تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
ثبت 160 هزار طلاق در سال گذشته

60 درصد مطلقه‌ها زیر 30 سال دارند

عضو كميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مشاور وزير ارشاد در امور جوانان و خانواده با بيان اينكه در حال حاضر یازده و نیم ميليون جوان زير 35 سال كشورمان در سن ازدواج قرار دارند گفت: در سال گذشته تنها 800 هزار مورد ازدواج در كشور اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۱۶۳۹
اخبار معاصر:محمود گلزاري به تلاش‌هاي صورت گرفته و در دست اقدام براي تحكيم بنيان خانواده در بين كشورهاي اسلامي اشاره و در اين باره از برگزاري سمينار وزراي فرهنگ كشورهاي اسلامي پيرامون موضوع خانواده كه آبان‌ماه در كشور قطر برگزار خواهد شد، خبر داد و گفت: بحث تحكيم بنيان خانواده نه تنها در بين كشورهاي اسلامي بلكه بايد در تمامي اديان الهي مورد اهتمام و توجه قرار گيرد.

مشاور وزير ارشاد با بيان اينكه در اين مدت 160 هزار مورد طلاق نيز به ثبت رسيده است، ادامه داد: 15 درصد از طلاق‌هاي كشور مربوط به سال اول ازدواج بوده است و 60درصد از مطلقه‌ها نيز دختران زير 30 سال بوده‌اند. گلزاري با نگر‌ان‌كننده خواندن آمارهاي موجود درباره ازدواج و طلاق در كشور، هشت چالش درباره ازدواج از قبل از اين رويداد تا پس از طلاق را متذكر شد و گفت: نكته اول در اين حوزه تجرد جوانان است كه علل مختلفي دارد.

او مهم‌ترين علت تجرد جوانان را مشكلات اقتصادي و شغل بنا بر اعلام 60 درصد از پسرهاي مجرد، مشكل همسريابي به عنوان يكي از مهترين علل ذكر شده از سوي دختران، آداب و رسوم نامناسب درباره ازدواج، بي‌اعتمادي به طرف مقابل و بي‌مسئوليتي طرفين در قبال زندگي‌شان ذكر كرد. عضو كميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي موضوع همسريابي را به تنهايي يك چالش مهم در بحث ازدواج خواند و ادامه داد: مشاوره براي انتخاب صحيح همسر نكته‌اي است كه بايد از طريق مشاوران و كارشناسان به جوانان در شرف ازدواج آموزش داده شود.

او مقطع پنج سال اول زندگي زوجين را به عنوان پرطلاق‌ترين دوره در باب اهميت و حساسيت با پنج سال ابتدايي زندگي كه بيشترين مرگ و مير نوزادان را در برمي‌گيرد، مقايسه كرد و گفت: هر چند زوجين از لحاظ سني نيازمند مراقبت نيستند ولي سن ازدواج آنها در اين سال‌ها بسيار پايين است و نيازمند مراقبت شديد هستند.

 اومعتقد است كه همانطور كه براي نوزاد در اين مقطع براي مقابله با بيماري‌ها واكسن تهيه مي‌شود، براي زوج‌هاي جوان نيز در اين سال‌هاي ابتدايي زندگي بايد بسته‌هاي آموزشي خاصي تهيه شود. گلزاري مداخله و مشاوره‌هاي بعد از اختلاف و همچنين مداخلات قبل از دادگاه را نيز از نكات مهم برشمرد و گفت: مشاوران به دنبال راهكار براي رفع مشكل و ادامه زندگي هستند ولي در دادگاه‌ها به دنبال مقصر و محكوم شدن افراد هستيم.

او اصلاح آداب و رسوم اشتباه و مانع ازدواج را يكي ديگر از نكات در اين حوزه ذكر كرد و گفت: اين موضوع بايد در تمامي استان‌ها از سوي كارشناسان بررسي و رفع شود.

مشاور امور جوانان و خانواده وزير ارشاد، رفع قوانين مشكل‌آفرين حقوقي را نيز يكي ديگر از موضوعات مهم در اين مقوله عنوان كرد و آخرين چالش در حوزه ازدواج را مديريت بعد از طلاق خواند و در اين باره گفت: در اين رابطه بايد روي موضوعاتي مانند بازگرداندن زنان مطلقه به همسرانشان در صورت واجد شرايط زندگي بودن و فرهنگ‌سازي درباره ازدواج با افراد مطلقه، فرهنگ‌سازي شود.

گلزاري در پايان گفت: به نظر مي‌آيد كه مجمع خيرين ازدواج استان بايد در فراتر از يك مجمع خيري عمل كند و با عناوين نظير مجمع يا بنياد تحكيم خانواده در قالب ساختاري غير دولتي در سه حوزه اقتصادي، آموزش و مشاوره و نيز فرهنگسازي، زمينه‌ ترويج ازدواج و صيانت از بنيان خانواده‌ها را رقم بزند.

منبع:آرمان
انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز