تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
يادداشت

چرا مديريت بحران بلد نيستيم؟

کشور ما از لحاظ بلایای طبیعی بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اساساً ما در این شرایط مدیریت بحران را بلد نیستیم به همین خاطر هم هست که در شرایط زلزله و یا سیل دچار مشکل می‌شویم که قاعدتاً با اعتراض مردمی همراه می‌شود که در این شرایط قرار دارند.
کد خبر: ۱۸۱۹۹
نویسنده :
امیرمحمود حریرچی*
امیرمحمود حریرچی*

تجربه نشان داده است که مشکل زمانی که به آسیب یا بحران تبدیل می‌شود آن وقت است که مسئولان فکری به حال آن می‌کنند. این در حالی است که بارها عنوان شده است که ایران روی گسل زلزله قرار دارد و از نظر آب و هوایی نیز در شرایطی قرار دارد که ممکن است هر بارش تبدیل به سیل شود.
اما مقابله با این بحران‌ها نیاز به یک آینده نگری دارد که متاسفانه مسئولان درکی از این موضوع ندارند جالب اینجاست که هزینه می‌دهند برای آنکه ساختمان‌های مختلفی در مناطق بالای شهر ساخته شود اما حاضر نیستند که این هزینه را در نوسازی بافت‌های فرسوده شهر کنند که به هنگام زلزله خسارت‌های زیادی به بار نیاید. مشکل اینجاست که مسئولان اساساً آینده را نمی‌بینند به همین خاطر هم است که به هنگام بحران‌های طبیعی چون سیل و زلزله از آمادگی لازم برخوردار نیستند در صورتی که باید کانونهایی در جامعه شکل بگیرد برای آموزش مردم تا در مراحل اولیه حادثه، حداقل بتوانند امدادرسانی‌های لازم را انجام دهند.
از سوی دیگر در مواقع بحران، داشتن تجهیزات لازم حرف اول را می‌زند که آن را هم نداریم. در حال حاضر مردم سی سخت بعد از زلزله شرایط سختی را می‌گذرانند به خصوص آنکه با سرمای وحشتناکی هم روبه‌رو هستند اما هنوز کانکسی در اختیارشان قرار داده نشده است فقط برخی از مسئولین به منطقه می‌روند وبه آن‌ها وعده و وعید‌های بی‌عملی می‌دهند و باز می‌گردند. به طوری کلی مشکل اینجاست که برخی مسئولان صدای مردم را نمی‌شنوند و فقط توجیه‌گری می‌کنند.

*جامعه‌شناس

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز