تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
رئیس مرکز ملی فرش ایران خبر داد؛

صادرات فرش دستباف ۱۶.۴ درصد رشد کرده است

رئیس مرکز ملی فرش ایران از رشد ۱۶.۴ درصدی وزنی صادرات فرش دستباف طی ۹ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: فروش اقساطی این محصولات با همکاری دو بانک و چند صندوق اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۱۹۰۷۵
به گزارش پایگاه خبری معاصر، فرحناز رافع در نشست خبری گفت: طی ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع فرش دستباف در کشور تولید شد، اما پارسال این رقم یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۳۲۱ مترمربع بوده که نشان دهنده رشد ۳۴ درصدی است. بیشترین بافت فرش با ۴۲ درصد در حوزه تجاری بوده و پس از آن فرش درشت‌بافت با ۱۹ درصد، همچنین تابلو فرش ۹ درصد، فرش ابریشم ۶ درصد و فرش ظریف و کرک با ۱۶ درصد بوده است.

وی افزود:  همچنین در ۹ ماهه امسال بیش از ۲ هزار و ۷۶۴ تن فرش دستباف ایران به کشورهای هدف صادر شده است که نسبت به رقم در مدت مشابه پارسال، بیش از ۲ هزار و ۳۶۶ تن ۱۶.۴ درصد رشد داشته است.

به گفته وی در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار صادرات از کشورهای مختلف در زمینه فرش دستباف انجام شد که عمده تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن هند، ایران، افغانستان، پاکستان و نپال بودند. البته به زودی کنسرسیوم‌های داخلی به منظور توسعه زیرساخت‌های صادرات و فروش داخلی ایجاد می‌شود. نخستین پایانه صادراتی فرش دستباف نیز به صورت پایلوت در استان زنجان تشکیل شده و دومین آن را در فرودگاه امام خمینی(ره) راه‌اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به رتبه نخست صادرات ایران در سال ۲۰۱۷، تحریم‌ها را عامل افت صادرات این هنر- صنعت دانست، از طراحی ۱۲ برنامه و ۴۰ پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ با هدف‌گذاری صادرات در این حوزه و همچنین راه‌اندازی کارخانه نخ ریسی با ظرفیت تولید روزانه یک میلیون تن در آذربایجان شرقی در هفته‌های گذشته خبر داد و گفت: در سایر حوزه‌های تامین مواد اولیه از جمله رنگرزی، نخ، ابریشم و مواد رنگزا نیز به دنبال تشویق و ترغیب بخش خصوصی با حمایت های دولتی هستیم.

وی در ادامه از تشکیل سه کمیته خلاقیمت، اصالت و هویت با همکاری وزارت دادگستری به منظور ثبت علامت تایید فرش دستباف و همچنین رونمایی از شناسنامه فرش دستباف ایرانی و شفاف‌سازی کمی و کیفی آن خبر داد و اظهار کرد:‌ به زودی فرش‌ها از زمان رفتن روی دار قالی کدگذاری و صاحب شناسنامه می‌شوند تا علاوه بر برخورداری از نشان تجاری، نشان مرکز ملی فرش و نشان جمعی استان یا منطقه، قابل رهگیری باشند.

فروش اقساطی فرش دستباف

رافع درباره برنامه‌های این مرکز در زمینه تحریک تقاضا برای خرید فرش دستباف نیز گفت: فروش اقساطی این محصولات با همکاری دو بانک و چند صندوق اجرایی خواهد شد و هفته آینده تفاهم‌نامه‌ای به همین منظور در راستای فروش اقساطی و حمایت از زنجیره تامین با صندوق کارآفرینی امید منعقد خواهد شد.

افزایش ۲۰ درصدی شمار بیمه‌شدگان

به گفته این مقام مسئول جمع شاغلان مستمر و غیرمستمر حوزه فرش  دستباف بیش از دو میلیون نفر است و ۲۶۱ هزار نفر از این جمعیت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. البته هفته گذشته افزایش ۲۰ درصدی شمار بیمه‌شدگان و رسیدن این تعداد به حدود ۳۱۳ هزار نفر در بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب شد. ۲۶۰ هزار نفر از قالی‌بافان نیز به صندوق بیمه روستایی معرفی شدند و برای نخستین بار طی تفاهم‌نامه ای با شرکت بیمه ایران، بیمه درمانی و تکمیلی قالی‌بافان اجرایی شد.

وی افزود: بیش از ۴۸ هزار تشکل، واحدهای صنفی و اتحادیه، زیرمجموعه فرش دستباف مشغول به فعالیت هستند، ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحد تولیدی در این حوزه فعالند و افزون بر ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن از جمله طراحی، رفو، رنگرزی و غیره فعالیت می‌کنند. امسال هم برای ۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی شده است. در حال حاضر  بیش از دو  میلیون نفر در حوزه فرش دستباف مشغول به کار هستندکه  ۶۰ درصد از این شاغلان، قالیبافان مستمر، ۳۱ درصد قالیبافان فصلی و ۹ درصد در زمینه مشاغل جانبی فرش دستباف مشغول به کار هستند.

کاهش ۴ درصدی تعرفه واردات ابریشم

رئیس مرکز ملی فرش ایران، همچنین از تصویب اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه وزارت تعاون برای توسعه این هنر- صنعت خبر داد و گفت: ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت نیز به فعالان این بخش و قالی بافان برای سات مجتمع‌ها و ایجاد کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز تعلق گرفت.

همچنین به گفته وی به دلیل از بین رفتن توتستان‌ها و نوغانداری‌ها، ابریشم به میزان کافی در کشور تولید نمی‌شود، به همین منظور نرخ تعرفه واردات ابریشم از ۲۶ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز