تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
برخی فعالان بازار پاسخ دادند؛

عامل مهم در شکل گیری گرانفروشی میوه چست؟

بی سر و سامانی و افزایش قیمت میوه چنان اوج گرفته که رهبرانقلاب نیز نسبت به آن انتقاد کرده اند؛ گرانفروشی که برخی فعالان بازار معتقدند اجاره بهای نجومی مغازه‌ها عامل مهمی در شکل گیری آن است.
کد خبر: ۱۸۸۹۳
به گزارش پایگاه خبری معاصر، رهبر انقلاب دیروز در روز درختکاری با ابراز ناخرسندی از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، گفتند: این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‌رسد.

هزینه‌های تولید بالا رفته است

در این میان فعالان بخش خصوصی و صنعت میوه دلایل مختلفی را برای این گرانی عنوان می‌کنند؛ حضور پررنگ دلالان تا افزایش هزینه‌های تولید و عدم نظارت بر کار مراکز خرده فروشی از جمله دلایلی است که برای گرانی میوه اعلام می‌شود. در همین زمینه مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور و رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علل گرانی میوه در بازار گفت: قیمت تمام شده تولید در سال جاری افزایش بسیار زیادی داشته به عنوان مثال قیمت نهاده‌های تولید بیش از سه برابر، قیمت ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی بیش از چهار برابر و قیمت لوازم و وسایل جمع آوری از جمله سبد و پوشال بیش از چهار برابر شده است. بنابراین تمام این هزینه‌ها به تولید تحمیل و قیمت محصول نهایی (میوه) نیز افزایش پیدا می‌کند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه تولیدکننده نمی‌تواند تولید را متوقف کند، گفت: بنابراین همه باید بپذیرند که هزینه تولید افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم کود آهن سال گذشته همین موقع ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بوده اما هم اکنون به ۳۵۰ هزار تومان رسیده است همچنین قیمت هر کیسه کود فسفاته پارسال ۱۰۰ هزار تومان بوده اما امسال به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

شادلو در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح توزیع میوه از باغ تا مراکز خرده فروشی گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد افرادی که در میادین عمده فروشی میوه و تره بار فعالیت می‌کنند امانت فروش هستند و باغدار از میان این افراد فرد مورد اعتماد خود را پیدا و محصولش را برای او ارسال می‌کند، حجره دار نیز برای محصول باغدار مشتری پیدا می‌کند و حق العمل کار خود را که بین ۵ تا ۱۰ درصد است، برمی دارد و در نهایت محصول در مراکز عمده فروشی کشف قیمت می‌شود.

قیمت در خرده فروشی‌ها ۴ برابر میادین عمده فروشی است و کسی نظارت نمی‌کند

وی اضافه کرد: محصولی که در مراکز عمده فروشی به عنوان مثال ۱۰ هزار تومان قیمت می‌خورد با حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد سود برای میوه فروش خرد باید حدود ۱۳ هزار تومان به مصرف کننده نهایی عرضه شود اما متأسفانه می‌بینیم گاهی تا سه الی چهار برابر قیمت عمده فروشی در مغازه‌ها محصول به فروش می‌رسد.

شادلو با اشاره به اینکه این کار علاوه بر اینکه از نظر شرعی و قانونی مشکل دارد باعث از دست رفتن تدریجی مشتری‌ها هم می‌شود، گفت: متأسفانه خرده فروشی‌ها بعضاً اقدام به گران فروشی می‌کنند و نظارتی بر کار آنها وجود ندارد.

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران درباره اینکه گفته می‌شود دلالان عامل اصلی نابسامانی این بازار هستند، گفت: دلالان در این زنجیره جزو حداقل‌ها هستند و دلایل اصلی علاوه بر افزایش هزینه تمام شده تولید گرانفروشی است که در خرده فروشی‌ها اتفاق می‌افتد و متأسفانه نظارتی نیز بر این مراکز نیست.

شادلو ادامه داد: سال گذشته میانگین قیمت مرکبات با توجه به کیفیت آنها بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان بوده که این رقم بین ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان است همچنین میانگین قیمت سیب پارسال ۷ تا ۹ هزار تومان و امسال از حدود ۷ تا ۱۳ هزار تومان است. یعنی چیزی حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت در این زمینه اتفاق افتاده اما اگر شما در یک کوچه از سه مرکز خرده فروشی قیمت میوه بگیرید هر کدام یک قیمت را اعلام می‌کند.

از تولید تا توزیع میوه باید در قالب یک زنجیره باشد

در ادامه یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی که نمی‌خواست نامش در گزارش ذکر شود در گفتگو با خبرنگار مهر، افزایش هزینه برای فروشندگان را از جمله دلایل گران فروشی و خرده فروشی‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کرایه یک مغازه بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان است، مغازه دار نیز باید این هزینه را از مشتری بگیرد بنابراین قیمت محصولات را بالا می‌برد.

وی همچنین با انتقاد از عدم نظارت و نابسامانی‌ها در مدیریت شهری گفت: از تولید تا توزیع میوه همه باید در یک زنجیره قرار بگیرند تا هر کس نخواهد جداگانه سود بیشتری ببرد اگر که باغدار، بازرگان و واسطه‌ها در یک زنجیره باشند این مساله کاملاً ساماندهی می‌شود.

این منبع آگاه همچنین با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید گفت: علاوه بر نهاده‌ها، کرایه‌های حمل و نقل نیز افزایش بسیار چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته و بنابراین تمام افزایش این هزینه‌ها روی قیمت نهایی تأثیر می‌گذارد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز