تهران ۱۹.۸۴° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
يادداشت

سومين نوروز پرمشغله خادمين سلامت

در اولین روز‌های بهار گویی آسمان ایران بغض چندین ساله خشکسالی‌های پیاپیش ترکید و بارانی کم سابقه ۱۳۹۸ دو سال پیش در نوروز در سراسر ایران بارید. سیل در بسیاری از شهرها بی‌داد می‌کرد، برخی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند سیل می‌رفت و پشت سرش تنها چیزی که می‌ماند ویرانی بود و ویرانی.
کد خبر: ۱۸۹۳۶
نویسنده :
محمد هاشم پور*

محمد هاشم پور*:در برخی شهرها علاوه بر بی‌خانمان شدن هموطنان سرما نیز مزید افزایش آلام مردم شده بود.در این وقت بود که همکاران عرصه سلامت کشور عیدی خود را در کاستن آسیب هموطنان خود دیدند و دوشادوش عزیزان سپاه و ارتش و...به یاری مردم شتافتند.

اما جای تعجب داشت که برخی از مسئولین سود غنی شدن ذخایر آب ایران که در سال‌های قبل دچار وضعیت بحرانی شده بود را بیشتر از خسارات سیل می‌دانستند. بحران خشکی ذخایر آب که با بی‌تدبیری از برداشت بی‌رویه از این ذخایر در چندین و چند سال به وجود آمده بود، با بحران سیلی که با ضعف مدیریت در برنامه ریزی زیرساخت‌ها و عدم توجه به آینده نگری در مهندسی راه و ساختمان و مهندسی آبخیزداری ایجاد شده بود (با بارش سیل آسای باران به سود ما تمام شد)! و در این میان برخی از هموطنان شریفمان بودند که جان باختند و برخی ماحصل تلاش زندگی چندین ساله‌شان از دست رفت.

برخی از انبارهای توزیع دارو، مراکز درمانی و...دچار آبگرفتگی شده بودند و خود برای بهبود وضعیت نیازمند کمک بودند اما به هر حال با کمک‌های مردمی و نهادهایی که پای کار آمده بودند این بحران گذشت.

با اسم مخوف کرونا آغاز شده بود کسی از مردم عزیز ایران عید را به معنای مرسوم خود حس نکرد و در تمام این ایام همکاران ۱۳۹۹ نوروز بخش سلامت بدون تعطیلی به خدمت‌رسانی مشغول بودند آنچنان که بسیاری از پزشکان و پرستاران فداکار هفته‌های متمادی از دیدار خانواده خود محروم بودند و از این جمع عزیزان بسیاری جان خود را در راه خدمت‌رسانی به مردم ایران از دست دادند که از آنان تا به امروز به عنوان شهدای سلامت یاد می‌کنیم هر چند بسیاری دیگر ازعزیزان بودند که به طور مستقیم و غیر مستقیم در جبهه خدمت به خلق و مبارزه با این ویروس منحوس از جان خود گذشتند و کمتر از ایثارشان یاد می‌شود که یقینا اجر این فداکاران پیش خدای منان محفوظ است.

در خصوص آسیب‌هایی که کرونا و عواقب پس از آن به بخش سلامت بالاخص صنعت دارو وارده کرد در مقاله «زخم‌های عمیق کرونا بر پیکر صنعت پخش دارو » اشاره داشتم که در برخی از رسانه‌ها این مطلب منعکس شده بود می‌گذریم و به استقبال بهار نه تنها کرونا تمام نشد بلکه خیزش جدید موج چهارم آن آغاز شده و بسیاری از هموطنان ما در برخی از استان ۱۴۰۰ اکنون در آستانه سال‌ها مثل خوزستان به شدت در گیر آن شده‌اند و متاسفانه آمار فوتی‌های هموطنان ما که در حال کاهش بود به شدت در حال افزایش است و از شواهد پیداست که امسال هم برای همکاران بخش سلامت سالی پر مشغله خواهد بود.

تسریع در واکسیناسیون،با برنامه ریزی و تدبیری مضاعف دچار غافلگیری‌هایی که در سال، امید است با آموزش ورعایت پروتکل‌های بهداشتی شدیم و تا امروز هم با آنها درگیریم نشویم و بتوانیم به لطف خدا و همت تمامی مردم شریف ایران سایه شوم این ویروس منحوس را از ۱۳۹۹ سر کشور عزیزمان دور کرده و پیامدهای منفی که این ویروس بر جامعه تحمیل کرده را به حداقل ممکن برسانیم.

*کارشناس دارو

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز