تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
به دلیل حمایت از ائتلاف تحت حمایت سعودی علیه مردم یمن

قانونگذار انگلیسی از جانسون انتقاد کرد

یک قانونگذار انگلیس در سخنرانی در مجلس این کشور از حمایت های نظامی انگلیس از ائتلاف تحت حمایت سعودی در نبرد علیه مردم مظلوم و بی دفاع یمن به شدت انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۶۴۱۷
به گزارش پایگاه خبری معاصر، «زهرا سلطانا» قانونگذار حزب کارگر انگلیس در یک سخنرانی در پارلمان این کشور به مناسبت «روز جهانی همبستگی با مردم یمن» گفت، نقش انگلیس در ائتلاف سعودی در یمن  یک رسوایی ملی است. این قانونگذار انگلیس افزود، این امر باعث بدترین بحران انسانی در جهان شده و انگلیس عمیقا در این ماجرا شریک است.

زهرا سلطانا در بخش‌هایی از سخنرانی خود در مجلس انگلیس گفت: «در این جنگ پنج ساله بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته شدند. این جنگ بدترین بحران انسانی را در دنیا بوده است. چندی قبل سازمان ملل هشدار داد که ۲۰ میلیون یمنی از جمله ۱۰ میلیون کودک در خطر گرسنگی هستند. هم اینک بر اساس برآوردها یک میلیون یمنی به کرونا مبتلا شده اند.»

 این قانونگذار انگلیسی در ادامه سخنان خود گفت: «حمایت های انگلیس از سعودی‌ها باید یک رسوایی ملی باشد.این فجایع بدون کمک انگلیس و آمریکا ممکن نبود. کارشناسان گفته‌اند که بمب‌های پرتاب شده از جنگنده‌های سعودی ساخت انگلیس و آمریکا بودند و خلبانان آن‌ها نیز توسط آمریکایی‌ها و انگلیس آموزش دیده بودند. این جنگنده‌ها با کمک آمریکا و انگلیس پرواز کردند. این نبرد بدون کمک این دو کشور امکان پذیر نبود و این حجم مرگ و میر و فجایع انسانی  بدون حمایت‌های این دو کشور رخ نمی‌داد. از زمان آغاز جنگ دولت انگلیس مجوز صادرات فروش سلاح به سعودی به ارزش ۵.۳ میلیارد یورو را صادر کرد. دولت‌های آمریکا و انگلیس می‌توانستند با عدم حمایت از سعودی‌ها و فروش سلاح به آن‌ها، قطع آموزش خلبانان آن‌ها و بازآماد جنگنده‌ها این نبرد را متوقف کنند، اما اقدامی انجام ندادند. دولت‌های آمریکا و انگلیس از فروش سلاح به سعودی سود برده‌اند.»

وی در خاتمه با انتقاد از دولت «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس گفت که دولت انگلیس کاملا در این نبرد مشارکت داشته و پیام او این است که فروش سلاح به عربستان باید متوقف شود.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز