تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
پرونده آقای نماینده در قوه قضائیه

ماجرای پرونده عنابستانی چه شد؟

با توجه به اینکه پرونده «عنابستانی» توسط نیروی انتظامی ارائه شده است انتظار می‌رود دادستانی و مجلس اقدام اساسی انجام دهند تا حوادثی از قبیل هتک حرمت توسط برخی از مسئولان خاطی تکرار نشود.
کد خبر: ۱۸۰۶۱
ماجرای پرونده عنابستانی چه شد؟به گزارش پایگاه خبری معاصر به نقل از مهر، اوایل بهمن بود که فیلمی از یک سرباز وظیفه ناجا و درگیری‌اش با خودرویی که سعی داشت از خط ویژه عبور کند، در فضای مجازی منتشر شد. داستان از این قرار بود که یک سرباز وظیفه ادعا می‌کرد یک نماینده مجلس برای اینکه از ورود خودرو وی به خط ویژه جلوگیری کرده، به او سیلی زده است. این ماجرا ابعاد گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ای یافت و در همان ابتدا با واکنش شدید رئیس مجلس و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مواجه شد.

محمد باقر قالیباف پس از انتشار این خبر در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: «به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.»

قاضی زاده هاشمی رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، ۴ بهمن ماه اعلام کرد: این هیئت ادعاهای موجود را بررسی و در صورت صحت و سقم حادثه و چگونگی ماجرا را بررسی و در صورت احراز تقصیر برخورد قانونی را انجام خواهد داد.

وی ۱۱ بهمن هم در گفتگویی با صداوسیما با بیان اینکه راهور ناجا مستقیم به مجلس شکایت نکرده است و در دادستانی طرح شکایت کرده‌اند، گفت: امیدوارم نظریه دادرسی و گزارش ناجا برای بررسی در مجلس سریع‌تر به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال شود.

کار به اینجا ختم نشد؛ امیر رحیمی پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه این پرونده در حال بررسی ستاد کل است و نتیجه آن متعاقباً به اطلاع عموم خواهد رسید، گفت: فرض کنیم که سر باز هم در این رابطه مقصر بوده باشد، لذا به هیچ عنوان هیچ فردی حق این را ندارد سربازی را که در حال انجام خدمت است را مورد ضرب و شتم خود قرار دهد.

ماجرای سیلی به سرباز راهور کجا رسید؟

با اینکه یک ماه از این ماجرا می‌گذرد، مهدی حاجیان، سخنگوی ناجا در نشست خبری گفت: در ماجرای درگیری سرباز راهور با نماینده مجلس و سیلی خوردن، سرباز پلیس راهور وظیفه قانونی خود را انجام داده و خودروی آن نماینده مجوز تردد در خط ویژه را نداشته است، بنابراین کار آن سرباز قانونی بود و وظیفه خود را به خوبی انجام داده است. او همچنین خبر داد که پرونده سیلی خوردن سرباز ناجا از نماینده مجلس در حال طی فرآیند قانونی است.

یک روز پس از اظهارات سخنگوی ناجا، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضائی نیز گفت که پرونده این ماجرا در دادسرای تهران ثبت شده و رسیدگی به آن در حال انجام است و درصورتی که نظر دادسرا صدور قرار جلب به دادرسی باشد، پرونده به دادگاه می‌رود.

پس از پیگیری‌ها و بررسی‌های این پرونده در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، نماینده سبزوار در مجلس که پیش از این گفته بود من حتی از خودروی خود هم پیاده نشدم و هیچ توهینی نکردم، ۷ بهمن ماه با انتشار فیلمی رسماً از مردم و سرباز ناجا عذرخواهی کرد و گفت: از این سرباز تشکر می‌کنم که قانون را اجرا کرد.

اما آیا این عذرخواهی دیرهنگام که در پی چند بی صداقتی هم رخ داد، پایان ماجراست؟

این اولین پرونده‌ای نبود که روی میز هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان قرار گرفت، هنوز ادبیات تند و توهین آمیز محمد واسط درازهی نماینده سراوان در مجلس دهم خطاب به کارمند گمرک فراموش نشده است البته در آن مقطع اقدام قابل توجه‌ای از سوی مجلسی‌ها صورت نگرفت و حتی صدای سخنگوی شورای نگهبان پیرامون ناکارآمدی هیئت وقت نظارت بر رفتار نمایندگان درآورد.

او در آن دوره در توئیتی، نوشت: «فقدان نظارت در طول دوره نمایندگی از جمله آسیب‌هایی است که مجلس با آن روبرو است. استمرار نظارت شورای نگهبان در طول دوره ۴ ساله نفی شده و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز کارآمدی لازم را ندارد. چنانچه برای این مهم تصمیمی اتخاذ نشود، بر آسیب پذیری نظام نمایندگی افزوده خواهد شد.»

اکنون که در دوره جدید و با پیگیری هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و ارائه گزارش از سوی مسئولان ذی ربط به مجلس در قبال پرونده نماینده سبزاور، گزارش‌ها به مجلس ارائه شده و موضع دستگاه قضا نیز در این باره اعلام شده است، انتظار می‌رود دادستان و مجلس همچنان پیگیر این پرونده باشند و اقدام اساسی انجام دهند تا شاهد تکرار چنین حوادث و رودیدادهایی در خانه ملت نباشیم. منتظر هستیم تا این مطالبه از سوی مسئولان ذی ربط اجرا و عملیاتی شود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز