تهران ۱۰.۴° كمينه ۱۰.۴°  بیشینه ۱۰.۹۹°
۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛

تیم بایدن هنوز گرفتار فضای دوران ترامپ است

خنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به نظر می رسد تیم بایدن جسارتی در خود ندیده که هنوز در سیاست هایش تغییر اساسی اعمال نکرده است. تیم بایدن هنوز گرفتار فضای دوران ترامپ است.
کد خبر: ۱۷۹۲۶
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از ایسنا، ابوالفضل عمویی اظهار کرد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران در شرایطی در مجلس به تصویب رسید که طرف غربی درباره ایران بدعهدی کرد و این روند را همچنان ادامه می دهد. ما در حال اجرای مراحل اولیه این قانون هستیم که این کار با آغاز غنی سازی ۲۰ درصد و بعد از آن نصب سانتریفیوژهای نسل ۲ و ۶ شروع شد و اکنون به مرحله جدیدی از این قانون رسیده ایم.

وی توضیح داد: طبق ماده ۶ این قانون چنانچه تا روز ۵ اسفند گشایشی در فروش نفت ایران و یا تبادلات بانکی بین ایران و بانک های بین المللی صورت نگیرد و به روند عادی تبدیل نشود، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می کند. البته برای این موضوع هم فرصت دو ماهه ای در اختیار غربی ها گذاشته شد که آن ها هیچ اقدام موثری در این مسیر انجام نداده و با فرصت سوزی روند گذشته را ادامه دادند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده که روز ۵ اسفند بازرسی های مبتنی بر پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد و مجلس هم بر این موضوع مصر است، موضوعی که مورد وفاق مجموعه حاکمیت از جمله دولت بوده و دولت در اجرای قانون همکاری مفید داشته است.

وی با اشاره به بندهای ۲۶ و ۳۶ توافقنامه برجام گفت: طبق بند ۳۶ اگر هر یک از طرفین به تعهدات خود در برجام عمل نکردند طرف مقابل می تواند تعهداتش را کاهش دهد و اکنون اقدامات ایران هم در همین چارچوب انجام می شود. طرف غربی اقدام موثری برای رفع تحریم ها انجام نداد، آمریکایی ها هم از برجام خارج شدند و اقدامی هم برای بازگشت به برجام صورت ندادند.

عمویی یادآور شد: آمریکایی ها نه تنها تحریم ها را لغو نکردند که در دوره ترامپ تحریم های بیشتری تحمیل شد و در دوره بایدن هم هیچ اقدامی صورت نگرفت و تنها شرط گذاری شده، به نظر می رسد تیم بایدن جسارتی در خود ندیده که هنوز در سیاست هایش تغییر اساسی اعمال نکرده است. تیم بایدن هنوز گرفتار فضای دوران ترامپ است.

وی افزود: در همین چارچوب اروپایی ها هم به ایران ۱۱ تعهد داده بودند که نتیجه آن باید عادی سازی روابط اقتصادی ایران و کشورهای مختلف می شد اما آن ها هم به هیچ کدام از تعهداتشان پایبند نبوده و فقط برای راه اندازی مکانیسم مالی اینستکس سروصدای زیادی راه انداختند. مکانیسمی که اثربخش نبود و تنها در آن یک تراکنش مالی اتفاق افتاد که بسیار ناچیز و کم اهمیت بود. در همین چارچوب ایران تصمیم گرفت گام های کاهش تعهدات خود را بردارد و گام هایی درباره احیای برنامه هسته ای انجام دهد. ما غنی سازی ۲۰ درصد که تعلیق شده بود را مجدد احیا کردیم.

وی ادامه داد: در برجام پذیرفته بودیم که به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی اجرا شود که این پروتکل نظارت هایی فراتر از پادمان بر ایران تحمیل می کند. با عدم اجرای تعهدات طرف مقابل ما به این سمت حرکت کردیم که دیگر دلیلی برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وجود ندارد چون طرف مقابل به تعهداتش پایبند نبوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان و در جمع بندی تأکید کرد: رویکرد برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و همچنان نظارت های پادمانی در برنامه هسته ای ایران وجود دارد. مواد هسته ای ما در نطنز و فردو تحت نظارت بازرسان آژانس است اما دیگر بازرسی های سرزده و موضوعاتی مثل شفاف سازی درباره کیک زرد یا اجرای کد ۳.۱ انجام نمی شود. این ها مباحث فنی است که بیشتر جهت اعتمادسازی و در راستای اقدامات داوطلبانه انجام می شد، اقداماتی که دیگر ایران حاضر به انجام آن ها نیست تا اینکه طرف مقابل به برجام برگشته و به تعهداتش پایبند باشد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز