تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۷.۷۹°
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
بازار سرمايه ديگر جاي ماندن خيلي از مردم نيست

چرا حال بورس خوب نمي‌شود؟

وضعيت بورس به رغم وعده‌ها و تحليل‌هاي رسمي همچنان خوب نيست و دارايي بسياري از مردم به واسطه افت شاخص كل همچنان در حال كوچك شدن است؛ با اين حال همه منتظرند تا ببيند رئيس جديد چه برنامه‌هايي براي بهبود دارد.
کد خبر: ۱۷۰۸۶
به گزارش پايگاه خبري معاصر، اگرچه خیلی‌ها معتقدند مشکلات بازارسرمایه را باید ریشه‌ای حل و فصل کرد و تنها تغییر اسم نمی‌تواند اعتمادسازی دوباره را متوجه بازار سهام کند. شاخص کل در جریان معاملات هفته گذشته، تنها یک روز (شنبه) سبزپوش شد و در ادامه روزهای معاملاتی همچنان شاهد نوسانات مکرر و تشکیل صف‌های فروش چند صد میلیونی در برخی نمادهای مهم و شاخص‌ساز بودیم.
نکته مهمتر آن است که میزان مشارکت در عرضه اولیه هفته قبل به شکل قابل توجهی افت کرد و این به معنای آن است که مردم دیگر اعتمادی حتی به عرضه‌های اولیه ندارند و ترجیح می‌دهند پول‌های خود را به هیچ عنوان روانه این بازار نکنند.
بازار سهام همچنان روزهاي پرالتهابي را سپري مي‌کند و اين در حالي است شرايط بازار و روند ريزشي سنگين، ظرف يکي دو ماه گذشته تاکنون بيشترين کانون توجه تحليلگران و فعالان اقتصادي قرار گرفته است. از سوي ديگر افت حدود 45 درصدي شاخص کل در شش ماه گذشته و ريزش ميانگين بيش از 50 درصدي اکثر سهام بازار منجر شد، تا شاهد تجمعات و اعتراضات گوناگون مکرر از سوي مردم باشيم.
به هر روي شرايط تا حدي پيچيده شد که رئيس پيشين سازمان بورس با حاشيه‌هاي فراوان از سمت خود استعفا داد و کارشناسان معتقدند استعفاي دو رئيس در کمتر از يک ماه را مي‌توان از جنبه‌هاي بسياري مورد ارزيابي قرار داد.

مردم به دنبال كوچ از بازارسرمايه

گرچه عده‌اي از کارشناسان اميدوار بودند انتخاب معاون وزير اقتصاد را مي‌توان براي بازار سرمايه از جهات گوناگوني مثبت ارزيابي کرد اما در اين ميان عده‌اي بر اين باورند تغيير اسم نمي‌تواند معجزه‌اي ايجاد کند. از طرف ديگر همانطور که پيش‌تر در گزارش‌هاي متعدد اشاره شد، لازم است رئيس جديد ضمن مقابله با تخلفاتي که بلاي جان بازار شده مانع دخالت‌هاي غيرکاشناسي شود و بتواند صداي فعالان را بشنود و به برخي موارد همچون مساله دامنه نوسان و حجم مبنا که تاکنون به آنها بي‌توجهي شده است، رسيدگي کند.
اين در حالي است که در هفته قبل، تنها در نخستين روز معاملات وضعيت سبز در بازار حاکم بود و از روز يکشنبه به بعد نوسانات مکرر، رنج‌هاي منفي و صف فروش‌هاي سنگين همانند هفته‌هاي قبل در ذوق مي‌زد. موردي که شايد بسياري از سهامداران به آن عادت کرده‌اند و اين در حالي است که اخيرا خبرهايي مبني بر رشد بورس‌هاي جهاني و افزايش قيمت کاموديتي‌ها در بازارهاي جهاني منتشر مي‌شود.
از سوي ديگر بسياري از مردم اذعان مي‌کنند، ديگر از وعده‌ و وعيدهاي پوچ و توخالي خسته شده‌اند و درصدد هستند تا پول خود را حتي با ضررهاي سنگين از بازار خارج کنند. متاسفانه بازارسهامي که مي‌توانست در شرايط نابسامان فعلي، کمک حال اقتصاد کشور باشد، اکنون ريشه بي‌اعتمادي در آن به شکل قابل توجهي رشد کرده است. به طوري‌که فارغ از عملکرد هيجاني و آگاهي کم برخي از سهامداران تازه وارد نسبت به ريزه‌کارهايي بورس که حاصل عدم آموزش صحيح است، اين بازار اکنون به هيچ خبر مثبت و مهم‌تر از آن تحليل‌هاي تکنيکال و گزارش‌هاي مالي خوب منتشر شده از سوي شرکت‌ها توجهي ندارد و هر خبر منفي ولو اخباري که ارتباط آنچناني به روند بازارسهام ندارند، مي‌تواند روند بازار به کلي دگرگون کند.
از سوي ديگر تعدادي از نمادهاي مهم و شاخص‌ساز در گروه‌هاي مختلف کانون توجه معامله‌گران هستند و با مثبت شدن آنها بسياري از نمادهاي زيرمجموعه آن گروه نيز سبزپوش مي‌شوند. لازم به ذکر است تا چندماه قبل بسياري از سهامداران براي ثبت عرضه‌ها اوليه از روزهاي قبل اقدام مي‌کردند و با هر عرضه‌اي رکورد جديد مشارکت به ثبت مي‌رسيد، اما هفته گذشته شاهد آن بوديم در عرضه اوليه نماد «کزغال» تعداد مشارکت‌کنندگان به سه ميليون و 700 هزار نفر رسيد و اين افت مشارکت حدود سه ميليون نفري، به معناي آن است که بسياري از سهامداران عطاي بورس را به لقايش بخشيدند.
گرچه برخي ريزش سنگين يکي دو روز اخير هفته گذشته را مربوط به رد کليات لايحه بودجه 1400 توسط مجلس مي‌دانند، اما در اين ميان بسياري از کارشناسان معتقدند اين مساله تازه‌اي نبود و نمي‌توان آن را براي ريزش سنگين بازار اثرگذار دانست، چراکه روزهاي گذشته هم شاهد موضع‌گيري منفي برخي نمايندگان نسبت به لايحه بودجه سال آتي بوديم و مهم‌تر آن است ماه‌هاي قبل به هيچ عنوان مساله بودجه مطرح نبود. به عبارت دقيق‌تر تمام اين خبرها بهانه‌اي است تا خيلي از سهامداران همانند روزهاي پيشين با رفتارهاي هيجاني اقدام به فروش سهام خود کنند.

رفت و برگشت چندباره شاخص کل
شايان ذکر است، نماگر بازارسهام طي هفته‌هاي اخير با رويه‌اي تکراري و تنها پس از دو روز روند مثبت و رسيدن به ميانه‌هاي کانال يک ميليون و 200 هزار واحدي با سقوط سنگين مواجه مي‌شود و به کانال يک ميليون و صد هزار واحد سقوط مي‌کند.
اين در حالي است که دماسنج در آخرين روز معاملاتي هفته قبل بيش از 30 هزار واحد ديگر ريزش کرد و به ارتفاع يک ميليون و هفتصد هزار تنزل يافت. در اين ميان شاخص کل بر معيار هم‌وزن هم با چهار هزار و 400 واحد افت همراه شد. همچنين در جريان معاملات هفته قبل نمادهاي «فولاد»، «فملي»، «شستا» و «شپنا» بيشترين تاثير منفي را بر شاخص کل داشتند و همچنين وضعيت گروه‌هاي دارويي، سيماني و برخي از نمادهاي گروه ساختماني به مراتب بهتر از ساير سهام بازار بود، همچنين شاخص کل فرابورس نيز با 234 واحد افت به ميانه‌هاي کانال 17 هزار واحدي سقوط کرد.
به علاوه در ميان نمادهاي اين بازار، «ميدکو» و «آريا» و «زاگرس» بيشترين تاثير را منفي را بر آيفکس تحميل و از طرفي در جريان معاملات هفته گذشته، گروه خودرويي، دارويي و سيمان عنوان برترين گروه‌هاي صنعت را از آن خود کردند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز