تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
بر اثر عارضه مغزی؛

گرافیست تبریزی طراح آرم حزب الله لبنان درگذشت

مجید دلدوزی گرافیست انقلابی اهل تبریز شب گذشته ۲۴ اسفندماه بر اثر عارضه مغزی در زادگاهش دار فانی را وداع گفت.
کد خبر: ۱۹۳۹۳
به گزارش پایگاه خبری معاصر، روح الله رشیدی مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید درگذشت مجید دلدوزی گرافیست انقلابی اهل تبریز، بیان کرد: مجید دلدوزی، شنبه شب ۲۳ اسفند در حالی که همراه پسرش به مسجد می‌رفت، با وجود اینکه سابقه بیماری خاصی نداشت، دچار عارضه مغزی شد و پس بستری در بیمارستان و تلاش کادر درمان، یکشنبه شب ۲۴ اسفندماه بر اثر خونریزی مغزی درگذشت.

وی بیان کرد: پیکر این هنرمند انقلابی سه شنبه ۲۶ اسفندماه در آرامستان وادی رحمت شهر تبریز و در قطعه هنرمندان این آرامستان به خاک سپرده خواهد شد.

رشیدی در ادامه در توضیح فعالیت‌های مجید دلدوزی گفت: مجید دلدوزی گرافیست انقلابی متولد ۱۳۳۴ شهر تبریز است و به واسطه کار پدرش در قالیبافی و فرش، با طرح قالی آشنا می‌شود. او از کودکی به صورت خودآموخته طرح و نقش قالی می‌زد. قبل از انقلاب اسلامی وقتی در سربازی بود، زمانی که امام خمینی (ره) فرمان فرار سربازها از پادگان را صادر کرد از پادگان فرار کرد و به دلیل فرارش، مدتی را در زندان به سر برد. بعد از انقلاب وارد نهضت سواد آموزی شد و در این مرکز، به کارهای تبلیغی و ترویجی پرداخت و در نهضت، تولیدات مکتوب و طراحی پوسترهای بسیاری را از خود به یادگار گذاشته است. پس از آن فعالیت‌هایش را در سپاه ادامه داد و در نشریه «پیام انقلاب» طراحی‌هایی را به سرانجام می‌رساند. نشریه «امید انقلاب» و «نهال انقلاب» نیز با همراهی این هنرمند انقلابی پایه‌ریزی شد.

وی توضیح داد: دلدوزی، سال ۱۳۶۳ زمانی که حزب الله لبنان به تازگی راه اندازی شده بود، به لبنان رفت و در آنجا نیز کارهای هنری و تبلیغی فراوانی انجام داد که مهمترین آنها، طراحی آرم حزب الله بود. او هیچوقت کارها را به نام خود نمی‌زند اما نشانه‌های اصلی نشان می‌دهد که فرد بسیار مؤثری در طراحی این آرم بوده است. اوج کارهایش در دهه ۷۰ است که کنگره سرداران شهید را برگزار و ده‌ها کتاب را طراحی کرد. دهه ۸۰ و ۹۰ و بعد از بازنشستگی از سپاه، شروع به ارتباط با گروه‌های مردمی کرد و از سال ۸۹، درگیر این کارها بود و تعداد زیادی فراخوان هنری خودجوش برای حضور جوانان منتشر می‌کرد. آخرین کارش برای شهادت حاج قاسم سلیمانی با عنوان «قیام قاسم» بود. البته کارش در رابطه با کرونا نیز در دست انجام بود که نیمه تمام ماند.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی آذربایجان شرقی در پایان تاکید کرد: مردم و علاقه مندان برای آشنایی با مجید دلدوزی هنرمند انقلابی می‌توانند به کتاب خاطرات وی که با عنوان «ساده رنگ» در بازار موجود است، مراجعه کنند. کتاب «ساده رنگ» دومین اثر از مجموعه تاریخ شفاهی هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی است که انتشارات «راه یار» منتشر شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز