تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
يادداشت

همه در یک کشتی نشسته‌اند!

بازار سرمایه این روزها با نوسانات شدید و همچنین رخدادهای نوینی روبه‌رو شد. درحالی شاهد اتخاذ تصمیمات جدید برای بازار از سوی سیاست‌گذاران ارشد و همچنین اجرای آن بودیم که شاید برخی از این موارد، نه تنها تاثیر مناسبی بر عملکرد بازار نداشتند، بلکه اثری مخرب هم برجای گذاشتند.
کد خبر: ۱۸۱۸۷
نویسنده :
مهدی فرقی*
مهدی فرقی*: 
در این میان یکی از مهم‌‌ترین اتفاقات اخیر استفاده از دامنه نوسان نامتقارن در بازار سهام بود، امری که چندان در بازارهای سرمایه‌گذاری دنیا عرف نبوده و رایج نیست و در بازار سرمایه ایران نیز به جز معدود دفعاتی که در دهه ۸۰ از آن یک‌بار برای حق تقدم‌ سهام‌ و ‌یک‌بار برای کنترل هیجان افسار گسیخته رشد قیمت‌ها استفاده شد، تجربه نشده است، بنابراین به این زودی نمی‌توان درخصوص موفقیت یا شکست آن اظهارنظر کرد و تاثیرگذاری این تصمیم بر روند بازار را باید در یک بازه زمانی بلندمدت مورد بررسی قرار داد.
اما استفاده دامنه‌ای که ۷۵ درصد آن سمت مثبت و ۲۵ درصد آن سمت منفی است، نشان از این دارد که دست‌اندرکاران بازار تلاش می‌کنند سیگنال مثبت به بازار بدهند و غیر مستقیم به سرمایه‌گذاران این موضوع را تاکید کنند که بازار سهام از ارزش ذاتی بالایی برخوردار است و باید مثبت شود، هرچند که مسیر سخت و دشوار باشد.
مورد مهم دیگری که این روزها نمود زیادی دارد و مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته، نقش حقوقی‌های بازار و سهامداران عمده شرکت‌ها در بازار سرمایه است. اینکه بازیگران عمده بورسی در چنین شرایطی باید چه نوع استراتژی‌ای در پیش گیرند و رفتار آنها و خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی آنها بر چه اساسی باشد، از مسائل مهم است.
باید عنوان کرد که همه سهامداران و فعالان بازار سرمایه سوار یک کشتی هستند، هر چند که هر گروه از سرمایه‌گذاران اعم از حقیقی و حقوقی با اهداف متفاوت سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما زمین بازی این دو گروه یکسان بوده و هر اتفاقی چه مثبت و چه منفی بر عملکرد این دسته از سهامداران تاثیرگذار خواهد بود. به عبارت دقیق‌تر سهامداران و فعالان بازار سرمایه از لحاظ نحوه معاملات و حمایت‌ها، خرید و فروش‌ها فارغ از حقیقی و حقوقی، عمده یا خرد به دو دسته تقسیم شوند: دسته اول فارغ از نوع سهامدار بودن آنها یعنی سرمایه‌گذار حقیقی یا حقوقی است که پیوسته در بازار حضور دارند و فقط خرید و فروش آنها به سبب استراتژی معاملاتی و تحلیل‌های بنیادی و تکنیکالی است.
این دسته از فعالان بازار در فهرست سرمایه‌گذاران سنتی بازار سرمایه محسوب می‌شوند و به‌طور معمول بیشتر در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند و کمتر از این بازار خارج می‌شوند. دسته دوم آنهایی هستند که با هدف تامین مالی در بازار حضور دارند و در نهایت بیشتر تمایل به فروش و خروج سرمایه بزرگ از بازار سرمایه دارند. این گروه از سرمایه‌گذاران دارایی خود را در بازار می‌فروشند و خارج می‌شوند یا بیشتر با هدف نوسان‌گیری وارد بازار می‌شوند.

* کارشناس ارشد بازارسرمایه

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز