تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
عاون طرح دانه‌های روغنی در وزارت جهادکشاورزی؛

تولید ۴۰۰ هزار تن کلزا در سال جاری هدفگذاری شد

غلام حسین خدرایی پیش بینی کرد؛ در صورت بارش‌های مناسب و نبود مشکل سرمازدگی و خشکی از سطح موجود زیر کشت کلزا نزدیک به ۴۰۰ هزار تن محصول تولید شود.
کد خبر: ۱۸۷۴۴
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون طرح دانه‌های روغنی درباره روند کشت کلزا در پاییز امسال اظهار داشت: در پاییز سال جاری ۲۲۳ هزار هکتار کلزا کشت شده که ۲۰۱ هزار هکتار آن، سطح سبز است.

غلام حسین خدرایی اضافه کرد: از ۲۲۳ هزار هکتار کشت کلزا، نزدیک به ۴۰ هزار هکتار کشت دیم و مابقی کشت آبی است.

خدرایی پیش بینی کرد: در صورت بارش‌های مناسب و نبود مشکل سرمازدگی و خشکی از سطح موجود زیر کشت کلزا نزدیک به ۴۰۰ هزار تن محصول تولید شود.

به گفته وی استان خوزستان با ۷۴ هزار هکتار و استان گلستان با حدود ۶۰ هزار هکتار، بیشترین سطح کشت کلزا را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت قراردادی کلزا اذعان داشت: امسال هشت کارخانه روغن کشی در سطح ۶۰ هزار هکتار از ۲۲۳ هزار هکتار کلزا، با کشاورزان کشت قراردادی منعقد کرده‌اند.

وی افزود: مقرر شده این کارخانه‌های روغن کشی در قالب کشت قراردادی، کلزای تولید شده را با قیمت ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری کنند.

خدرایی با بیان اینکه کارخانه‌های روغن کشی قسمتی از هزینه‌های تولید مانند کود، سم، بذر و بخشی از حق بیمه کشاورزان را به صورت مساعده به آنان پرداخت کرده‌اند، گفت: این کارخانه‌ها بابت هزینه‌های هر هکتار کشت کلزا ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان به کشاورزان مساعده پرداخت کرده‌اند.

وی درباره مزیت کشت قراردادی کلزا اظهار داشت: کشت قراردادی علاوه بر کاهش هزینه‌های مالی و اعتباری دولت، موجب افزایش عملکرد تولید می‌شود، زیرا کارخانه‌ها به موقع نهاده‌های تولید و توصیه‌های فنی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد که در سال‌های آینده، سطح کشت قراردادی دانه‌های روغنی افزایش یابد.

وی در مورد اعتبارات دانه‌های روغنی نیز اذعان داشت: در حال حاضر در مرحله نخست، ۱۳ میلیارد تومان از اعتبارات دانه‌های روغنی بین استان‌ها توزیع شده که در زمینه تغذیه گیاهی، مبارزه با آفات، بیماری و علف‌های هرز و هزینه برداشت به کشاورزان کمک می‌شود.

خدرایی افزود: مرحله دوم تأمین و پرداخت اعتبارات دانه‌های روغنی در شرف انجام است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز