تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت:

کارخانجات نساجی مواد اولیه ندارند

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: اکنون کارخانجات نساجی با حدود ۶۰ درصد ظرفیت خود در حال کارند، زیرا مواد اولیه ندارند.
کد خبر: ۱۹۳۸۵
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از صدا و سیما، علیمردان شیبانی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری اظهار داشت: اگر شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، کف عرضه مواد اولیه صنایع نساجی را رعایت کند، مشکل کمبود مواد اولیه تولید کنندگان این صنعت، حل می‌شود.

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به این که پتروشیمی‌ها مواد اولیه خوبی از جمله پُلی استر را تولید می‌کنند، افزود: ۶۰ درصد مصرف صنعت نساجی پلی استر، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پنبه و ۱۰ درصد هم بقیه چیزهاست.

کارخانجات نساجی مواد اولیه ندارند

وی از تولیدکنندگان مواد اولیه پرسید: علت این که روز به روز به جای افزایش عرضه، آن را کاهش می‌دهید و به صورت قطره چکانی عرضه می‌کنید چیست؟

شیبانی افزود: مقایسه عرضه مواد اولیه در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، نشان می‌دهد بدون استثنا، عرضه؛ مدام کاهش یافته است در حالی که عرضه باید افزایش یابد، زیرا تقاضا افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: علت این که تولید کنندگان مواد اولیه، نرخ این مواد را هر هفته بر مبنای نرخ ارز، تعیین می‌کنند چیست؟ در حالی که هزینه کارگر، آب و برق و خوراک آن‌ها با ارز نیست.

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: اکنون کارخانجات نساجی با حدود ۶۰ درصد ظرفیت خود در حال کارند، زیرا مواد اولیه ندارند.

شیبانی افزود: در ۹ ماهه امسال از کل فروش دو هزار و ۹۶۰ میلیارد تومانی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان؛ ۵۸۷ میلیارد تومان، ناشی از رقابتی بوده که عرضه قطره چکانی این شرکت، آن را ایجاد کرده و از جیب صنعتگران نساجی و مصرف کننده نهایی، بیرون آورده است.

وی اضافه کرد: تا زمانی که عرضه مواد اولیه به اندازه کافی بود همه چیز عالی بود، اما به محض کاهش عرضه، مشکلات افزایش یافت.

وزارت صمت برای تنظیم بازار، طرح «اُفق» را کامل کند

احمد مهدوی ابهری رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی نیز با حضور در این برنامه با تاکید بر اینکه همه نگاه ما ابتدا به داخل و صنایع تکمیلی است، گفت: به ملاحظات وضعیت کشور، کاملاً توجه داریم؛ ارز حاصل از صادراتمان سه ماه طول می‌کشد تا وارد کشور شود سپس باید آن را در نیما عرضه و ریال را در داخل هزینه کنیم و این در حالی است که ارز ما را درست نمی‌خرند و ارز ما در حال انباشته شدن است.

مهدوی ابهری با بیان اینکه خوراک مورد نیاز را نیز با ارز نیمایی تحویل می‌گیریم، افزود: سالی ۶ درصد بر تولید شرکت پتروشیمی شهید تندگویان افزوده شده است.

وی ادامه داد: میزان تولید پارسال این شرکت، ۴۹۶ هزار تن بود که امسال به ۵۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و سال آینده به ۶۵۰ هزار تن خواهد رسید.

مهدوی اضافه کرد: پارسال ۱۳۰ هزار تن جنس در انبارهای شرکت شهید تندگویان باقی ماند. همچنین در آبان دچار مشکلات فنی شدیم که آن را با فروش سلف جبران کردیم.

مهدوی با بیان این که شرکت شهید تندگویان موجب افتخار کشور است، افزود: در تولیدات این شرکت، وقفه‌ای ایجاد شد و اکنون ۴۰ هزار تن در تولیدات خود عقب است و در فروردین کاملاً این عقب ماندگی را جبران خواهد کرد.

وی گفت: یکی از راهکارهای حل مشکل صنایع تکمیلی پتروشیمی از جمله صنایع نساجی این است که تولیدات شرکت پتروشیمی شهید تندگویان میان آن‌ها تقسیم شود همچنین لازم است وزارت صمت برای تنظیم بازار، طرح «اُفق» را کامل کند.

مهدوی افزود: با برنامه ریزی که انجام دادیم سال آینده، با افزایش تولید و جلوگیری از صادرات، مشکلات حل می‌شود.

کاهش تولید پت

محسن ترحمی سرپرست دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان این که پلی استر، پرمصرف‌ترین ماده اولیه صنعت نساجی است، گفت: صنعت نساجی، سالانه حداقل ۳۰۰ هزار تن به این ماده نیاز دارد؛ ظرفیت‌های بیشتری هم وجود دارد و تا حدود ۵۰۰ هزار تن هم می‌تواند مصرف کننده این ماده باشد.

ترحمی با بیان اینکه «پِت» نساجی در ۱۱ ماهه امسال در شرکت شهید تندگویان، ۱۳ و نیم درصد کاهش تولید داشت، افزود: در ۱۱ ماهه سال ۹۸ تولیدش ۲۷۰ هزار تن بود که در ۱۱ ماهه امسال به ۲۳۳ هزار تن رسید.

وی با بیان اینکه این کاهش تولید به کاهش ۲۰ درصدی عرضه، منجر شده است، ادامه داد: در کنار آن، حدود ۲۰ هزار تن در ۱۰ ماه امسال صادرات انجام شد و این مسائل موجب التهاباتی شده است.

سرکوب تقاضا

ترحمی گفت: اواخر مهر امسال ۳۷ تا ۴۰ درصد تقاضا را در این حوزه کاهش دادیم و به نوعی این تقاضا را سرکوب کردیم.

وی افزود: در دستورالعمل تنظیم بازار پتروشیمی که آخرین اصلاحیه آن در یکم دی امسال منتشر شد در کالاهایی که ملتهب است و نیاز به واردات دارد شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای این موضوع، تصمیم می‌گیرد و پیش بینی شده است که تولیدکننده، واردات را انجام دهد و کسری بازار را تأمین کند.

سرپرست دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بر اساس مصوبه کمیته تخصصی پتروشیمی، ۲۴ آبان امسال قرار شد شرکت تندگویان، ۲۰ هزار تن واردات را انجام دهد و آخرین مصوبه هم در بهمن امسال بود که بر مبنای آن قرار شد ۲۰ هزار تن وارد کند.

باید پت وارد کنیم

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا هم با اشاره به این که در داخل کشور، کمبود پِت داریم، گفت: کمیته تخصصی در ۲۴ آبان ۹۹، واردات آن را تصویب کرد بنابراین شرکت پتروشیمی شهید تندگویان نمی‌تواند به تنهایی نیاز داخل را تأمین کند.

جهرمی با بیان اینکه پِت را فقط شرکت شهید تندگویان تولید می‌کند، افزود: تقاضا، مخدوش و سرکوب شده و تقاضای واقعی شرکت‌ها بیشتر است.

وی اضافه کرد: شرکت تندگویان در انجام تعهدات خود به میزان ۴۵ هزار تن تأخیر دارد بنابراین باید واردات به اندازه کافی انجام تا نیاز داخل رفع شود.

کف عرضه باید پنج هزار و ۵۰۰ تن سابق برگردد

سیدمحمد سیدکریمی تولید کننده نیز گفت: در نیمه اول امسال به رغم التهابات نرخ ارز، با عرضه هفته‌ای پنج هزار و ۵۰۰ تن پِت آرامش در بازار حاکم بود، اما در نیمه دوم، این میزان عرضه به ۴۵۰۰ تن کاهش یافت.

وی افزود: شرکت پتروشیمی شهید تندگویان از مهر تا بهمن امسال حدود ۱۰ هزار تن پِت، صادرات داشت که ۳۵۰۰ تن آن در بهمن بود.

سیدکریمی ادامه داد: اگر این صادرات انجام نمی‌شد اکنون شاهد این التهابات نبودیم راه برگشت آرامش به بازار، این است که کف عرضه به همان پنج هزار و ۵۰۰ تن سابق برگردد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز