تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
در کارگروه تخصصی امور اقتصادی مطرح شد؛

افزایش صادرات غیرنفتی، مهم‌ترین اولویت اقتصادی آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: افزایش صادرات غیرنفتی، مهم‌ترین اولویت اقتصادی استان است که باید مورد اهتمام و توجه بیشتری قرار گیرد.
کد خبر: ۱۸۵۱۷
به گزارش پایگاه خبری معاصر، علی جهانگیری ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان، با بیان اینکه این کارگروه در سال جاری ۱۸ مصوبه داشته که ۱۳ مصوبه اجرایی شده است، افزود: دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه، باید به دور از اقدامات و گزارش‌های کلیشه‌ای، اهتمام بیشتری در اجرای تصمیمات و مصوبات داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: گزارش‌های مربوط به کارگروه اقتصادی باید متناسب با نیازهای جامعه و اهداف استان و همچنین با توجه به شاخص‌هایی همچون کشورهای هدف صادرات، ظرفیت‌های اقتصادی استان و کالاهای عمده صادراتی مورد ارزیابی قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه افزایش حجمی و ارزشی صادرات غیرنفتی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان برشمرد و گفت: حمایت عملی و کارگشا از تجار و فعالان بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از مشکلات را در این حوزه کل کرده و زمینه‌ساز حضور قدرتمند در بازارهای جهانی و ارزآوری برای کشور باشد.

وی افزود: آمار مربوط به میزان صادرات باید همواره بر اساس نرخ مشخص و شاخص‌های علمی ارائه شود وگرنه آمار مشخصی از این حوزه نخواهیم داشت.

جهانگیری همچنین خواستار تسریع و تسهیل در فرآیند صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی شد و گفت: دستگاه‌های مسئول، برای مقابله با هرگونه سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی دقت بیشتری داشته باشند.

ضرورت هدفمند سازی صادرات در آذربایجان‌شرقی

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه بر ضرورت هدفمند سازی صادرات در آذربایجان‌شرقی تاکید کرد و گفت: باید بر تولید و صادرات محصولات دانش بنیان که ارزش افزوده بالایی نیز دارند بیشتر تمرکز شود.

پرویز محمدزاده سپس ادامه داد: مواد معدنی، محصولات کشاورزی و شیرینی و شکلات ترکیب غالب صادراتی استان را تشکیل می‌دهد و میزان صادرات محصولاتی با ارزش افزوده بالا بسیار پایین است.

وی گفت: ترکیب کالاهای صادراتی استان با تقاضای کشورها همخوانی زیادی ندارد. صادرات کالاهای دانش بنیان حتی اگر کم هم باشد در توسعه استان تاثیرگذارتر خواهد بود.

اهمیت بالای شرکت‌های دانش بنیان

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ترکیب کالاهایی که استان صادر می‌کند با تقاضای کشورها همخوانی زیادی ندارد.

محمدزاده با اشاره به اهمیت بالای شرکت‌های دانش بنیان گفت: باید با تمام توان موانع و مشکلات موجود فعالیت‌های دانش بنیان را رفع کنیم که در غیر این صورت از قافله شتابان پیشرفت و توسعه جهانی عقب خواهیم ماند.

وی گفت: باید جلساتی با حضور اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی استان برگزار و موانع و مشکلات صادراتی استان را شناسایی و رفع کنیم.

وی ادامه داد: در برنامه صادراتی سال ۱۴۰۰ استان باید کشورهای هدف و نحوه نقش آفرینی آذربایجان شرقی در این کشورها، در واقع اینکه چه کالایی را باید به چه کشورهایی صادر کنیم کاملاً مشخص و تعریف شود.

در این جلسه راهکارهای افزایش سهم صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان، حوزه گردشگری و اقتصاد دیجیتال استان مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز