تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان خبر داد؛

حمام تاریخی خان‌سنندج به سفره‌خانه سنتی تبدیل می شود

عملیات بازسازی مجموعه تاریخی حمام خان سنندج به پایان رسیده و به زودی به عنوان سفره خانه سنتی پذیرای عموم مردم خواهد بود.
کد خبر: ۱۸۴۸۰
حمام تاریخی خان سنندج به سفره خانه سنتی تبدیل می شودبه گزارش پایگاه خبری معاصر، یعقوب گویلیان اظهار کرد: حمام خان سالیان متمادی به دلیل مشکلاتی که داشت بسته شده بود که با اخذ مجوز و تغییر کاربری آن به بخش خصوصی واگذار شد و هم اکنون مشکلات آن رفع شد.

وی با اشاره به منحصر به فرد بودن این اثر تاریخی از لحاظ شیوه ساخت، تزئینات داخلی و بزرگ بودن آن گفت: تغییر کاربری آثار تاریخی در راستای ایجاد اشتغال با لحاظ نمودن حفظ اصالت این آثار اقدامی ارزشمند و مفید است.

گویلیان خاطرنشان کرد: سفره خانه حمام خان که در مرحله آماده سازی و بهره برداری است توان ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۰ نفر به صورت مستقیم را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ضمن تشکر از سرمایه گذاران سفره خانه سنتی حمام خان گفت: حمایت از سرمایه گذاران توانمند از اولویت‌های ماست و در این راستا آماده هرگونه همکاری هستیم.

گویلیان خاطرنشان کرد: حمام امان الله خان اردلان مشهور به حمام خان در تاریخ ۱۲۲۰ هجری قمری توسط امان الله خان اردلان والی قدرتمند کردستان در دوره فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

وی افزود: این حمام در واقع یکی از عناصر مجموعه میدان و بازار علاف خان بوده است.

گویلیان اظهار کرد: این میدان مستطیلی شکل که در دوره پهلوی اول توسط خیابان به دو قسمت مجزا تقسیم شده است، یکی از میدان‌های شاخص تاریخی ایران زمین بوده است و حمام، کاروانسرا، حجره‌ها و سردرهای ورودی از عناصر مهم این میدان بوده‌اند.

وی افزود: حمام خان که دارای تمام عناصر مهم حمام‌های ایرانی مانند سردر، هشتی، دالان، بی نه، میان در، گرمخانه، نظافت خانه، خزینه، خلوتی و تون انبار بوده است، از تزئینات بسیار شاخص آهک بری و کاشی کاری هفت رنگ با نقوش شکارگاه، حیوانی، نباتی و هندسی متنوع برخوردار است و جزو حمام‌های شاخص ایرانی محسوب می‌شود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز