تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
وزیر گردشگری توضیح می دهد؛

جزئیات حذف گذرنامه سفر بین ایران و ترکیه/ موضوع در حد یک پیشنهاد است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه در حد یک پیشنهاد از طرف ترکیه به ما است. به نظرم پیشنهاد بدی نیست؛ باید این موضوع را با وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی مطرح کنیم.
کد خبر: ۱۷۸۰۳
حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیهبه گزارش پایگاه خبری معاصر، علی‌اصغر مونسان در جریان افتتاح ویدئوکنفرانسی ۲۰۶ پروژه گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران، درباره این پیشنهاد که اخیرا در کمیته گردشگری ایران و ترکیه مطرح شده و بازتاب گسترده‌ای نیز داشته است، توضیح داد: در سفری که به ترکیه داشتیم آن‌ها تجربه‌ای را که با یکی از کشورهای همسایه داشتند، مطرح کردند و آن هم این است که علاوه بر لغو ویزا، پاسپورت را نیز حذف کرده‌اند. آن‌ها اعتقادشان بر این است که اگر این مدل را با ایران اجرایی کنند می‌تواند به تقویت گردشگری بین دو کشور کمک کند. اخیرا نیز این موضوع دوباره از سوی آن‌ها مطرح شده اما فعلا در حد پیشنهاد ترکیه به ما است. به نظرم پیشنهاد بدی نیست؛ باید این موضوع را با وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی مطرح کنیم.

سفرهای نوروزی منوط به شروع نشدن پیک چهارم کرونا است

او همچنین درباره برنامه‌ریزی‌ها برای سفرهای «احتمالی» نوروزی اظهار کرد: در این خصوص جلسه‌ای در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد مقابله با کرونا برگزار کردیم و مفصل در این‌باره صحبت شده است. یک سال است که از شیوع این ویروس می‌گذرد و تأثیراتی را روی گردشگری گذاشته است. به همین خاطر در این خصوص در آن جلسه مفصل بحث شد که درباره نوروز و سفرهای احتمالی نوروزی چگونه باید برنامه‌ریزی کنیم.

مونسان گفت: خوشبختانه پروتکل‌های دقیق بهداشتی در حوزه گردشگری انجام می‌شود. وزارت بهداشت درباره سفرهای مدیریت‌شده که تحت نظارت ما انجام می‌شود نگرانی ندارد. آن‌چه مورد نگرانی آن‌هاست سفرهای انبوهی است که خارج از ضابطه و بدون مدیریت انجام می‌شود. یعنی این‌که هرکسی با ماشین خود به سفر می‌رود و معلوم هم نیست در کجا اقامت می‌کند. این موجب نگرانی است. البته اگر افراد با ماشین شخصی سفر بروند اما در مراکز اقامتی تحت نظارت ما اقامت کنند این نیز قابل قبول است و نگرانی در این خصوص کمتر است.

او اضافه کرد: بنابراین در مدل اول سفرها یعنی سفرهایی که با تور و تحت نظارت ما انجام می‌شود و در مدل دوم که با تور نیست اما اقامت در مراکز اقامتی تحت نظارتِ این وزارتخانه انجام می‌شود، کمتر نگرانی داریم و تحت کنترل است. نگرانی ما و وزارت بهداشت برای نوع سوم سفر یعنی سفرهای انبوه و مدیریت‌نشده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: یک سال است مردم سفر نرفته‌اند اما همه تلاش ما برای جان مردم است. درخواستم از مردم عزیزمان این است که با وزارت بهداشت همکاری شود و سفرها حتما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد. خصوصا در سفرهای «احتمالی» در نوروز حتما باید به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت توجه جدی کرد. البته به استانداران سراسر کشور اعلام شده که امسال کمپ‌های گردشگری نخواهیم داشت. چادر زدن در هیچ نقطه‌ای از کشور مجاز نیست. اگر همه به هم کمک کنیم از همین حالا می‌توانیم جلو شیوع موج چهارم کرونا را بگیریم.

مونسان تاکید کرد: تجمع‌ها و نیز برگزاری مراسم‌هایی مثل عروسی و عزا  اصلا به صلاح نیست. باید بتوانیم جلو انتشار بیشتر این ویروس را بگیریم. اگر قرار است نوروزی داشته باشیم که در آن سفر انجام شود منوط به این است که پروتکل‌های بهداشتی از همین حالا و برای همیشه رعایت شود تا شاهد شیوع پیک چهارم کرونا در کشور نباشیم.

تهران هتل پرستاره می‌خواهد

او سپس به پروژه‌های افتتاح‌شده در استان تهران اشاره کرد و گفت: این استان به لحاظ موقعیت سیاسی و تجاری نیاز به اقامتگاه‌هایی با ستاره‌های مختلف دارد. نیاز تهران اکنون بیشتر به اقامتگاه‌هایی با ستاره‌های بالا است. دو هتل پنج‌ستاره در تهران در دولت دوازدهم افتتاح شده و تا پایان فروردین ۱۴۰۰ نیز یک هتل پنج‌ستاره دیگر افتتاح خواهد شد.

او اضافه کرد: در دولت دوازدهم قرار شد به تدریج در استان تهران اقامتگاه‌های بوم‌گردی احداث شود که خوشبختانه این اتفاق افتاده است و امروز نیز یک اقامتگاه بوم‌گردی در استان تهران افتتاح شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: در کنار اقامتگاه‌های بوم‌گردی، شکل جدیدی از اقامتگاه را در کشور داریم به‌نام بوتیک‌ هتل که شروع آن با تهران بود که این شکل از اقامتگاه‌ها، استفاده بهینه از ظرفیت‌های حوزه گردشگری است و هوشمندانه، کمبود اقامتگاه‌ها در شهرهای مختلف جبران می‌شود.

بنا بر گزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۲۰۶ پروژه‌ای که امروز (چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه) به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد شامل چهار هتل، چهار هتل‌آپارتمان، یک اقامتگاه بوم‌گردی، یک واحد بوتیک‌هتل، دو مجتمع گردشگری، ۱۰ سفره‌خانه سنتی و ۳۷ دفتر خدمات مسافرتی است. همچنین ۲۲ گارگاه صنایع‌دستی گروهی و ۱۲۶ کارگاه صنایع‌دستی انفرادی آغاز به‌کار کردند. با افتتاح این پروژه‌ها برای ۹۳۶ نفر اشتغال ایجاد شده و در مجموع ۸۱۶ تخت به ظرفیت‌های اقامتی استان تهران اضافه شده است.

این مراسم با حضور عیسی فرهادی ـ فرماندار تهران ـ، پرهام جانفشان ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران ـ و تعدادی از مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز