تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
تشویق به ازدواج آسان؛

پیام ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)

رئیس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی گفت: ازدواج حضرت علی(ع) وحضرت فاطمه(س) به ما نشان داد که ازدواج آسان به چه شکلی است و این ازدواج ساده چه ازدواج پرباری شد؛ که از آن خاندان عصمت و طهارت به‎وجود آمد.
کد خبر: ۱۷۶۰

اخبار معاصر: حجت‌الاسلام محمد سادات منصوری، رئیس مرکز پاسخگویی به سئوالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، درباره اهمیت ازدواج در اسلام، گفت: دین اسلام در وهله اول دینی است که فطری است یعنی احکامش با فطرت انسان‌ها و آن چیزی که انسان‌ها طبیعتاً آن‌طوری ساخته شده‌اند، سازگار است. ضرورت ازدواج برای همگان عیان است و اصلاً اگر حتی به مفاهیم دینی هم کاری نداشته باشیم، ضرورت ازدواج، معلوم است و طبیعت بشر اقتضای ازدواج را دارد.

وی افزود: در جامعه اگر از آدم‌ها سئوال کنیم به نظر شما چرا باید ازدواج کرد، همه می‌گویند ازدواج یک امر طبیعی است. اگر یک نفر ازدواج کند، سئوال نمی‌کنند که چرا ازدواج کردی اما اگر یک نفر ازدواج نکند، سئوال می‌کنند چرا تابه حال ازدواج نکرده‌ای و تعجب می‌کنند از اینکه ازدواج نکرده است. پس اصل ازدواج نشان‌دهنده این است که امری فطری است و طبیعت بشر آن را ضروری و لازم می‌داند و هیچ دلیلی بالاتر از فطرت هم برای آن نیست.

رئیس مرکز پاسخگویی به سئوالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اسلام هم دینی فطری است؛ به همین جهت تشویق و ترغیب به ازدواج کرده است و سنت‌های ویژه‌ای را برای ازدواج، معین و مشخص کرده است که بهترین شکل و نحوه این امر ضروری و فطری در انسان حاصل شود و به وجود بیاید؛ بطوری که اگر احیاناً مشکلاتی هم در این زمینه بخواهد به وجود بیاید این مشکلات به حداقل برسد و جامعه بشری از راه ازدواج چه از نظر فردی و چه از نظر جمعی به سعادت برسد. چه زن و چه مرد، از نظر فردی تا ازدواج نکند، به تکامل نمی‌رسد. برای اینکه مرد و زن هر دو از نظر روحی باید همدیگر را تکمیل کنند و مکمل هم باشند. اگر این‌طور است مردی که تا آخر عمر ازدواج نکند، ناقص است و یک سری از مفاهیم را نمی‌تواند درک کند و به کمال واقعی انسانی نمی‌رسد، زنی هم که ازدواج نکند، به همین شکل است.

سادات منصوری ادامه داد: خود مشکلات ازدواج سازنده انسان‌هاست. آدمیزاد وقتی ازدواج می‌کند، مسئولیت‌های جدیدی را می‌پذیرد و این مسئولیت های جدید باعث می‌شود که انسان ساخته شود و در این راه و برای رفع مشکلات انسان خودش ساخته می‌شود. دیگر از خودخواهی بیرون می‌آید. تا قبل از ازدواج فقط به فکر خودش است، وقتی ازدواج کرد، مجبور می‌شود به فکر دیگران هم باشد. فکر همسر و فرزندانش باشد، ازدواج باعث می‌شود که از خودخواهی دربیاییم که این خودش خیلی برای اخلاق و روحیات بشری خوب است.

وی افزود: اگر در جامعه ازدواج، فراوان، راحت و آسان باشد، مسلم است که مشکلات ارتباطات زن و مرد و ارتباطات خارج از ازدواج به حداقل می‌رسد و آن جامعه به صلاح و فلاح می‌رسد. به همین جهت است که دین مبین اسلام غیر از تشویقی که به ازدواج کرده است. ازدواج آسان را هم تشویق کرده است و مردم را به آسانگیری در ازدواج امر کرده است، سخت گیری در ازدواج، از سنت‌های غلطی است که دست و پاگیر است و باعث می‌شود، افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند از همان ابتدا بترسند و از ازدواج فراری شوند. این‌گونه ازدواجها جوانان را از تشکیل خانواده دور کرده است. در طلاق حتماً باید دو شاهد عادل وجود داشته باشد تا طلاق محقق شود ولی در ازدواج هیچ شاهدی احتیاج ندارد. مرد و زن خودشان یک جمله‌ای را بخوانند، با آن شرایطی که دارد، همین کافی است که اینها با هم محرم شوند و زن و شوهر شوند و با همدیگر شرعاً بتوانند زندگی زناشویی کنند.

سادات منصوری اظهارداشت: آغاز ازدواج فقط با یک جمله است و بسیاری از مراجع تقلید معتقدند که حتی می‌شود آن را به زبان فارسی خواند و کفایت می‌کند. بقیه مراسم و سنت‌ها را در جامعه ما به غلط اضافه کرده‌ایم که باعث شده ازدواجِ به این سادگی، پر از مشکلات و پیچیدگی‌ها شود.

سادات منصوری در مورد اینکه چگونه ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) می‌تواند الگوی ازدواج برای جوانان امروز باشد، تصریح کرد: ازدواج این دو به ما نشان داد که ازدواج ساده و آسان به چه شکلی است. مهریه اندکی را پیغمبر خدا(ص) برای ازدواج این دو تعیین نمودند که مهریه حق زن است، باید انجام شود و امیرالمومنین(ع) با همان مهریه اندک حضرت زهرا(س) را به همسری خود درآوردند. پیامبر در ازدواج علی(ع) و فاطمه(س) از علی(ع) پرسیدند چه داری، فرمود شمشیر و زرهی دارم، پیامبر فرمود زره‌ را بفروش و خرج ازدواجت کن و شمشیرت را نگه‌دار. عده کمی را دعوت کردند و ولیمه‌ای دادند و با کمترین خرج و مخارج ازدواج صورت گرفت و ببینید که چه ازدواج پرباری شد؛ ازدواجی که از او خاندان عصمت و طهارت به وجود آمدند. امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) از همین ازدواج ساده به وجود آمدند. این درس و الگویی است برای همه ما، پدر و مادرها، بچه‌ها، جوانان که سعی کنند ازدواج را تا جایی که می‌شود آسان بگیرند و به دیگران هم یاد دهیم و توصیه کنیم که ازدواج را آسان بگیرند.


انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز