تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
چین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد؛

رزمایش نظامی پکن در دریای جنوبی چین

ورود ناوگروه نیروی دریایی آمریکا به دریای جنوبی چین، پکن را به برگزاری رزمایش نظامی در این منطقه وادار کرد.
کد خبر: ۱۶۴۱۶
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نوشته خبرگزاری «رویترز»، چین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که طی هفته جاری در دریای جنوبی چین رزمایش نظامی اجرا می‌کند.

سازمان امنیت دریانوردی چین با صدور پیام هشدار، ورود هرگونه شناور به آب‌های خلیج «تونکین» در غرب شبه‌جزیره «لِیژو» واقع در جنوبی غربی چین را از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ ژانویه ممنوع کرد اما جزئیات بیشتری درباره مقیاس یا زمان دقیق برگزاری رزمایش ارائه نکرد.

ارتش آمریکا دو روز پیش اعلام کرد که ناو گروه دریایی «تئودور روزولت» و سه کشتی جنگی روز شنبه با هدف ادعایی «ترویج آزادی دریاها»، وارد آب‌راه تنگه تایوان و دریای جنوبی چین شده است.

وزارت خارجه چین نیز با انتقاد از «قدرت‌نمایی» نظامی آمریکا در دریای جنوبی این کشور، گفت اینگونه اقدامات فایده‌ای برای صلح و ثبات منطقه شرق آسیا ندارد. (جزئیات بیشتر)

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

روز یکشنبه همچنین وزارت دفاع تایوان برای دومین بار در دو روز متوالی مدعی شد، تعدادی از هواپیماهای جنگی چین وارد حریم شناسایی پدافند هوایی این جزیره شده‌اند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز