تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
همچنان مسافرت يك خطر جدي براي انتقال ويروس كرونا است

بررسي همه احتمالات درباره سفرهاي نوروزي

با نزديك شدن ايام نوروز و تعطيلات آغاز سال نو خانواده‌ها به فكر سفر افتاده‌اند به ويژه آنكه در يك سال گذشته همواره جلو موضوع سفر يك علامت ايست بزرگ قرار گرفته بود و آن هم دليلي نداشت جز شيوع مرگبار ويروس كرونا و احتمال بالاي انتقال آن در ترددهاي بين استاني و شهري.
کد خبر: ۱۸۹۲۸
بررسي همه احتمالات درباره سفرهاي نوروزيبه گزارش پايگاه خبري معاصر، امسال نيز ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و سفرهای نوروزی تنها در شهرهای آبی و زرد برقرار می‌شود. این ابلاغ نهایی تصمیم‌گیران مقابله با کرونا در کشور است تا مسافران نوروزی حالا که دو هفته تا تعطیلات نوروز مانده تکلیف خود را بدانند.

رهبر معظم انقلاب روز جمعه در حاشیه غرس دو اصله نهال میوه به مناسبت روز درختکاری اشاره‌ای نیز به وضعیت سفرهای نوروزی داشتند و اعلام کردند: «هرچه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد باید عمل شود. اگر سفر را ممنوع کردند، مردم به سفر نروند، بنده هم قطعا مانند سال گذشته به سفر نخواهم رفت».

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چند روز قبل با صراحت از مردم خواست در شرایط متزلزل کنونی در روند شیوع کرونا «فکر سفر را هم نکنند.» همین دیروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز اعلام کرد: «سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و از مردم می‌خواهیم سفر نوروزی نروند».

در سوی دیگر وزارت میراث‌فرهنگی می‌گوید سفر به شهرهای زرد و آبی نیز تنها با تور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن است. پیش‌تر قرار بود 16اسفندماه روز موعود تعیین تکلیف سفرهای نوروزی باشد و رنگ‌بندی روز شنبه تا 13فروردین‌ماه و پایان تعطیلات نوروز برقرار بماند.

اعتبار رنگ‌بندي‌ها
پیگیری‌های رسانه‌اي از ستاد ملی مقابله با کرونا و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما مشخص کرد که رنگ‌بندی شهرها تنها به‌مدت یک هفته اعتبار دارد و هر هفته با توجه به آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا رنگ‌بندی شهرها تغییر می‌کند و بدین‌ترتیب ممکن است علاوه بر شهرهای شمالی و جنوبی کشور که از همین حالا روی مسافران نوروزی و مسافران خودرویی بسته شده‌اند، ممنوعیت سفر حتی شامل شهرهای زرد و آبی درصورت تغییر رنگ این شهرها به قرمز و نارنجی شود.

براساس پیگیري از معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، وضعیت سفرهای نوروزی بسیار شکننده است و مردم باید مراقب خرید تورها و بلیت‌های سفر در نوروز باشند. چون هر لحظه ممکن است رنگ شهرهای مقصد سفرهایشان تغییر و بلیت‌هایشان باطل شود و آن‌وقت، گردشگرانی که نوروز پرمخاطره 1400 را نیز در سبد سفر قرار داده‌اند، زیان مالی متحمل خواهند شد چون امسال قرار است برخلاف سال گذشته و آنطور که رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیش‌تر به رسانه‌ها اعلام کرده بود براساس پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی هزینه تورهای خریداری شده بازگردانده نشود.

تصمیم‌گیران گردشگری در ستاد خدمات سفر با تقاضای سفر در نوروز پس از یک‌سال خانه‌نشینی مردم مواجه هستند و پیش‌بینی افزایش مسافران خودرویی این ستاد را در موقعیت دشواری قرار داده‌است.  از سوی دیگر نبود برنامه‌ریزی جامع برای سفر که از مدت‌ها پیش به مردم اطلاع‌رسانی شده باشد، ممکن است نوروز1400 را تبدیل به نوروز سیاه گردشگری کند و نتیجه سفرهای نوروزی جولان بیشتر کرونای انگلیسی حتی در شهرهای آبی و زرد و درنهایت افزایش مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا در بین مسافران و ساکنان شهرهای گردشگرپذیر شود.

مقابله با سفرهای خودسرانه
 در سوی دیگر ماجرا اما فعالان گردشگری کشور از ‌ماه گذشته فروش تورهای سفرهای نوروزی را آغاز کرده‌اند. حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و نماینده اصلی دفاتر خدمات مسافرتی در مذاکرات پیرامون وضعیت سفرها است. او می‌گوید: برای نوروز1400 در مقاصد سفرهای خارجی محدودیتی وجود ندارد و تنظیم سفر گردشگران خروجی در دفاتر گردشگری در حال انجام است. در سفرهای داخلی نیز فروش بلیت‌های پروازی به مقصد کیش، قشم، بندرعباس و چابهار منعی ندارد و اتفاقا از کیش خبر داریم که تنها یک بیمار کرونایی در جزیره است و شرایط کرونایی کیش در وضعیت آبی است. چابهار هم وضعیتی شبیه به کیش دارد.

او می‌گوید: دفاتر گردشگری باید با قاطعیت کار خود را در موضوع سفرهای نوروزی مردم ادامه دهند و محدودیت اصلی باید برای کسانی ایجاد شود که سفرهای جاده‌ای انجام می‌دهند. اتفاقا دولت برای کنترل کرونا باید به سمت اینگونه سفرها برود.

حرمت‌الله رفیعی در پاسخ به این سؤال که اگر رنگ‌بندی شهرهای زرد و آبی در آغاز سفرهای نوروزی تغییر کند چه اتفاقی برای مسافرانی که تورهای گردشگری خریداری کرده‌اند خواهد افتاد، می‌گوید: دفاتر گردشگری مجوزدار هستند و مسافران را به مراکزی که پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت می‌شوند هدایت می‌کنند و حتی سفرها را از ابتدا تا انتها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدیریت می‌کنند. بررسی ما نیز مشخص کرده است که روند آمار مبتلایان کرونا رو به رشد نیست.

او به وضعیت بحرانی خوزستان اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگرخوزستان به این روز افتاد دلیل آن مسافران ورودی بودند که خارج از تور به این استان سفر کردند و بیماری را به این استان کشاندند. درحالی‌که اگر سفر گردشگران ورودی به خوزستان در قالب تور انجام شده بود هرگز وضعیت خوزستان به این شکل بحرانی نمی‌شد. چون تورهای گردشگری مسافران را به اماکن مورد تأیید می‌برند.

او ادامه می‌دهد: حتما سلامت شهروندان در اولویت است و ممکن است تورها کنسل شوند. ما هم با توجه به آنکه هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند پول مسافرانی را که سفرهایشان به‌دلیل کرونا لغو شده است پس می‌دهند، تلاش‌می‌کنیم پول مردم مانند سال گذشته به‌دست افراد سودجو نیفتد و مردم برای گرفتن پول سفرهای کنسل شده سرگردان نشوند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز