تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
رئیس جمهور گفت:

انتقال آب خلیج‌فارس تحول بزرگی در شرق کشور است

رئیس جمهور طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به مرکز و منطقه شرق را یک طرح بسیار عظیم و تاریخی در توسعه متوازن کشور برشمرد و گفت: این طرح جزو آرزوهای همه مسئولین کشور بوده است و بسیار خوشحالیم که امروز شاهد بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.
کد خبر: ۱۹۳۳۹
به گزارش پایگاه خبری معاصر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت  با بیان اینکه در روزهای بسیار مبارکی از ایام بعثت نبی مکرم اسلام تا میلاد باسعادت امام سوم شیعیان و امام چهارم قرار داریم، گفت: خوشحال هستیم که امروز یک طرح بسیار عظیم و بزرگ تاریخی در دولت دوازدهم انجام گرفته است و آن آبادانی منطقه شرق ایران است.  

وی با بیان اینکه همیشه عدم تعادلی نسبت به شرق و غرب بوده است، افزود: شرق هم از لحاظ طبیعت، طبیعت سختی دارد و ما حتما باید منطقه شرق را آباد و این توازن را ایجاد کنیم. این امر، از لحاظ امنیت ملی و توسعه ایران بسیار مهم است.  

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه این طرح، یک طرح بزرگ و تاریخی است، خاطرنشان کرد: روزهای اول دولت یازدهم برخی می گفتند اصلا این طرح قابل اجرا و عملیاتی نیست. الحمدلله این طرح آغاز شد و  وزارت صمت و شرکت ها، وارد عمل شدند و سه فاز خط یک را تا امروز افتتاح کردیم. یک فاز در آبان افتتاح شد و دو فاز هم امروز افتتاح کردیم، آبی که به منطقه سیرجان و مس سرچشمه و اردکان یزد می رسد.  

روحانی ادامه داد: این مسیر باید ادامه پیدا کند و از خلیج فارس و دریای عمان به سمت خراسان جنوبی و مشهد الرضا برود که خط دوم است و خط سوم برای استان اصفهان و خط چهارم نیز از دریای عمان برای منطقه زاهدان_زابل در سیستان و بلوچستان می گذرد که تحول بسیار عظیم و بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه ما امروز در ساخت پمپاژها خودکفا هستیم، افزود: درگذشته باید آنها را وارد می کردیم اما در دولت یازدهم و دوازدهم، در شرکت های دانش بنیان کارهای بسیار بزرگ و عظیمی انجام گرفت. این طرح یکی از طرح های بسیار بزرگ و جزء آرزوهای همه مسئولان از ابتدای انقلاب تا حال بوده است و امروز شاهد افتتاح هر سه فاز خط اول هستیم و عملیات اجرایی خط دوم و سوم و چهارم هم امروز آغاز شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم، در آب و خاک نه یک جهش بلکه یک انقلاب بزرگ رخ داده است، تاکید کرد: کاری که ما در منطقه غرب و مرکز ایران و امروز در فلات مرکزی انجام می دهیم هم در خاک و هم در آب تحول بسیار عظیمی است که باید به طور مفصل برای مردم توضیح داده شود. یکی از طرح های عظیم همین شیرین سازی آب و منتقل کردن آن به مرکز ایران است.  

روحانی تاکید کرد: در این زمینه یک اشکال اساسی در ذهن محیط زیست بود که اگر ما این آب را شیرین کنیم پساب آن به خلیج فارس بر می گردد و ممکن است به مرجان‌ها صدمه بزند. همه کشورهای جنوبی دارند از این آب استفاده می کنند. البته محیط زیست ما سختگیری می‌کند و درست هم هست زیرا محیط زیست مهم است.

وی افزود: البته وزارت خارجه ما مسئولیت سنگینی بر دوش دارد که باید در زمینه حفاظت محیط زیست خلیج فارس تلاش بزرگی انجام دهد. کشورهای جنوبی همه دارند آب خلیج فارس را شیرین می کنند و پساب آن به داخل خلیج فارس برمی گردد که باید اقدام شود.

رئیس‌جمهور  تاکید کرد: البته ما در این طرح، کار بزرگی کردیم و مصوب و مشروط کردیم که در توسعه این طرح پساب آب شیرین کن ها به خلیج فارس ریخته نشود بلکه به دریای عمان که عمیق تر است و مشکلی ندارد بیاید که مقداری خرج ما را زیاد می کند اما کاری است که برای محیط زیست ضروری است و باید انجام گیرد و جزء مصوبات طرح ما است.

روحانی بیان کرد: این را گفتم تا همه آنهایی که به حق در مورد محیط زیست حساسیت دارند بدانند که ما همه نکات زیست محیطی را مدنظر قرار دادیم. مسأله دوم این بود که برای آنکه این آب منتقل شود، در دادن اعتبار تلاش کردیم از صندوق توسعه برداشت کنیم.  

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی، پول فروش نفت است که بخشی از پول فروش نفت خرج می شود و بخشی به صندوق واریز می شود، گفت: البته از سال ۹۴ تا ۹۶ در سایه توافق هسته ای وضع ما خوب شد و نفت ما فروش رفت، بخشی از پول آن به صندوق رفت. در واقع  صندوق توسعه مرهون کار سیاست خارجی ما است وگرنه این صندوق چیزی نداشت که امروز بدهد.

رئیس جمهور اضافه کرد: اینکه امروز این صندوق طرح های متعدد را انجام می دهد بخاطر منابع مالی ای بود که در اختیار قرار گرفته است. ان شاءالله تحریم باید شکسته شود و همه دست به دست هم دهیم تا دوباره وضع صندوق خوب شود.   

روحانی تاکید کرد: اگر نفت در حد مورد نظر ما در سال آینده فروش رود ۳۸ درصد پول نفت به صندوق می آید که سابق این طور نبود و دولت کل پول نفت را مصرف می کرد اما از زمانی که این صندوق با مصوبه مجمع به وجود آمد که به اواخر دولت دهم مربوط می شود، البته عمده این صندوق برای دولت یازدهم و دوازدهم است که به آن پول پرداخته شده است. الحمدالله طرح های بسیار مهمی را تامین کرده است و نقش بزرگی در اجرای این طرح داشته است.  

وی گفت: به مردم بزرگ ایران تبریک می گویم و از همه شرکت های بخش صنعت و معدن که در این زمینه سرمایه گذاری کردند، از صندوق توسعه و حفاظت محیط زیست که همه دقت ها را به کار برده و از وزارت نیرو که تلاش کرده آب های ضروری و مورد نیاز آشامیدن را در این طرح مدنظر قرار دهد و وزارت صمت که بار بسیار سنگینی را بر دوش گرفته است تشکر می کنم.

رئیس‌جمهور در ابتدای این مراسم،  پس از استماع گزارش‌های ارائه شده از سوی اردشیر سعد محمدی سرپرست معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: فاز دوم خط اول انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان، طرح بزرگی است که اولین فاز آن در آبان ماه افتتاح شد و ادامه دارد و ان شاءالله در سال‌های آینده هم خطوط دیگر آن افتتاح شود.

روحانی عنوان کرد: این طرح یک تحول بسیار بزرگ برای شرق کشور و تحول بزرگی برای تولیدات صنعتی به ویژه در تولید مس به وجود می‌آورد که هم تحول برای کشور و هم برای استان و هم برای مردم رفسنجان است.

وی ادامه داد: در انتقال آب از جنوب به شمال که البته مرحوم رفسنجانی بسیار امید داشت که طرح بزرگتری باشد تا خلیج فارس را به دریای عمان متصل کند، اما به یک شکل دیگری در این دولت اجرایی و عملیاتی شد.

رئیس‌جمهور گفت: از سال ۹۴ تا امروز کار بزرگی انجام گرفت و امروز شاهد هستیم آب دریای خلیج فارس و عمان از استان کرمان به یزد می رسد و آبی که به آنجا منتقل می شود مقداری هم بیشتر است و می تواند به مصرف های مورد نیاز دیگر برسد. البته اساس این آب برای تحول صنعتی و با سرمایه گذاری شرکت های بزرگ معدنی انجام می گیرد. امیدواریم این خط انتقال آب موجب تحول بزرگ نه برای استان ها بلکه برای تاریخ شرق ایران باشد.  

روحانی با بیان اینکه امروز کار بزرگی برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به شهر اصفهان و خراسان جنوبی و خراسان رضوی انجام می‌گیرد، گفت: حدود ۳۰ درصد این خط از پیش آغاز شده است اما طرحی است که باید در طول ۴ تا پنج سال با تلاش به افتتاح برسد؛ ان‌شاءالله در دولت سیزدهم به افتتاح برسد. طرحی که آرزوی سال‌های قبل مردم خراسان و اصفهان بود که آب پایداری برای توسعه صنایع آنها در اختیارشان قرار گیرد.  

وی تاکید کرد: این طرح، طرح بسیار مهمی است که عملیات اجرایی آن در شرق کشور، استان سیستان و بلوچستان برای آب پایدار خواهد بود و مقصد اول این طرح به سمت زاهدان و بعد به سمت زابل است. البته شرکت در صورتی می تواند به سرعت این طرح را ادامه دهد که هم وزارت صمت و هم وزارت نیرو تعهدات و کمک های خود را انجام دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای ما آبادانی سیستان و بلوچستان بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: همانطور که در این دولت گازرسانی انجام گرفت و راه آهن بسیار عظیمی در این استان در حال اجرا است و طرح بسیار مهم کشاورزی در منطقه سیستان به اجرا در آمد و تحولاتی که در معادن استان در حال اجرا است که می تواند پشتوانه اصلی برای این طرح باشد. البته این طرح برای آب آشامیدنی مردم هم به مصرف خواهد رسید. امیدواریم این طرح تا چهار سال دیگر عملیات آن اجرایی و تمام شود تا مردم بتوانند از این آب پایدار استفاده کنند.  
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز