تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
مروری بر ریشه‌های اهانت به دومین شخص سیاسی کشور

پیامدهای سیاسی توهین به رئیس‌جمهور

یکی از پرسش های مهم افکار عمومی این است که ریشه اهانت ها به دومین شخص سیاسی کشور چیست و اساسا اهانت و تخریب چه سود و عوایدی برای جامعه و نظام سیاسی دارد که شاهد تکرار این رویه در میان برخی جریان ها و نحله های سیاسی کشور هستیم.
کد خبر: ۱۷۴۸۰
به گزارش پایگاه خبری معاصر، در حالی که هدف اصلی راهپیمایی ۲۲ بهمن  بر اساس وحدت، انسجام و همبستگی ملی بنا شده است، عده ای در این روز  با وجود توصیه های موکد رهبر معظم انقلاب به ویژه در یک سال گذشته  مبنی بر لزوم پرهیز از بی ادبی و هتاکی؛  علیه رییس جمهوری شعار دادند. رفتاری که نشان از بی اعتنایی این افراد به توصیه‌های رهبر انقلاب و الزامات وحدت و انسجام در جامعه دارد.

اهانت و توهین به شخصیت های سیاسی و اجرایی کشور مدت هاست که در کشور رواج  یافته است. شاید یکی از پرسش های مهم افکار عمومی این است که ریشه این اهانت ها به دومین شخص سیاسی کشور چیست؟ اساسا اهانت و تخریب بی مورد چه سود و عوایدی برای جامعه و نظام سیاسی دارد که این چنین شاهد تکرار این رویه در میان برخی جریان ها و نحله سیاسی کشور هستیم. در گفت و گو با دکتر "جلال میرزایی" نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی و کارشناس علوم سیاسی، انگیزه ها و اهداف پشت پرده تخریب و اهانت به شخص دوم سیاسی کشور و منتخب مستقیم مردم جویا شده ایم.



مسبوق به سابقه بودن این رفتارها

میرزایی در پاسخ به این پرسش که تخریب و اهانت از چه دوره و عرصه وارد ادبیات سیاسی و خیابانی کشورمان شد و اساسا ریشه های این مساله به لحاظ تبارشناسی در کجاست؛ پاسخ داد: سابقه توهین به مسوولان به این سبک،  آن هم مسوولانی که درون نظام هستند به بعد از سال ٨٤ برمی گردد. بارها در مناسبت هایی همچون روز قدس و ٢٢ بهمن مشاهده می شد که عده ای با تعقیب برخی شخصیت ها مثل مرحوم هاشمی رفسنجانی سر را ه آنها جمع می شدند و شعارهایی علیه آنها سر می دادند. این رویه بعد از وقایع سال ٨٨ تشدید شد و این مناسبت ها به فرصتی برای تسویه حساب تبدیل شد . البته در آن زمان برخی از رسانه ها آن را عکس العمل طبیعی و خودجوش مردم در مقابل برخی مواضع هاشمی یا  سیدحسن خمینی و البته آقای سید محمد خاتمی معرفی می کردند.  در دوره اخیر هم این رفتارها و توهین ها مسبوق به سابقه است و  در مورد آقای روحانی  ما هم در جریان اعتراض به وضعیت موسسات مالی اعتباری در دی ماه ٩٦ و هم در جریان اعتراضات در مورد بنزین آبان ماه ٩٨ شاهد چنین توهین هایی بودیم.

واکنش به مواضع محکم رییس جمهوری  با روش های تخریبی

نماینده پیشین مجلس با بیان این که این افراد متوجه  عواقب و سو رفتار تخریبی شان نسبت به رییس جمهوری کشورمان نیستند،اظهار داشت: در مورد انگیزه و اهداف این افراد می توان حدس هایی زد. این حدس ها مبتنی بر این فرض است که رییس جمهوری  در برخی موضوعات مواضع محکمی دارد و علی رغم برخی انتقاداتی که جریان مخالف دولت مطرح می کند رییس جمهوری همچنان روی مواضع خود پافشاری می کند . لذا مدت هاست که جریان مخالف با استفاده از ابزارهای مختلف به تخریب رییس جمهوری و دولت رو آورده است تا بتوانند دولت را شکست خورده معرفی کنند . چنانکه در فضای مجازی جولان می دهند و با انواع و اقسام روش ها و قالب ها رییس جمهوری را تخریب می کنند و به تمسخر می گیرند ، حالا طیفی از این جریان آمده و با استفاده از فرصت ٢٢ بهمن کاری را که مدام در فضای مجازی انجام می دهند اندکی از آن را  به فضای واقعی آورده اند .

تلاش ها یی با هدف تخریب عملکرد دولت

میرزایی به بیان چرایی این رفتار و بی توجهی به پیامدهای مخرب  توهین به رییس جمهوری آن هم در روز ۲۲ بهمن که روز وحدت و همدلی در کشور است ؛ پرداخته و توضیخ داد: مخالفان دولت کاملا متوجه هستند چه کاری انجام می دهند. آن ها  می خواهند با چنین اقداماتی اذهان عمومی را متوجه عملکرد رییس جمهوری کنند . پیش از این خیلی تلاش کرده اند که رییس جمهوری را عامل به وجود آمدن  وضعیت فعلی معرفی کنند اما هرچه بیشتر تلاش کرده اند برخلاف انتظار آنها مابه ازای در بیرون مثل تحصن و اعتراض علیه رییس جمهوری و دولت ایشان نداشته است لذا این اقدام در راستای جلب توجه افکار عمومی  صورت گرفته است.
مخلص کلام اینکه برای عده ای هدف (که این روزها پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است) وسیله را توجیه می کند. آنها رسیدن به هدف را نزدیک می بینند لذا ابایی ندارند از اینکه تذکرات رهبری را نادیده بگیرند . برای اینها ادب ، اخلاق و اصولی از این دست که جزو مبانی نظام سیاسی جمهوری اسلامی است فی نفسه ارزش ندارند مگر اینکه در راه رسیدن اینها به قدرت بکار آیند.

پیامد سیاسی رفتارهای تخریبی

نماینده پیشین مجلس در پایان با اشاره به پیامد سیاسی رفتارهای تخریبی و اهانت آمیز  برای کلیت کشور و نظام خاطر نشان کرد:  رواج چنین رفتارهایی تبعات ناخوشایندی دارد وقتی که شئون تخریب شوند اقتداری باقی نمی ماند که مسوولین بر پایه آن بتوانند ماموریت ها  و وظایف خود را به انجام برسانند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز