تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
معاون بهداشت وزارت بهداشت هشدار داد

پیک انگلیسی کرونا بسیار نگران کننده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که اگر غفلت کنیم ویروس انگلیسی کل کشور را فرا می‌گیرد، گفت: تا پایان سال شاید یک میلیون نفر را واکسینه کنیم.
کد خبر: ۱۷۹۱۹
پایگاه خبری معاصر علیرضا رئیسی، با حضور در جلسه مجمع انجمن‌های علمی پزشکی کشور در خصوص وضعیت همه گیری کرونا در روزهای اخیر و برنامه واکسیناسیون کشوری، توضیحاتی ارائه داد و به سوالات حاضران هم پاسخ داد.

وی با ارائه گزارش وضعیت همه‌گیری در تمامی استان‌ها به خصوص از وضعیت همه‌گیری در استان خوزستان ابراز نگرانی کرد و وضعیت همه‌گیری در این استان را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: با این روند قطعاً در چند روز آینده در این استان با کمبود تخت بستری روبرو خواهیم شد

رئیسی با اشاره به اینکه در حال حاضر انستیتو پاستور و آزمایشگاه دانشکده بهداشت، دستگاه مخصوص سکانس کردن ویروس را دارند و در بعضی از استان‌ها بخش خصوصی این دستگاه را تهیه کرده است که تا سکانسینگ ژنوم انجام شود تا مشخص شود مورد بیماری کرونای قبلی است یا نوع جهش یافته، افزود: استان مازندران به رغم پیکی که داشت اما خوشبختانه این پیک انگلیسی نبود در استان قزوین هم با اینکه مورد انگلیسی بیماری وجود داشت اما در بیمارستان هشتگرد که نمونه برداری شد، مورد ویروس انگلیسی نداشتیم. اما به هر حال ویروس انگلیسی در کشور چرخش پیدا کرده است و باید بسیار نگران و مراقب باشیم. در استان‌های تهران و البرز اگرچه فعلاً وضعیت وخیم نیست اما به نظر می‌رسد که این آرامش قبل از طوفان باشد و کاملاً برای این استان‌ها نگران هستیم. واقعیت این است که با در پیش بودن تعطیلات نوروزی و کاهش رعایت مردم و به نوعی خستگی روحی آن‌ها اگر غفلت کنیم و خیلی سریع همه موارد را اجبار نکنیم و مراقب نباشیم این ویروس جهش یافته در کل کشور وضعیت را بحرانی می‌کند.

وی ادامه داد: ما در طرح شهید قاسم سلیمانی که کار را شروع کردیم، سه تیم با کمک نیروهای بسیج و هلال احمر و کادر درمان و نظام پزشکی و سایر ارگان‌ها درست کردیم. یک تیم مراقبت یا همان کانتکت تریسینگ، یک تیم مراقبت در منزل یا هوم کر و یک تیم حمایتی. در وزارتخانه هم ستاد یا هاب کرونا تشکیل دادیم که تمام نتایج آزمایش‌های مثبت از بخش دولتی و خصوصی را جمع آوری می‌کند. برنامه بعدی ما هم این است که مطب‌ها هم به این سیستم اضافه بشوند و تست مطب‌ها هم به کرونا هاب برسد. هر فردی که مثبت بشود، کد ملی او در پرونده‌اش هست و پیامی برای مراقب سلامت منطقه او می‌رود که این فرد که تحت نظر شماست و آزمایش داده و مثبت شده است. مراقب سلامت هم باید تیم هوم کر را بفرستد تا به ازای هر فرد، ۱۰ نفر از اطرافیانش تست شوند. میانگین فعلی کشور ۵.۵ است. یعنی به ازای هر فرد که مثبت شود، سریعاً خانواده و اطرافیان او تست می‌شوند و یک شجره‌نامه بیماری برای فرد ترسیم می‌شود و فعلاً به این آمار رسیده‌ایم. در شهرهای بزرگ هم چند کار انجام شده است. از شهرداری مراکز نمونه‌گیری زیادی گرفتیم و مراکز خودمان را هم فعال کردیم. اما بیشترین امید ما این است که مطب‌ها را فعال کنیم که در اختیار پزشکی عمومی، متخصص عفونی، داخلی، اطفال و دندانپزشکی رپیت تست قرار بدهیم و افراد تعیین تکلیف و وارد سامانه بشوند. اگر هم فرد در سیستم مراقب سلامت پرونده نداشته باشد، همان موقع با توجه به کد ملی برای او پرونده تشکیل می‌شود.

معاون وزیر بهداشت در خصوص برنامه واکسیناسیون گفت: در مورد واکسیناسیون ما ۱۰ هزار دوز واکسن «اسپوتنیک وی» وارد کردیم. در واقع ۲۰ هزار دوز برای ۱۰ هزار نفر. این واکسن جزو واکسن‌های بسیار خوب است و اطمینان می‌دهم یکی از ۳ واکسن برتر دنیا است. این واکسن ۲ دوز دارد که دوز اول و دوم با هم فرق دارند. از دوز اول، ۱۰۰ هزار دوز دیگر وارد کرده‌ایم اما تا زمانی که دوز دوم به دستمان نرسیده است، شروع نمی‌کنیم. از طرف دیگر، ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین در هفته آینده به ایران می‌رسد که البته قرار است چین حدود ۲ میلیون دوز واکسن به ما بدهد. آسترازنکا هم که ۴.۲ میلیون دوز است از سبد کوواکس است. در نامه‌ای که به ما دادند گفتند از نیمه فوریه تا آخر فوریه این میزان واکسن به دست ما می‌رسد. ما در کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در معرض خطر با ریسک بالا داریم که باید قبل از شروع سال واکسینه شوند. از این تعداد نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر از جامعه پزشکی هستند که در اولویت اول هستند و گروه دوم که ۷۰۰ هزار نفر هستند جانبازان، معلولین، شاغلین مراکز نگهداری بیماران مزمن و روانی، مراکز تحت پوشش بهزیستی و افراد سالمند با حداقل دو مورد زمینه‌ای هستند.

وی با اشاره به عدم همکاری کشورهای ثروتمند در ارائه واکسن به سایر کشورها گفت: در مورد واکسینه کردن علیه کرونا دو هدف عمده وجود دارد. یکی کاهش مرگ و میر و بعد هم قطع زنجیره. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی به کشورهای ثروتمند توصیه می‌کند اگر به هدف اول رسیدید واکسیناسیون را متوقف کنید تا به بقیه کشورها واکسن برسد، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و متأسفانه دسترسی بسیاری از کشورها به واکسن محدود شده است.

کد خبر 5150943
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز