل بابک زنجاني در پاسخ به اين پرسش که آخرين مرتبه پرونده زنجاني در چه وضعيتي قرار داشت، گفت: آخرين اتفاقي که درباره اين پرونده رخ داد، اين بود که قوه قضائيه به پرونده ورود کرده و در حال بررسي پرونده است و از آن زمان تا امروز هيچ موضوع جديدي درباره اين پرونده اعلام نشده است.
رسول کوهپايه‌زاده گفت: خيلي وقت است که خبر جديدي درباره پرونده اعلام نشده و فعلا پرونده در همان وضعيت سابق دنبال مي‌شود. رسول کوهپايه‌زاده وکيل مدافع بابک زنجاني درباره آخرين وضعيت اين پرونده، گفت: هيچ اتفاق جديدي درباره اين پرونده رخ نداده و مطلب جديدي براي توضيح درباره اين پرونده وجود ندارد.
اين وکيل پايه يک دادگستري در پاسخ به اين پرسش که آخرين مرتبه پرونده آقاي زنجاني در چه وضعيتي قرار داشت، گفت: آخرين اتفاقي که درباره اين پرونده رخ داد، اين بود که قوه قضائيه به پرونده ورود کرده و در حال بررسي پرونده است و از آن زمان تا امروز هيچ موضوع جديدي درباره اين پرونده اعلام نشده است. وي در پاسخ به اين پرسش که دليل اين سکوت در مورد اين پرونده چيست، گفت: من دليل اصلي اين موضوع را نمي‌دانم ولي شايد دوستان در قوه قضائيه در حال رسيدگي به اين پرونده باشند و اقداماتي در حال انجام است ولي آنان فعلا بنا دارند که اين امور را پيگيري کرده و سپس درباره آن اطلاع‌رساني کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز