تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی؛

افزایش حقوق باید روی پایه حقوق ها بیاید

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: افزایش حقوق باید روی پایه حقوق ها بیاید و همچنین مجلس باید دولت و شورای عالی مزد را ملزم به تعیین سریع افزایش حقوق ها کند.
کد خبر: ۱۹۰۶۰
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از مهر، اکبر شوکت در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعیگفت: متأسفانه دولت و مجلس سیاست غلطی را پیش گرفته‌اند یکی از این موارد همسان سازی حقوق بازنشستگان بود. در حالی که دولت به راحتی می‌توانست سال گذشته میزان تورم را بر پایه حقوق بازنشستگان اضافه کند در این صورت دیگر نیاز به همسان سازی جزئی که صورت گرفت، نبود.

شوکت افزود: همسان سازی باعث شد هر سال ۱۷ هزار میلیارد تومان بر دوش سازمان تأمین اجتماعی بیفتد و این بودجه باید از منابع داخلی تأمین شود. در حالی که می‌توان این اعتبار را برای ارائه سایر خدمات به بازنشستگان و بیمه شدگان هزینه کرد.

وی اظهار داشت: باید زودتر از اینها جلسات شورای عالی مزد برای تعیین حداقل دستمزد کارگران و بازنشستگان برگزار می‌شد در حالی که با گذشت ۲۰ روز از اسفند، تنها دو سه جلسه تشکیل شده است و در مجلس به جای اینکه دولت و شورای عالی مزد را ملزم به تعیین سریع‌تر افزایش حقوق‌ها کنند، بحث را بر روی همسان سازی می‌برند.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: همسان سازی زمانی می‌تواند مفید باشد که کارگران و بازنشستگان حق و حقوق خود را گرفته باشند و مابه‌التفاوت زیادی میان تورم و پایه حقوق آنها نباشد که در این صورت در شرایط معمول می‌توان در کنار افزایش حقوق، همسان سازی را نیز انجام داد. اما برای جبران کردن یک اشتباه بزرگ، ضربه سنگینی به جامعه کارگری با اجرای همسان سازی وارد کردند.

شوکت گفت: سال گذشته در حالی که حداقل حقوق دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد اما حقوق کارگران به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و در این شرایط بود که به همسان سازی متوسل شدند و سازمان تأمین اجتماعی ماهیانه مجبور است وام‌های سنگینی از بانک برای پرداخت مابه‌التفاوت حقوق‌ها بگیرد.

وی تصریح کرد: در تعیین دستمزدها به جامعه کارگری و بازنشستگی ظلم کردیم و رئیس جمهور باید شورای عالی کار و مسئولان ذیربط را ملزم به این کند که هرچه سریع‌تر حداقل افزایش حقوق‌های ۱۴۰۰ را تعیین کند که آن هم باید حتماً به پایه حقوق بازنشستگان اضافه شود.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: نحوه همسان سازی اشتباه است و در نیمه امسال شورای عالی کار باید در جهت ترمیم حقوق کارگران و بازنشستگان اقدام می‌کرد در حالی که این کار را نکردند و برای جبران این اشتباه، یک اشتباه دیگری انجام داده و تا ابد ۱۷ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی برای همسان سازی تحمیل شد.

شوکت خاطرنشان کرد: کانون عالی کارگران و ما به عنوان کانون کارگران ساختمانی در این خصوص به دیوان عدالت شکایت کردیم اما نتیجه دلخواه حاصل نشد.

وی افزود: اگر امسال نیز بخواهند مانند سال گذشته افزایش حقوق‌ها را تعیین کنند ما مانند سال قبل امضا نمی‌کنیم و در این صورت با اعتراضات گسترده کارگری روبرو خواهیم شد.

به گفته عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی، کارگری ۳۰ سال ۳۰ درصد حقوق خود را به تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند برای اینکه در هنگام بازنشستگی حقوق خوبی بگیرد، به همین دلیل نباید با تصمیمات اشتباه، سال‌های بعدی عمر این افراد را تباه کرد.

وی اظهار داشت: یک سری اشتباهات را با اشتباهات دیگر جبران می‌کنند در حالی که این حرکت‌های پوپولیستی بسیار اشتباه است و باید مشکل را از ریشه حل کنند.

شوکت با اشاره به اینکه شورای عالی مزد سبد معیشتی را پذیرفته و بر اساس آن بیش از ۲ میلیون تومان باید امسال بر روی پایه حقوق بیاید. در غیر این صورت آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌شود که ما نیز نمی‌توانیم جلوی جامعه کارگری و بازنشستگی را بگیریم.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی گفت: اگر این دو میلیون تومان به حقوق‌ها اضافه شود تازه قدرت خرید سال گذشته را به دست می‌آوریم و همچنان فاصله میان تورم و حقوق‌ها وجود دارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز