تهران ۲۷.۶۲° كمينه ۲۷.۶۲°  بیشینه ۲۷.۹۹°
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸

مسیر ارتباطی عراق و سوریه باز شد/دومین ناکامی تکفیریها پس از شکست کوبانی ارتش سوریه

در حالی که همه نگاه‌ها در سوریه به نبرد ارتش و نیروهای مردمی این کشور با تروریست های تکفیری در شهر استراتژیک «الزبدانی» دوخته شده بود، به یک‌باره بخش وسیعی از شهر حسکه منطقه امن اعلام شد.
کد خبر: ۱۶۵
اخبار معاصر: هفته گذشته به صورت رسمی اعلام شد که کنترل بخش های وسیعی از شهر استراتژیک حسکه در سوریه به کنترل کامل ارتش و نیروهای مردمی این کشور درآمده است. این خبر در حالی اعلام شد که تمامی نگاه ها به نبرد نفس گیر ارتش و نیروهای مردمی حزب الله با تروریست های تکفیری در شهر استراتژیک الزبدانی دوخته شده بود. در حالی که همگان منتظر شنیدن اخبار شهر الزبدانی بودند، به یک باره بخش های وسیعی از شهر حسکه که در استان حسکه واقع شده است، منطقه امن اعلام شد.

از نظر بافت جمعیتی باید گفت که اکثریت قریب به اتفاق ساکنان شهر حسکه را کُردها تشکیل می دهند. این شهر در حدود ۲۵۰ کیلومتر شمال شهر کُردنشین عین العرب (کوبانی) قرار دارد و یکی از بزرگترین شهرهای واقع در شمال سوریه نیز به شمار می رود. جمعیتی حدود نیم میلیون نفر از ساکنان حسکه هستند.

اهمیت استراتژیک شهر حسکه از نظر موقعیت جغرافیایی موجب شد تا تروریست های داعش پس از مسجل شدن شکستشان در شهر کُردنشین عین العرب (کوبانی)، به ناچار در صدد تسلط کامل بر این شهر برآیند. اهمیت استراتژیک حسکه به این دلیل است که به نوعی مسیر ارتباطی میان عراق و سوریه به شمار می رود. از همین رو، سیطره تروریست های تکفیری بر این شهر جابجایی تسلیحات برای آنها در میان دو کشور را تسهیل می کند.

همین مسأله موجب شد تا آنها شهر حسکه را از چند محور مورد هجوم گسترده قرار داده تا به نوعی جای خالی شکست سنگین خود در شهر عین العرب را پُر کنند. از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران معتقدند که حملات گسترده و وحشیانه داعش به شهر حسکه جنبه انتقام جویانه داشته و این گروه پس از ضربات مهلکی که در عین العرب متحمل شد، تنها برای گرفتن انتقام حسکه را هدف قرار داد. از جمله اهمیت استراژیک دیگر شهر حسکه برای تروریست های تکفیری داعش این است که این شهر در نزدیکی استان الرقه واقع شده است. اعضای داعش با تصور اینکه می توانند از طریق تسلط بر حسکه، مدت زمان سیطره خود بر الرقه را طولانی تر کنند، به حملات گسترده و همه جانبه به این شهر روی آوردند.

تروریست های تکفیری داعش حدود دو ماه پیش به صورت گسترده و از چند محور به شهر حسکه یورش بردند. پس از سلسله درگیری های نفس گیر میان آنها با ارتش و نیروهای مردمی سوریه در نهایت راهی جز عقب نشینی از این شهر نیافتند. پس از پایان درگیری های میان ارتش و تروریست های تکفیری، نیروهای مسلح سوریه اعلام کردند که بزرگترین حمله داعش از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور را دفع کردند. نیروهای مسلح همچنین تصریح کردند: نبرد با تکفیریهای داعش به منظور جلوگیری از سیطره آنها بر حسکه از بزرگترین نبردهای ارتش طی حدود پنج سال اخیر بوده است. در این میان نباید از نقش کُردها در همکاری با ارتش و نیروهای مردمی سوریه به منظور مقابله با داعش در حسکه غافل شد.

از چند ماه گذشته، کنترل بخش بسیار کمی از شهر حسکه به دست تروریست های تکفیری افتاد که پس از آن بلافاصله ارتش سوریه عملیات گسترده خود برای پاکسازی این مناطق را آغاز کرده و ابتدا تمامی راه های امدادرسانی به تکفیریها را مسدود کرد. از آن زمان به بعد که مناطق تحت سیطره داعش به محاصره ارتش درآمد، دیگر خبری درباره وقوع درگیری ها در این شهر در رسانه ها منتشر نشد تا اینکه هفته گذشته ارتش سوریه به صورت رسمی اعلام کرد که بخش وسیعی از شهر حسکه منطقه امن است.

منطقه استراتژیک «النشوه» اولین منطقه ای بود که خبر آزادسازی آن در جریان نبرد نفس گیر ارتش و نیروهای مردمی با تروریست های داعش منتشر شد. پس از آزادسازی کامل این منطقه و هلاکت ده ها تروریست داعش در آن، مناطق مهم دیگر این شهر نیز یکی پس از دیگری توسط ارتش و نیروهای مردمی آزاد شدند. از جمله دیگر مناطق مهم پاکسازی شده از لوث تروریست های داعش در عملیات ارتش و نیروهای مردمی سوریه می توان به مناطق «رأس العین»، «رفرف»، «عالیه»، «مفرق صدیق» و «الحمر شرقیه» اشاره کرد.

از جمله دیگر دستاوردهای اخیر ارتش سوریه در شهر استراتژیک حسکه می توان به سیطره کامل آن بر دو میدان نفتی مهم «تشرین» و «تنینیر» واقع در مناطق شرقی این شهر اشاره کرد. چشم طمع تروریست های تکفیری داعش همواره به این دو میدان نفتی به عنوان یکی منبع درآمد دوخته شده بود، با این وجود ارتش سوریه تمام تلاش خود را به کار بست تا پیش از آغاز هرگونه عملیات آزادسازی در نقاط مختلف حسکه، امنیت میدان های نفتی واقع در آن را تأمین کند و در نهایت نیز موفق به این کار شد.

از سوی دیگر، سلسله تپه های موسوم به «قرتل» نیز طی عملیات گسترده ارتش و نیروهای مردمی از سیطره داعش خارج شد. نظامیان ارتش سوریه طی هفته های اخیر همچنین موفق شدند در جریان آزادسازی نقاط مختلف شهر حسکه بیش از ۸۰۰ نفر از عناصر تکفیری داعش را به هلاکت برسانند. در همین حال تروریست های تکفیری مستقر در استان الرقه تلاش کردند تا با تشدید اقدامات تروریستی خود از جمله کشتار مردم بی گناه، انجام حملات خمپاره ای و بمب گذاری های گسترده، تمرکز ارتش و نیروهای مردمی سوریه را به سمت این استان متمرکز کنند تا راه برای هم‌قطارانشان در شهر حسکه بیش از پیش هموار گردد.

اما این حیله آنان نیز کارگر نیفتاد و ارتش سوریه پس از سلسله درگیری های گسترده و بی سابقه با تکفیریها در دو ماه گذشته سرانجام توانست بخش های وسیعی از حسکه را منطقه امن اعلام کند. پیشروی های بی سابقه ارتش و نیروهای مردمی سوریه در حسکه در حالی اتفاق افتاد که آنها در جبهه بزرگ دیگری به نام «الزبدانی» نیز در حال نبرد با تکفیریهای داعش بوده و هستند. با این حال، فشرده بودن درگیری ها و حتی هم زمان بودن آنها با یکدیگر موجب نشد تا حسکه نیز به سرنوشت استان الرقه تبدیل شود؛ استانی که هم اکنون نیز با گذشت چهار سال همچنان تحت سیطره داعشی هاست.

از سوی دگیر، مسأله ای که در خصوص پیشروی های ارتش و نیروهای مردمی سوریه در شهر حسکه قابل تأمل بوده بایکوت رسانه ای اخبار مربوط به تحولات این شهر است. بسیاری از رسانه های غربی همسو با تروریست های تکفیری و حتی رسانه های متعلق به کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش کردند تا ضمن سانسور اخبار مربوط به موفقیت ها و دستاوردهای ارتش سوریه در شهر حسکه، حتی الامکان کمترین اشاره را به این اخبار داشته باشند. سکوت رسانه های غربی و عربی در قبال آنچه که امروز در حسکه به دست آمده است، خود بهترین گواه بر این است که تسلط بر بخش های وسیع شهر حسکه در زمره سلسله دستاوردهای بزرگ پس از تسلط بر «القصیر» و «القلمون» قرار می گیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز