تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°

۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵

چالش جدی اوباما پس از توافق با ایران

رئیس جمهور آمریکا برای ارائه توافق هسته‌ای به افکار عمومی شکاک اسرائیل، بارها و بارها علاقمندی عمیق خود را نسبت به رژیم صهیونیستی اعلام کرده ولی به نظر می‌رسد این احساسات متقابل نیست.
کد خبر: ۱۷۱۵
اخبار معاصر: طیف‌های گسترده‌ای از اسرائیلی‌ها به خصوص طرفداران بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اعتماد کمی به رئیس جمهور آمریکا دارند و اوباما را فردی ساده لوح و حتی دشمن ارزیابی می‌کنند. یک نظرسنجی نشان می‌دهد که کمتر از یک دهم اسرائیلی‌ها وی را طرفدار اسرائیل می‌دانند.

چنین سوء ظن و بدگمانی اسرائیلی‌ها نسبت به رئیس جمهور آمریکا در شرایطی است که اوباما در آخرین سال ریاست جمهوری اش سعی می‌کند تا روابط خود با رژیم صهیونیستی را بهبود بخشد. بدگمانی و سوء ظن اسرائیلی‌ها به اوباما قطعا تلاش‌های تازه برای برقراری صلح بین رژیم صهیونیستی و همسایگانش را پیچیده خواهد کرد. برقراری صلح در خاورمیانه نیز یکی دیگر از بلندپروازی‌های اوباما به شمار می‌رود.

تنش شخصی در روابط نتانیاهو و اوباما قطعا عامل مهمی در تضعیف روابط تل آویو و واشنگتن بوده است و نتانیاهو به برخی اقدامات نسنجیده موجب تشدید این تنش‌ها شده است.

نتانیاهو در طول رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2012 میلادی، از رقیب اوباما یعنی میت رامنی حمایت کرد.
ران درمر سفیر اسرائیل در واشنگتن نیز یکی از فعالان سابق جمهوریخواه است و اوایل امسال نتانیاهو با سخنرانی در کنگره آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران که به دعوت رهبران جمهوریخواه صورت گرفته بود، زمینه خشم و عصبانیت کاخ سفید را فراهم کرد.
نتانیاهو همچنان به لابی‌های خود با جمهوریخواهان کنگره برای مخالفت با توافق هسته‌ای ایران ادامه داده است.

آلکساندر یاکوبسن استاد تاریخ دانشگاه هیبرو در بیت المقدس در این باره گفت: شاید اسرائیلی‌ها به طور میانگین فکر می‌کنند که اوباما پسر خوبی است ولی ساده لوح است. از دید اسرائیلی‌ها، اوباما درک درستی از خاورمیانه ندارد، او نمی‌داند تحولات خاورمیانه چگونه عمل می‌کند، و وی واقعا درک نمی‌کند که اسرائیل با چه خطراتی روبرو است.

وی در ادامه افزود: اشتباهات اوباما به روزهای نخست ریاست جمهوری اش باز می‌گردد، زمانی که در سخنانی در قاهره سعی در بهبود روابط بین آمریکا و جهان عرب را داشت. این سخنرانی هرگز به محبوب شدن اوباما در اسرائیل کمکی نکرد.
یاکوبسن که خود با ساخت و ساز شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن مخالف است، تاکید کرد: اوباما نتوانست اختلاف نظرهای خود با نتانیاهو بر سر مسئله تلاش‌های صلح در خاورمیانه را به درستی مدیریت کند و این تلاش‌ها سال گذشته به بن بست رسید.
ولی مهمترین مساله در روابط آمریکا و اسرائیل در شرایط کنونی، توافق هسته‌ای با ایران است. سیاستمداران از طیف‌های مختلف با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کرده و با ارزیابی نتانیاهو موافق هستند که این توافق شامل تضمین‌های کافی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی نیست و این توافق می‌تواند موجب افزایش نفوذ ایران در منطقه شود.

نتانیاهو هشدار داده است که پایان تحریم‌ها علیه ایران منجر به درآمد و پول بیشتر برای ایران خواهد شد و در نهایت سلاح بیشتری در اختیار حزب الله و حماس قرار خواهد داد.

در تازه ترین نظرسنجی که در روزنامه صهیونیستی معاریو به چاپ رسیده است، 77 درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که توافق هسته‌ای ایران، اسرائیل را به خطر خواهد انداخت. تنها 15 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی با این مساله مخالف بوده‌اند. در نظرسنجی ماه آوریل از یهودیان اسرائیل نیز که مدت کوتاهی پس از اعلام توافق هسته‌ای انجام شد، تنها 9 درصد شرکت کنندگان کاخ سفید را حامی اسرائیل ارزیابی کردند. بیش از 60 درصد پاسخگویان در نظرسنجی، دولت آمریکا را حامی فلسطین دانستند. بیش از 60 درصد یهودیان اسرائیل نیز اوباما را بدترین رئیس جمهور آمریکا در 30 سال گذشته دانسته‌اند.

در نظرسنجی موسسه "پیو" در بین 40 کشور جهان، بیشترین کاهش وجهه اوباما مربوط به اسرائیل بوده است. اعتماد اسرائیلی‌ها به اوباما از 71 به کمتر از 49 درصد کاهش یافته است.

در سرزمین‌های اشغالی نیز خشم صهیونیست‌ها نسبت به اوباما قابل لمس است. در خیابان‌ها، نشست‌های خبری آنلاین، اسرائیلی‌ها اکثرا اوباما را با نام "حسین" خطاب می‌کنند که اشاره‌ای به میراث اسلامی وی از طرف پدرش دارد. اوباما نیز این مساله را احساس کرده است که وجهه‌اش در بین اسرائیلی‌ها آسیب دیده است.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی ماه گذشته در بین رهبران یهودی بار دیگر بر تعهد عمیق خود نسبت به امنیت اسرائیل تاکید کرد و مباحث ایجاد شده بر سر توافق هسته‌ای ایران را به اختلافات درون یک خانواده تشبیه کرد.

انتهای پیام/
انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز