تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
بررسی وضعیت تورم کالاها نشان می دهد؛

رشد 209 درصدی قیمت کالاهای صادراتی / تورم فصلی صادرات 42 درصدی شد

بررسی وضعیت تورم نقطه به نقطه در کالاهای صادراتی نیز بیانگر آن است که قیمت این کالاها مبتنی ریال در پاییز نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۰۹.۱ رشد کرده است.
کد خبر: ۱۸۸۰۲
به گزارش پایگاه خبری معاصر، قیمت کالاهای صادراتی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی  بوده و تغییرات آن­ در حوزه تجارت قابل توجه است،  در تعیین شاخص قیمت کالاهای صادراتی از  کدهای تعرفه صادراتی کشور  در سال ١٣٩٥ (سال پایه) استفاده می شود و در دو بخش ریالی و ارزی قابل بررسی است.

تورم فصلی صادرات ۴۲ درصد شد

اما گزارشی که به تازگی مرکز آمار ایران از وضعیت تورم کالاهای صادراتی در پائیز امسال منتشر کرده نشان می دهد که تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­ های ریالی  نسبت به فصل قبل ۴۲.۶ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی تابستان که ٣٥.٩ درصد گزارش شده بود ٦.٧ درصد افزایش داشته است.

همچنین قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های دلاری بیانگر رشد یک درصد است .

قیمت کالاهای صادراتی ۲۰۹ درصد رشد کرد

بررسی وضعیت تورم نقطه به نقطه در کالاهای صادراتی نیز بیانگر آن است که قیمت این کالاها مبتنی ریال در پاییز  نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۰۹.۱ رشد دارد، این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در تابستان ۱۳۱.۴ درصد گزارش شده بود، بنابراین قیمت کالاهای صادراتی از تابستان تا پائیز امسال با افزایش بیش از ۷۷ درصدی همراه بوده است.

از سویی تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی بر اساس دلار نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤.٩ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان  سه واحد درصد افزایش داشته است.

تورم سالانه چقدر است؟

در رابطه با تورم سالانه و یا به عبارتی تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی در چهار فصل منتهی به پاییز ١٣٩٩  نیز  رقم ۱۳۰.۲ درصد گزارش شده است که در مقایسه با تابستان ۳۵.۳ درصد افزایش دارد.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز