تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
معاون غذاو داروی دانشگاه علومپزشکی زنجان

مریم نوبرانی: در صورت کمبود دارو از برند ایرانی داروها استفاده کنید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: با توجه به کمبود برخی از داروها اعم از سابریل در کشور، توصیه می‌شود در صورت پیدا کردن برند ایرانی آن با مشورت پزشک مصرف کنند و از داروهای غیرداروخانه‌ای استفاده نکنند.
کد خبر: ۱۷۸۱۴
به گزارش پایگاه خبری معاصر، مریم نوبرانی ظهر امروز (۲۹ بهمن‌ماه) در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به تایید نمونه ویروس جهش‌یافته انگلیسی در استان قزوین، اظهار کرد: با توجه به هم‌جوار بودن استان زنجان با استان قزوین و تعاملات موجود، زنجانی‌ها باید بیش از گذشته، سه اصل مبارزه با کرونا یعنی استفاده صحیح از ماسک، رعایت حفظ فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند، زیرا وجود ویروس جهش‌یافته انگلیسی در استان زنجان غیرمحتمل نیست.

وی با بیان اینکه واکسن کووید - ۱۹ در استان زنجان همسو با همه کشور واکسیناسیون کادر درمان و گروه هدف آغاز شده است، افزود: تفاوت در دریافت مبالغ از بیماران بستری مبتلا به کرونا به لحاظ نوع خدمات دریافتی آنان است.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه بیماران خاص تعریف خاصی دارند و هر نوع داروی کمیاب الزماً به نام داروی خاص نیست، تصریح کرد: زمانی که دارویی در سطح کشور برای بیماران نایاب می‌شود، اعم از داروی سابریل که بیماران تشنجی از آن استفاده می‌کنند؛ در حال حاضر در کل کشور شاهد کمبود این دارو هستیم و در برنامه سهمیه قرار می‌گیرد و با یک برنامه مشخصی در کل کشور پخش شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان، با بیان اینکه به بیمارانی که داروی مورد نظر خود را پیدا نمی‌کنند، توصیه می‌کنیم در صورت پیدا کردن برند ایرانی آن دارو با مشورت پزشک از آن استفاده کنند، ادامه داد: افرادی که بخواهند از مسیرهای غیرداروخانه، داروی موردنظر خود را تامین کنند و اصالت آن تایید نشده باشد، از لحاظ ایمنی خودشان باید تصمیم ‌بگیرند که آیا دارویی که از چرخه داروخانه تهیه نشده را می‌خواهند استفاده کنند یا نه! اما توصیه می‌شود از این داروها استفاده نکنند.

نوبرانی با بیان اینکه اگر روزی تصمیمی گرفته شود واکسنی وارد کشور شود و در اختیار مردم قرار گیرد، قطعاً مجوزهای لازم آن اخذ شده و اجازه ورود به کشور را گرفته است، اظهار کرد: هیچ داروخانه‌ای اجازه قیمت‌گذاری روی داروها را ندارد، بر اساس قیمتی که شرکت تولیدکننده، دارو را می‌فروشد و قیمت تمام شده دارد را اعلام می‌کند، باید دارو به فروش برسد.

وی در رابطه با علت اختلاف قیمت داروها در داروخانه‌های استان، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ارزی موجود و ورود دارو در فاصله‌های مختلف در داروخانه و فاکتورهای شرکتی، قیمت داروها متفاوت بوده و معاونت غذا و داروی استان نیز به صورت مستمر از داروخانه بازدید می‌کند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز