آخرین اخبار ، تحولات ، چالش ها و تحلیل های اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و ورزشی را در پایگاه خبری - تحلیلی معاصر بخوانید/ با ما باخبر شوید        
آخرین اخبار
March 07 2021-يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
کد خبر: ۱۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
عضو کمیسیون صنایع مجلس؛
عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از فقدان برنامه بلند مدت در صنعت خودرو گفت: اگر خودروسازی قرار است به کشورمان بیاید، بایستی در بحث تولید، مشارکت داشته و بداند که 20 درصد خودروی تولیدشده در کشورمان بایستی در کشور مبدأ مورد استفاده قرار گیرد تا کیفیت خودرو بالاتر رود.
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت:‌ یکی از مشکلاتی که در عرضه خودرو وجود دارد آن است که این صنعت فاقد سیاست کلان و افقی است و عملاً آینده‌نگری در آن وجود ندارد و مشخص نیست که 10 سال آینده به کدام خودرو می‌رسیم. 

وی با انتقاد از برنامه‌های کلی وزرای صمت در حوزه خودرو افزود: آنها در این برنامه‌ها حرف‌های کلی می‌زنند و مشکل اساسی این است که ما هیچ برنامه جامع و آینده‌نگری در این باره نداریم.

عضو کمیسیون صنایع تصریح کرد: چون سیاست کلان در صنعت خودرو وجود ندارد دچار روزمرگی شده‌ایم،‌ این در حالی است که یک روز شورای رقابت این صنعت را دستخوش تغییر می‌کند و روز دیگر وزارت صمت و روز سوم التهابات بازار بر صنعت خودرو تأثیر می‌گذارد و عملا  خودروساز تکلیف خود را نمی‌داند. 

حسینی‌کیا گفت: ‌اگر سیاست صحیحی در صنعت خودرو وجود داشته باشد، دولت بایستی سیاستگذار باشد و خودروساز هم یک بنگاه اقتصادی است و براساس منافع آن بنگاه بایستی به تولید خودرو پرداخته و سود و منافعش را ببرد، اما وضعیت صنعت خودرو را هم رها نکند. 

وی تأکید کرد: تنظیم‌گری و رگلاتوری صنعت خودرو بایستی در دستان دولت باشد که البته این کار با تعرفه واردات صورت می‌گیرد؛ در حال حاضر چون سیاست کلان نظام بر عدم ورود خودرو به کشور است و ممنوعیتی در این باره وجود دارد، خودروساز سیاست‌بردار نیست و عملاً منفعت‌محور شده است و چون برایش منفعت‌بری از هر چیزی مهمتر است، هر جایی که این منفعت را ببیند، سعی می‌کند در آن حوزه حضور داشته باشد که در همین راستا هم انحصارگر است و هم قراردادهایی که با مردم منعقد می‌کنند، عملاً ترکمانچای است و طوری تنظیم می‌کنند که همه افزایش‌های قیمت خودرو به خریدار تحمیل می‌شود.

نماینده سنقر در مجلس گفت: اگر خودروسازان با وضعیت سیاسی و بین‌المللی به وجود آمده به کشورمان بیایند، باید این را بدانیم و مراقبت کنیم که بایستی بسیار دست به عصا با آنها رفتار کنیم ولی مجلس ناظر این موضوع بوده و اجازه نمی‌دهد وضعیت قبل به وجود آمده و خودروسازان خارجی به یکباره زیر تعهداتشان زده و کشورمان را رها کنند. 

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: رنو، پژو و ... خودروسازانی بودند که در اثر تحریم‌ها کشورمان را رها کردند و رفتند، ولی باید تلاش کنیم اگر خودروسازی قرار است به کشورمان بیاید، بایستی در بحث تولید، مشارکت داشته و بداند که 20 درصد خودروی تولیدشده در کشورمان بایستی در کشور مبدأ مورد استفاده قرار گیرد تا کیفیت خودرو بالاتر رود. 

وی در توضیح این موضوع گفت: اگر خودروساز خارجی به کشورمان بیاید، بایستی نحوه قرارداد به گونه‌ای باشد که خودرویی را در کشورمان تولید کنیم که در کشور مبدأ تولید شود و عملاً آن خودرو در کشور مبدأ از رده خارج نباشد، ضمن اینکه این سیاست را هم دنبال کنیم که آن خودرو نیز بایستی ارزان‌قیمت، صادرات محور و رقابت‌پذیر باشد و آنها را مشروط کنیم که 20 درصد خودروی تولیدی بایستی در کشورشان مورد استفاده قرار بگیرد که با این کار، خودرو باکیفیت‌تری به مردم عرضه خواهد شد. 

وی گفت: کشورمان ظرفیت بالایی برای تولید خودرو دارد و از حضور کشورهای خارجی تولیدکننده خودرو اعم از چینی و اروپایی استقبال می‌کنیم، چرا که جمهوری اسلامی را در منطقه به عنوان یک خودروساز بدون کیفیت می‌شناسند که باید این ذهنیت را تغییر داده و کیفیت خودروهای تولیدی را افزایش دهیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار