تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱

تفاوت زنان و مردان در دوستی

زنان زودتر از مردان با هم دوست و صمیمی می‎شوند.
کد خبر: ۱۶۳۲
اخبار معاصر: در تحقیقاتی که روان‌شناسان درباره دوستی‌های زن‌ها و مردها انجام داده‌اند متوجه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی در آنها شده‌اند. اگرچه شباهت‌ها بیشتر از تفاوت‌ها بوده، اما تفاوت‌های جالبی درباره دوستی‌های مردانه و زنانه وجود دارد که در این مبحث به آن پرداخته‌ایم.
تفاوت زنان و مردان در دوستی

دوستی آقایان مانند خانم‌ها احساسی نیست. وقتی آنها دورهم جمع می‌شوند بیشتر تمایل دارند به ماجراجویی‌های لذتبخش، از دوچرخه‌سواری گرفته تا قایقرانی و کوهنوردی بپردازند. آنها هرگز مانند زنان دور هم نمی‌نشینند تا عمیق‌ترین احساساتشان را در میان بگذارند.

دوستی‌های مردانه این گونه است. اگر بخواهند مانند زن‌ها عمل کنند، حتما مرتکب اشتباهی می‌شوند. مردها معمولا در دوستی‌هایشان مشکلات احساسی‌شان را به میان نمی‌آورند و درباره آنها سکوت می‌کنند و البته با این کار، از حمایت دوستانشان هم محروم می‌شوند.


رودررو یا شانه‌به‌شانه

بنا به گفته محققان، دوستی خانم‌ها رودررو است. آنها با هم صحبت می‌کنند گریه می‌کنند و رازهایشان را در میان می‌گذارند، اما دوستی آقایان شانه به شانه است و وقتی کنار هم هستند، بیشتر به بازی می‌پردازند.

زنان سریع و بی‌دردسر با هم دوست و صمیمی می‌شوند در حالی که این کار برای آقایان بسیار سخت است. آنها اگر سال‌های سال هم دوست باشند، ممکن است کوچک‌ترین اطلاعی از وضع خانوادگی همدیگر نداشته باشند، زیرا بندرت درباره مسائل زندگی‌شان حرف می‌زنند. مرد‌ها وقتی درباره مسائلی با یکدیگر صحبت می‌کنند، درباره چگونگی انجام دادن آنها حرف می‌زنند، نه احساسی که نسبت به آنها دارند.

یکی از محققان که درباره دوستی‌های خانم‌ها و آقایان سال‌ها به تحقیق و بررسی پرداخته، به این نتیجه رسیده است که مردها به طور کلی در برابر ایجاد روابط صمیمی با دیگران ـ همسر یا رفقایشان ـ مقاومت می‌کنند.


دوستی در دهه‌های مختلف زندگی

مطالعات نشان داده است، زن‌ها اواخر دهه 20 و 30 سالگی بسیار کمتر در تماس با دوستان قدیمی هستند. در این سال‌ها سرگرم یافتن حرفه، تشکیل خانواده و بزرگ کردن فرزندان هستند و آنقدر سرشان شلوغ است که فرصتی ندارند با دوستان وقت بگذارند. مساله پول هم در میان است.

اما آنها حول و حوش 40 سالگی شروع به ارتباط برقرار کردن با دوستان می‌کنند. در گذشته روان‌شناسان تصور می‌کردند دلیل آن، نیاز نداشتن فرزندان به آنهاست اما اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که آنها با متمرکز شدن روی دوستان، خود را برای فصلی دیگر از زندگی آماده می‌کنند. آنها به سمت دوستان خود می‌روند تا راهنمایی و همدلی به دست آورند.

بنا به گفته محققان دوستی خانم‌ها رودررو است. آنها با هم صحبت می‌کنند گریه می‌کنند و رازهایشان را در میان می‌گذارند، اما دوستی آقایان شانه به شانه است و وقتی کنار هم هستند بیشتر به بازی می‌پردازند

البته زنان در دوستی‌هایی که در دهه‌های مختلف زندگی دارند، متفاوت عمل می‌کنند. آنها در 20 تا 30 سالگی بیشتر از شغل، دانشگاه و برنامه‌های آینده و این که واقعا من که هستم، صحبت می‌کنند و بیشتر به جستجو و کشف می‌پردازند. 30سالگی نیز عمدتا درباره مشکلات کاری خرید خانه، ازدواج و تشکیل خانواده و از این دست مسائل صحبت می‌‌کنند. در دوران 40 سالگی، بیشتر به دنبال ارزش‌هایشان هستند و این که از زندگی چه می‌خواهند؛ آیا می‌توانند شغلشان را عوض کنند یا به دانشگاه برگردند و ادامه تحصیل دهند یا اصلا کسب و کاری را خودشان راه بیندازند و با دوستان خود در باره این موضوعات صحبت می‌کنند. دوران 50 و 60 سالگی به بعد دنبال لذت بردن از زندگی هستند و برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنند و در این مواقع وجود دوستان برای آنها بسیار اهمیت دارد و در ضمن هر چقدر سنشان بالاتر می‌رود، از آنجا که ممکن است همسرشان را از دست داده باشند و نمی‌خواهند تنها بمانند، برای دوستی بیش از گذشته ارزش قائل هستند. همچنین به کسی نیاز دارند تا نگرانی مربوط به سن و مشکلات جسمانی را مطرح و بازخوردی مناسب دریافت کنند.


دوستی زنگارگرفته

آقایان تا حدود 30 سالگی به سمت دوستان تمایل نشان می‌دهند و این تمایل در آنها با بالا رفتن سن و رسیدن به 40 سالگی کمرنگ می‌شود که این مساله چند دلیل دارد: اول این که ممکن است جابه‌‌جا شوند و از منطقه‌ای به منطقه دیگر نقل‌‌مکان کنند و چندان به هم دسترسی نداشته باشند. دوم این که تفاوت شغلی، آنها را از هم دور می‌کند. در هر حال، مطالعات اخیر نشان داده است، دوستی‌های اواخر 40 سالگی مردها به چیزی تبدیل می‌شود که می‌توان آن را زنگار گرفته نامید. آنها دیگر تمایلی ندارند، زود یکدیگر را ببینند. امروزه هم که اینترنت کارشان را آسان‌تر کرده و به ارسال ایمیل بسنده می‌کنند.


فراموش کردن مشکلات کنار دوستان

روزی زنی برای یکی از روان‌شناسان که مشغول تحقیق در زمینه تفاوت‌های رفتاری زن و مرد در دوستی بود، نامه‌ای نوشت و گفت، او بدون هیچ مشکلی و خیلی راحت احساساتش را با دوستانش در میان می‌گذارد، اما شوهرش کاملا برعکس اوست. یک‌بار شوهرش همراه چند تا از دوستانش که هر یک مشکلی حاد داشتند، به مسافرت چند روزه ماهیگیری رفتند. در راه حتی یک کلمه از مشکلات به زبان نیاورده بودند و برای این زن جای سوال بود که پس آنها این یک هفته درباره چه چیزی صحبت می‌کردند. او به شوهرش گفته بود، دو زن غریبه در سرویس بهداشتی عمومی فقط در مدت 5 دقیقه، اطلاعات بسیار بیشتری به هم می‌دهند تا شما مرد‌ها که یک هفته کنار هم بودید.


دوستی مردانه

بررسی‌ها نشان می‌دهد، مردها بیشتر اوقات مسائل احساسی‌شان را با همسر مادر و خواهران در میان می‌گذارند. آنها معتقدند، دوستان مذکرشان چندان کمک نمی‌کنند و همچنین دوست ندارند در نظر آنها احساساتی به نظر آیند و دیگر این که ترجیح می‌دهند، وقتی کنار دوستان هستند‌ مشکلات را به دست فراموشی بسپارند. مردها هرگز از ناامنی زندگی‌شان با یکدیگر صحبت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با همسران حرف بزنند. با این حال به دیدن یکدیگر علاقه نشان می‌دهند و از بودن در کنار هم لذت می‌برند.

مردها برای نشان دادن احساسات، روشی آرام‌تر وکنترل شده دارند. مثلا حتی اگر به بدترین بیماری مانند سرطان مبتلا شده باشند یا یکی از دوستانشان این بیماری را داشته باشد، وقتی دورهم جمع می‌شوند، به جای صحبت درباره بیماری سر به سر یکدیگر می‌گذارند و با هم شوخی و بازی می‌کنند و از خاطرات گذشته حرف می‌زنند. مردها می‌دانند که همه در زندگی سختی‌های بسیاری دارند و به هم می‌گویند: «خیلی سخت است، اما بهتر است الان بیسبال بازی کنیم».


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز