تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷

آلرژی‌های عجیب و نادر در جهان را بشناسید

چیزهایی که آشکار و معمولی ترین به نظر می رسند می توانند تهدیدی برای دیگران محسوب شوند. در حقیقت این شرایط واقعی وجود دارند. در این قسمت امثال این آلرژی های عجیب و غریب معرفی شده اند و بسیار نادر و غریب هستند.
کد خبر: ۱۸۳۰۳
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از نمناک، آیا تابه حال شده چیزی را دوست نداشته باشید و نسبت به آن آلرژی داشته باشید ؟ به عنوان مثال "هستند کسانی که به سالن بدنسازی حساسیت دارند " شاید برای اکثر افراد شوخی باشد اما نه برای کسانی که از آنافیلاکسی ناشی از ورزش ( حساسیت واقعی و تشخیص داده شده از ورزش ) رنج می برند. به نظر می رسد، چیزهایی که آشکار و معمولی ترین به نظر می رسند می توانند تهدیدی برای دیگران محسوب شوند. در حقیقت این شرایط واقعی وجود دارند. در این قسمت امثال این آلرژی های عجیب و غریب معرفی شده اند و بسیار نادر و غریب هستند.

1. آلرژی به ورزش:
این نوع حساسیت تنها از دهه 1970 در ادبیات پزشکی حدود 1000 بار گزارش شده است. در حالت خفیف، این وضعیت نادر ممکن است باعث ایجاد کهیر پس از ورزش شود، اما اگر فرد دچار نوع شدید آلرژی شود، فعالیت بدنی می تواند منجر به آنافیلاکسی ( شرایط خطرناکی که در آن فشار خون شما به طور ناگهانی افت می کند و فرد در تنفس مشکل پیدا می کند) شود.

پیشگیری از آلرژی ورزشی
این واکنش با خوردن انواع خاصی از غذاها قبل از ورزش، مانند بادام زمینی، صدف، گوجه فرنگی، ذرت و گندم برانگیخته و تحریک خواهد شد. با این حال، آنافیلاکسی لزوماً مربوط به مواد غذایی نیست و می تواند با رطوبت، درجه حرارت شدید و تغییرات هورمونی نیز ایجاد شود.
در هر صورت مبتلایان به این آلرژی باید ورزش را به همراه یک دوست انجام دهند و غالباً ضربان آدرنالینی را چک کنند تا در صورت بروز علائم با اورژانس تماس گرفته شود.

2. آلرژی به لرزش :
افرادی هستند که از نظر جسمی نسبت به لرزش حساسیت دارند و آلرژی آنان تحت عنوان کهیر لرزشی شناخته می شود. آنان نسبت به هرگونه تماس با اشیاء لرزشی مانند موتور سیکلت، چمن زن یا ماشین لباسشویی با قدرت کامل به یک واکنش آلرژیک مبتلا می شوند. واکنش آنان ممکن است شامل تورم، خارش، سر درد و تاری دید شود.

این علائم تهدید کننده و جدی نیستند اما قطعا نوعی مزاحمت در زندگی محسوب می شوند که می توانند چندین بار در روز اتفاق بیفتند.

خوشبختانه این وضعیت بسیار نادر است و بر اساس یک مطالعه جدید که توسط انستیتوی ملی بهداشت انجام شد نشان داد که یک دلیل ژنتیکی برای آن وجود دارد. این مطالعه بسیار مهم است زیرا می تواند برای آلرژن های رایج تر مانند گرده و غذاهای مختلف نیز کاربرد داشته باشد.

3.آلرژی به لمس (آغوش) انسانی :
برای اکثر مردم، هیچ چیز راحت تر از آغوش گرفتن نیست اما برای افرادی که از درموگرافیسم رنج می برند، وضعیت کمی متفاوت است.

درموگرافی یکی دیگر از انواع کهیر جسمی است. این اسم به معنای واقعی کلمه به "خط خطی پوست" ترجمه می شود زیرا پوست به لمس آنچنان حساس می شود که افراد مبتلا می توانند با ناخن، نام خود را به وضوح روی پوست خود بنویسند. تقریباً پنج درصد از جمعیت جهان از این بیماری رنج می برند اما بندرت به دنبال کمک پزشکی هستند.

بثورات ناشی از آن به خودی خود در 15 تا 30 دقیقه بعد از ظاهر شدن از بین می روند و دارو های آلرژی می توانند به کاهش خارش کمک کنند. 

4. آلرژی به آب :
تابه حال شده وقتی از یک حمام گرم بیرون می آیید، در پوستتان احساس سوزش و قرمزی می کنید؟

افرادی که از کهیر آبزی یا حساسیت به آب رنج می برند، بعد از هر حمام، چنین احساسی را تجربه خواهند کرد. در واقع تغییر دما هیچ تاثیری در حساسیت آن ها ندارد و هرگونه تماس با آب مانند گرفتار شدن در باران یا تعریق باعث شروع آلرژی خواهد شد.

چنانچه در موارد شدید، حتی نوشیدن آب نیز می تواند باعث ایجاد بثوراتی اطراف دهان، التهاب در گلو و مشکل در بلع و تنفس شود. پس از خشک شدن بدن، علائم باید ظرف مدت 30-60 دقیقه از بین بروند. در حال حاضر هیچ درمانی برای کهیر آبزی وجود ندارد اما آنتی هیستامین ها می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

5. آلرژی به سکه :
اگر از برخورد با سکه احساس خارش و گاهی قرمزی دارید، مطمئنا به نیکل سولفات حساسیت دارید.

به چنین افرادی توصیه می شود از لمس جواهرات، سنجاق سر، فندک و حتی دستگیره های درب دوری کنند اما آن ها واقعا وسیله های کاربردی و عادی روزمره هستند! بهترین کاری که افراد مبتلا به این آلرژی می توانند انجام دهند اجتناب از موارد ذکر شده، مصرف آنتی هیستامین ها پس از تماس با آن ها و شاید هنگام ایجاد بثورات استفاده از کرم استروئیدی موضعی باشد.

6. آلرژی به استیک:
اکثر مردم می دانند که کنه باعث ایجاد بیماری لایم می شود اما خیلی ها نمی دانند که کنه ای خاص به نام کنه لون استار سبب ایجاد حساسیت به گوشت قرمز می شود.

گالاکتوز آلفا 1.3 گالاکتوز (آلفا گال) کربوهیدراتی است که در سلول های بسیاری از حیواناتی که انسان ها گوشت آن ها را می خورند مانند گاو یافت می شود.

پس از گاز زدن تکه ای گوشت ضخیم، بدن در پاسخ ، به تولید آنتی بادی روی می آورد. بنابراین، هر زمان که فرد گوشت قرمز مصرف کند این پاسخ آنتی بادی تحریک می شود.

هیچ کس با این بیماری متولد نشده است و در حقیقت در بین بزرگسالان بیشتر از کودکان شایع است.

7. آلرژی به دمای سرد:
کهیر سرمایشی امری بسیار نادر اما بسیار خطرناک است و هنگامی فرد به این آلرژی مبتلا می شود که به طور ناگهانی در معرض افت شدید دما قرار بگیرد، به عنوان مثال، فرو رفتن در آب یخ.

پزشکان این وضعیت غیرمعمول را با ذوب تکه ای یخ روی پوست یک بیمار برای چند دقیقه آزمایش کردند و واکنش فرد را تایید کرده اند.

مدیریت این نوع حساسیت عمدتاً شامل جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سرما و سرماخوردگی است.

8. آلرژی به الکتریسیته:
افرادی که از حساسیت الکتریکی رنج می برند ادعا می کنند هر بار که در نزدیکی میدان های الکتریکی قرار می گیرند دچار سردرد، زنگ زدن گوش، خستگی و موارد دیگر می شوند. مدیریت این وضعیت امروزه بسیار دشوار است زیرا لوازم الکتریکی مانند تلفن های همراه، مایکروویو، رایانه و با خطوط برقی کار می کنند.

نکته جالب این جاست که حساسیت به الکتریسیته در واقع موضوعی بسیار بحث برانگیز است.

بیشتر افرادی که از آن رنج می برند خودشان این موضوع را تشخیص داده اند و براساس سال ها بررسی های کنترل شده، هیچ مدرکی مبنی بر وجود حساسیت الکترومغناطیسی گزارش نشده است.

سازمان بهداشت جهانی ادعا می کند که حساسیت الکتریکی یک تشخیص پزشکی نیست، با وجود این که بسیاری از افراد به شدت مخالف آن هستند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز