تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
سخنگوی دولت گفت:

آماده تبادل زندانیان با آمریکا هستیم

سخنگوی دولت گفت: ما آماده‌ایم همه زندانیان را بین ایران و آمریکا تبادل کنیم و اگر تاکنون این اتفاق تا الان نیفتاده به خاطر عدم آمادگی دولت آمریکا بوده است.
کد خبر: ۱۹۰۷۰
به گزارش پایگاه خبری معاصر، علی ربیعی امروز سه شنبه و در نشست خبری و در پاسخ به خبرنگاران درباره در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه شرط معافیت‌های تحریمی بازگشت ایران به تعهدات برجامی است، گفت: اگر این مواضع طرف آمریکایی درباره برجام برای مصرف داخلی آمریکاست نظری ندارم اما اگر مواضع سیاست خارجی دولت جدید آمریکا است، از نظر ما اشتباه و ناشی از مشورت‌های گمراه کننده است.

وی ادامه داد: آمریکا در موضعی نیست که برای انجام تعهدات بین‌المللی خود شرط بگذارد.  برخلاف آمریکا که از بازگشت برجام طفره می‌رود ایران آماده است هر چه سریعتر با دیگر اعضای برجام به همه تعهدات خود عمل کند.

ربیعی گفت: مطابق سیاست قطعی مقام معظم رهبری تنها راه اقدام لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات کامل خودشان است اگر آمریکا به راهی غیر از این می‌اندیشد وقت ارزشمندی را تلف می‌کند که می‌تواند منافع دو کشور را به جلو پیش ببرد. البته فکر می‌کنم در آینده‌ای نزدیک آمریکا توانایی تشخیص سیاست درست را به دست خواهد آورد.

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره قراردادی فراتر از برجام و موافقت یا عدم موافقت ایران با این موضوع و همچنین تبادل زندانیان بین دو کشور گفت: نظر ما درباره احیای برجام تغییری نکرده است ما معتقدیم آمریکا از برجام خارج شده و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که باید برگردد. متقابلاً ما هم به اقدامات جبرانی کاهش تعهدات مطابق نص برجام برخواهیم گشت و فکر می‌کنیم این اقدامات به سرعت برگشت‌پذیر هستند.

 از هر ابتکار دیپلماتیک استقبال می‌کنیم

وی افزود: هر زمان آمریکا تصمیم بگیرد با لغو تحریم‌ها به وظایف قانونی خود مطابق اساسنامه و توافق انجام عمل کند، خواهد دید ما هم به سرعت به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد این را هم بارها گفته ایم و از هر ابتکار دیپلماتیکی که بتواند این روند را تسهیل کند، استقبال می‌کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: جامعه بین الملل و ایرانیان منتظرند شعار صداقت آمریکایی یعنی بازگشت آمریکا به جهان را با بازگشت این کشور به برجام ارزیابی کنند و برجام چیزی است که دور یک میز خواهیم نشست. سخن گفتن بیش از برجام در شرایطی که ناقض تعهدات به تعهدات پیشین خود عمل نکرده است، اساس آن حرفی بسیار نادرست می‌باشد. قطعاً موضع ما همان موضعی است که اعلام شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره درباره تبادل زندانیان باآمریکا هم گفت: نکته تازه ای در این زمینه وجود ندارد قبلاً وزیر امور خارجه موضع ایران را عنوان کرد و حاضریم همه زندانیان را تبادل کنیم و اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده به خاطر عدم آمادگی آمریکا بوده است.

 وی یادآورشد: دو طرف می‌توانند در این زمینه تصمیم بگیرند.  ایرانیان متعددی در سراسر جهان داریم که به دستور آمریکا زندانی شده اند البته در این زمینه تصمیمات و اقداماتی در حال اتخاذ است اما معتقد هستیم همانطور که آقای ظریف گفته اند می‌توانیم یک باره درباره همه کسانی که زندانی شده‌اند گفت و گو کرده و مشکل را به یکباره حل کنیم.

دولت ایران برای آزادسازی آخرین سنت از حقوق ایران تلاش خواهد کرد  

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت آزادسازی منابع ارزی ایران در کشور عراق  و سازوکار آن، گفت: رییس کل بانک مرکزی جلسات متعددی را با مقامات عراقی و بانک مرکزی عراق برگزار و درباره ساز و کارهای مناسب استفاده از منابع موجود که دولت آمریکا تا کنون مانع برداشت این منابع شده بود، با طرف‌های عراقی تفاهم کرده است.

وی افزود: مقرر شد این منابع با توجه به مصارف و نیازهای کشور مورد استفاده قرار گیرد. اقداماتی در این زمینه انجام شده که نیاز به سرعت و شتاب بیشتری دارد و این اقدامات هنوز ابتدایی است.

ربیعی با بیان اینکه دولت جدید امریکا نیز فشارهای بی‌رحمانه دولت ترامپ برای دستیابی ایران به منابع دارایی‌های خود در سایر کشورها را چه در آسیای جنوب شرقی چه در منطقه خود، کاسته است، اظهار کرد: تا آنجایی که اطلاع داریم به برخی مقامات این کشورها اطلاع دادند مانعی برای بازگرداندن منابع ارزی متعلق به خود ایران را ندارند.

 اولویت ما نیاز واردات ۱۰ میلیون دلاری دارو و کالای اساسی است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با ناکافی دانستن اقدامات آمریکا ادامه داد: دولت ایران بدون تردید تلاش خواهد کرد تا آخرین سنت از حقوق ملت ایران را آزاد کند و باید بتواند همانند همه کشورها آزادانه تجارت داشته باشد و به منابع مالی خود دست یابد.  

وی افزود : اینکه فشارهای ترامپی برای دستیابی به منابع مالی کاسته شده یک گام رو به جلو است، اما اینها کافی نیست. دولت قبلی آمریکا با فشار و حتی تهدید صرافی‌ها و شرکت‌ها مانع از این اتفاق می‌شد.  روند بازگرداندن پول‌ها در وزارت خارجه و بانک مرکزی در حال پیگیری است. البته اولویت ما این است که نخست نیاز به واردات ۱۰ میلیون دلاری دارو و کالاهای اساسی را رفع کنیم.

هیچ مدعی دور زدن تحریم نتوانست حتی یک بشکه نفت بفروشد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی افراد که فردی را می‌شناسند روزانه ۲ میلیون بشکه نفت در دوران تحریم می‌تواند بفروشد، گفت:‌ از آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران ادعاهای زیادی علیه دولت و وزارت نفت مطرح می‌شد که وزارت نفت مخصوصا تحریم های نفتی را دور نمی‌زند یا توان این کار را ندارد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر فضای روانی کشور مملو از این اتهامات بی‌اساس و نگرانی‌آور از سوی کسانی است که هیچ‌ کس از حرف‌های آن‌ها حساب کشی نمی‌کند. این ادعاها که اغلب از جانب مخالفان سیاسی دولت مطرح می‌شد کار را به جایی رساند که عده‌ای ادعا کنند اگر نفت به آنها داده شود توان دور زدن تحریم و فروش نفت را دارند.

ربیعی با بیان اینکه عده‌ای هم نزد مقام های عالی‌رتبه کشور این ادعاهای عجیب را مطرح می‌کردند، تصریح کرد: به همین دلیل وزارت نفت این استراتژی را اتخاذ و اعلام کرد که مدعیان فروش نفت بیایند قرارداد ببندند و هر میزان نفت که می‌خواهند ببرند که پس از این اعلام آمادگی وزارت نفت مدعیان یکی پس از دیگری جا زدند.

وی افزود:‌ معلوم شد که این افراد بدون محاسبه و با دانش کم ادعا داشتند یا تحریک شده توسط رابطه‌هایی که به قصد فریب و شناسایی کانال‌های فروش نفت ایران به میدان آمده بودند. وزیر نفت گفت یک بار میلیون‌ها بشکه مجوز دادم که حتی یک بشکه هم اتفاق نیفتاد و تمام این‌ها در حالی بود که وزارت نفت با حوصله و درایت مشغول ایجاد و شناسایی کانال‌های جدید فروش نفت بود که این تلاش‌ها به ثمر نشست و دولت موفق شد علاوه بر فروش نفت، اجازه ندهد حتی یک دلار از پول نفت ناپدید شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این اتفاقی که در زمان برخی مدعیان دور زدن تحریم‌ها روی داد و تحریم‌ها را دور می‌زدند، چقدر از منابع مالی ما هدر رفت و ما با قاطعیت تمام اعلام می‌کنیم که هیچ یک از مدعیان دور زدن تحریم نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند و تمام عملیات فروش نفت در شرایط تحریمی توسط دولت و وزارت نفت انجام شد و افراد رانتخوار نفتی که اکنون جزو مسائل پیچیده قضایی هستند، هم باز تولید نشد.

نگرانی رژیم صهیونیستی، پا گرفتن برجام است

دستیار ارتباطات اجتماعی در واکنش به ادعای وزیر جنگ اسرائیل مبنی براینکه ارتش این رژیم در حال بازنگری در طرح‌های خود برای کسب آمادگی جهت یک حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران است، گفت: رژیم صهیونیستی نگران اصلی توافق برجام است و در دور گذشته همه تلاش خود را برای محقق نشدن این توافق انجام دادند.  

وی  اضافه کرد: ناامن بودن منطقه سود بزرگی برای رژیم صهیونیستی دارد و حتی براین اساس ممکن است دست به اقدام فریبکارانه بزند تا جلوی صلح که به امنیت منطقه کمک می‌کند را بگیرد. نگرانی آنها از پا گرفتن برجام است.

ربیعی با بیان اینکه این تهدیدهای مضحک را جدی نمی‌گیریم،  خاطرنشان کرد: رهبران رژیم اسرائیل به خوبی می‌دانند که ارتکاب چنین خطایی چه پیامدهای فاجعه باری برای آنها خواهد داشت. پاسخ ما، پاسخی هست که پیشتر از طرف وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  ما داده شد.

 سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این قبیل لفاظی‌ها به هدف تهدید و اخاذی از آمریکا، برای منصرف کردن آمریکا از بازگشت به برجام است و این مسئله به عهده دولت آمریکاست که می‌خواهد تسلیم این باج‌گیری‌های قرون وسطایی شود یا به دفاع از استقلال سیاست‌ها و منافع واقعی مردم آمریکا برخیزد اما واکنش ما همان چیزی است که وزیر دفاع ما اعلام کرده و پاسخ قاطع و جدی که در بیانات وی بوده است.

افزایش تعرفه اینترنت بر جیب مردم و سرمایه‌گذاری اثر می‌گذارد
ربیعی در پاسخ به ایرنا دربار ه مصوبه افزایش نرخ اینترنت و اعطای سود آن به صدا و سیما، گفت: این مصوبه نگرانی‌هایی ایجاد کرد که دولت با آن مخالف بود. اینکه مجلس تشخیص دهد که مصارفی مثل اختصاص بودجه به صدا وسیما را تصویب کند حق قانونی مجلس است، اما برای یافتن منابع آن اگر قرار باشد فشار اقتصادی بر مردم وارد کند را صحیح نمی‌دانیم. 

وی افزود: هفته پیش مخالفت دولت با این افزایش صریح بیان شد. یکی از مشکلات چنین تصمیماتی عدم امنیت سرمایه گذاری در کشور است. اپراتورهای ارتباطی در یک مدل بلند مدت ۱۵ ساله با دولت قرارداد دارند و براساس این قرارداد سالانه ۲۸ درصد درآمد خود را به خزانه واریز می‌کنند و این به عنوان درآمدهای عمومی بودجه به حساب می آید. این افزایش ۱۰ درصدی و تبدیل آن به ۳۸ درصد برای اپراتورها عدم امنیت سرمایه گذاری ایجاد می‌کند.

ربیعی با بیان اینکه از سویی دیگر گران شدن اینترنت فقط شامل مصرف کنندگان اولیه نخواهد شد بلکه مصرف کنندگان ثانویه اینترنت را نیز دربرمی‌گیرد، گفت: امروز امرار و معاش حدود یک میلیون ایرانی تنها از طریق شبکه اینستاگرام دنبال می‌شود و در سایر بسترهای اینترنت نیز افراد زیادی به کسب و کار و درآمد مشغول هستند که این افزایش تعرفه تاثیر مستقیمی بر کار این افراد و حتی مصرف کنندگان می‌گذارد و با گرانی خدمات و محصولات خواهد شد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر باب شدن رویه غلطی است که با قوانین یک‌ساله بودجه، برخی از قوانین درازمدت در کشور لغو می‌شود. البته قانون گذار شرکت مخابرات ایران و صدا و سیما را دو ذینفع این افزایش تعرفه معرفی کرده است که مساله این است چرا از این محل که اینهمه آثار روی سرمایه گذاری و جیب مردم و استفاده کنندگان از اینترنت دارد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: در سند مصوب طرح کلان و سند معماری شبکه ملی اطلاعات آمده است که هزینه ارتباطات در سبد هزینه خانوار نباید بیش از ۲.۵ درصد باشد. درحالی که این مصوبه این سند را مخدوش می کند. البته دیدگاه‌های‌مان را به شورای نگهبان ارسال کردیم. 

ربیعی با بیان اینکه برای اصل ۴۴ قانون اساسی هم سیاستگذاری‌هایی از سوی رهبر معظم انقلاب اعمال شده است، گفت: در دیدگاه ما این منبع درآمدی دارای اشکالات فراوان است که همه دیدگاه‌ها به شورای نگهبان برای بررسی ارسال شده است.

وی با اشاره به بدعتی در مجلس شورای اسلامی در مورد تبصره 6 اضافه کرد: به نظر می رسد هیاهوی صورت گرفته در مورد تبصره ۶ برای پنهان کردن یک واقعیت از افکار عمومی است. مجلس در یک بدعت و در تبصره ۶ مدیریت صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را به سازمانی سپرد که اساسنامه ندارد و این مهم باید در شورای عالی فضای مجازی بررسی شود.

معیشت مردم را با انتخابات گره نزنید

سخنگوی دولت درباره موضع دولت در برابر دخالت اشخاص حقیقی در کار دستگاه دیپلماسی و برجام، گفت: قصد نداریم از این تریبون وارد مناقشات سیاسی بشوم. اما از ابتدای برجام عده‌ای با اصل این توافق، مخالف بودند و اصرار داشتند برجام شکست خواهد خورد. برخی این افراد از ابتدا هم از هیچ تلاشی برای ناکام گذاشتن مسیر توافق دریغ نکردند. 
وی افزود: زمانی اتفاقاتی رخ می‌داد و به سفارت‌خانه‌هایی حمله می‌شد؛ حتی همین اواخر، عده‌ای نیز با آغاز انتخابات ایالات متحده امریکا، نگران رای نیاوردن ترامپ بودند. شواهد بسیاری هم برای آن وجود دارد. شاید آنها معتقد بودند نتیجه انتخابات آمریکا، بر انتخابات ۱۴۰۰ اثر خواهد گذاشت. 

ربیعی با بیان اینکه هر چیزی به نفع جامعه است، باید برای ما اولویت باشد، ادامه داد: به عنوان یک ایرانی درخواست دارم معیشت مردم را با انتخابات گره نزنید و مواجهه ابزاری با آن نداشته باشیم. در مورد رفع تحریم‌ها هم ما تا لحظه آخر تلاش می‌کنیم این وظیفه اخلاقی و تعهد ما به مردم است. برخی چنان موضع می‌گیرند که گویا مردم از وضع فشارهای جنگ اقتصادی و معیشت مطلع نیستند. به خوبی می دانند در شرایطی که 70 میلیارد دلار درآمد داشتیم روزی به 3 میلیارد رسید. امروز از آن شرایط سختی که انتظار فروپاشی ما را می‌کشیدند سپری کردیم. صادرات غیر نفتی را محقق کردیم و نخواستند ببینند تحریم واقعیتی است که دولت با آن مبارزه می‌کند و مردم هم با همه رنج‌ها مقاومت می‌کنند.

وی تاکید کرد: نه تنها از یک میلیون دلار بلکه از یک سنت هم نخواهیم گذشت و آن‌را مغتنم می‌شماریم. این هنر و البته وظیفه ما بود که در این چند سال، هم استراتژی توسعه زیرساخت‌ها را دنبال کردیم و هم رنج تحریم‌ها را کاستیم و در عین حال، با شکیبایی و تحمل تهمت‌هایی که به دولت زدند، هرگز اجازه ندادیم آرامش جامعه را به هم بزنند و مانع تزریق تنش به جامعه شدیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: همه آگاه هستند که تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی کاخ سفید، سختی زندگی مردم را افزایش داده اما دولت هیچگاه از رنج مردم پلی برای اهداف سیاسی، جناحی و تخریب دیگران نساخته است. در این ماه‌های باقیمانده براساس تعهدات خودمان به مردم تلاش می‌کنیم تحریم را به شکست ختم کنیم و در این مسیر تلاش بسیار خوبی انجام شده است. 

وی افزود:به هر حال ما اصرار داریم که مواضع سیاست خارجی کشور تنها باید از کانال وزارت خارجه اعلام شود و سایر نظرات از سوی مسئولان صرفاً نظر شخصی آنهاست و ارزش سیاسی ندارد. از همه شخصیت‌های سیاسی نیز درخواست داریم صبر کنند تا این چند ماه باقیمانده هم به پایان برسد.

تامین کسری بودجه دولت با استفاده از بورس شائبه‌ای بیش نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که جهانگیری گفته از بودجه 570 هزار میلیارد تومانی تاکنون 9 هزار میلیارد تومان از منابع نفتی بوده که این اظهارات شائبه استفاده از سهامداران بورس را در بودجه تقویت می کند، گفت: همانگونه که در متن سوال شماست این شائبه‌ای بیش نیست و با آمار و ارقام مشخص است دولت کسری بودجه را از کجا تامین کرده و کسری درآمد خود را این چنین تامین نکرده است.

وی با اشاره به اینکه منابع بودجه دولت از سه بخش اصلی درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه گذاری و واگذاری دارایی‌های مالی تشکیل می‌شود، اظهار کرد: بررسی منابع مالی دولت در یازده ماهه سال جاری نشان می‌دهد بیش از ۸۹ درصد از منابع قانون بودجه سال ۱۳۹۹ محقق شده است که بخشی از این عدم تحقق مربوط به مشکلات ناشی از تحریم نفتی کشور است. 

ربیعی ادامه داد: بررسی منابع دولت نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد تحقق داشتند، بنابراین کمبود منابع ناشی از بخش صادرات نفت بوده که دولت برای حل این مشکل با توجه به تمهیدات لازم در خصوص پایداری بدهی‌های دولت اقدام به فروش اوراق کرده که تاکنون بیش از ۱۵۴ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی با کمترین نرخ ممکن به فروش رسیده است. 

وی افزود: در صورت عدم اجرای این سیاست و پولی شدن کسری بودجه، این موضوع می‌توانست تورم قابل توجهی را به اقتصاد و جامعه در شرایط فعلی تحمیل کند و آثار اقتصادی و اجتماعی مخربی را به‌همراه داشته باشد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز