تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
وزیر علوم مطرح کرد:

قرار نیست مصرف کننده فناوری دیگران باشیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جایگاه شانزدهم علمی ایران گفت: قرار نیست در آینده مصرف کننده فناوری دیگران باشیم و باید تولیدکننده علم و فناوری باقی بمانیم.
کد خبر: ۱۶۴۲۳
به گزارش پایگاه خبری معاصر، منصور غلامی امروز در مراسم سه شنبه‌های فناورانه شرکت راه آهن با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به علم و دانش و نخبگان و فناوری گفت: حوزه آموزش عالی کشور یک سرمایه علمی است و سبب شده تا در حال حاضر جمعیت بزرگی از کشور دانش آموخته دانشگاه‌ها باشند.

وی ادامه داد: یک وظیفه آموزشی بر عهده وزارت علوم بود که به خوبی انجام دادیم و سبب شد وضعیت علمی ما در دنیا و در مقایسه با دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته و توسعه یافته و توانمند از جایگاه خوبی برخوردار باشد، به گونه‌ای که جزو ۲۰ کشور برتر دنیا در حوزه علم و فناوری هستیم و در حال حاضر در رتبه‌های ۱۶ و ۱۷ قرار داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وجود این دانشگاه‌ها یک ظرفیت بزرگی در کشور است که در جریان ۲۰ سال اخیر به روندی بالنده و در حال رشد تبدیل شده است. در یک سال اخیر شاهد حضور شرکت‌های دانش بنیان در مجموعه راه آهن هستیم و سبب شده در این یک سالی که کرونا بر دانشگاه‌ها سایه انداخته است، هر روز گزارش‌هایی از توانمندی‌های علمی برای خدمت به مردم اعلام شود و بسیاری از یافته‌های علمی هم حتی فرصت خبری شدن نیافتند.

غلامی یادآور شد: مراکز صنعتی از یافته‌های علمی دانشگاه‌ها استقبال می‌کنند و در نتیجه شاهد ریشه و عمق گرفتن هر روزه یافته‌های علمی هستیم. آینده درخشانی پیش روی این هماهنگی‌ها و همکاری هاست و شاهد به نتیجه رسیدن فرصت‌های علمی هستیم.

وزیر علوم تصریح کرد: ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور داریم که ۳۷ پارک را وزارت علوم مستقیماً مدیریت می‌کند همچنین ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌ها تأسیس و ۶ هزار شرکت دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه وزارتخانه‌ها به سمت بهره برداری از ظرفیت بزرگ و توانمند ایجاد شده در دانشگاه‌ها بیایند، گفت: به دلیل بالا بودن تعداد مراکز علمی و همچنین کاهش جمعیت دانشجویی، ظرفیت خالی توسعه علمی و فناوری داریم.

غلامی یادآور شد: دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت جزو موارد خاص در دنیاست که یک دانشکده تخصصی در حوزه راه آهن داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود ظرفیت علمی و نخبگانی دانشگاه‌های شهرستان‌ها گفت: از این ظرفیت می‌توانیم در گستره راه آهن در سراسر کشور استفاده کنیم وظیفه اصلی ما در وزارت علوم بستر سازی برای رشد و بالندگی صاحبان فناوری است، همچنین وظیفه خاصی هم برای هدایت ظرفیت علمی به سمت توسعه فناوری داریم.

غلامی تاکید کرد: قرار نیست در آینده مصرف کننده فناوری دیگران باشیم و باید تولیدکننده علم و فناوری باقی بمانیم.

در ادامه این مراسم محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تلاش زیادی کردیم تا نگاه لجستیکی به توسعه را به رویکرد دانش بنیانی تبدیل کنیم، گفت: این دیدگاه را در فکر سازمانی و فردی کارکنان و مدیران راه آهن جریان داده ایم.

وی ادامه داد: از طریق جریان سازی پژوهش و تحقیقات نتیجه گرا، توسعه دانش بنیان را پایه گذاری کرده ایم که نمونه آن در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن مشهود است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی مرکز جهادی پیشرفت راه آهن مرکز تلاقی نخبگان است و نخبگان می‌توانند در این مرکز جریان پیشرفت راه آهن را هدایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم خدمات ریلی را آنگونه که شایسته مردم است به آنها ارائه دهیم.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز