تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

افزایش تولید خودروسازان بزرگ داخلی در سال ۹۹

کد خبر: ۱۹۹۱۰
بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سال ۹۹ است، آماری که در هم‌سنجی با سال ۹۸ رشد ۴.۳۳ درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۴۸۰ هزار و ۳۳۸ دستگاه خودرو از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال ۹۹ است.

برپایه این آمارها، تا پایان اسفندماه پارسال ۳۴۶ هزار و ۵۷۵ دستگاه در گروه پژو، ۵۵ هزار و ۲۲۰ دستگاه در گروه سمند، ۱۳ هزار و ۳۰ دستگاه رانا و ۵۵ هزار و ۳۲۰ دستگاه دنا در ایران‌خودرو تولید شد.

در مدت یاد شده، این گروه صنعتی همچنین موفق به تولید ۹۴ دستگاه دانگ‌فنگ، چهار هزار و ۹۷۱ دستگاه هایما، چهار هزار و ۷۹۴ دستگاه در گروه وانت و سایر محصولات و ۱۸۱ دستگاه پژو ۲۰۰۸ شد.

در این آمار، تولید ۱۵۳ دستگاه تارا به عنوان خودروی نوبرانه این گروه صنعتی نیز مشاهده می‌شود.

جمع تولیدات ایران‌خودرو در سال ۹۹ در هم‌سنجی با سال ۹۸ (تولید ۳۹۳ هزار و ۸۱۲ دستگاه خودرو) رشد ۲۱.۹۷ درصدی نشان‌ می‌دهد.

به گزارش ایرنا، از آنجایی که اعمال استانداردهای ایمنی و استانداردهای ۸۵ گانه جدید تولید پژو ۴۰۵ بنزینی را با افزایش همراه می‌کرد، دیگر تولید آن مقرون به صرفه نبود و از ۲۲ مرداد ماه ۹۹ پس از ۲۷ سال تولید این محصول در گروه ایران‌خودرو بنابر تصمیم‌ شورای عالی استاندارد متوقف شد.

تولیدات سایپا

برپایه آمارهای سامانه یاد شده، گروه صنعتی سایپا نیز موفق شد در سالی که گذشت ۳۱۷ هزار و ۳۲۱ دستگاه خودرو شامل ۵۰ هزار و ۴۱۳ دستگاه خودرو در خانواده پراید، ۲۳۶ هزار و ۹۳۹ دستگاه در خانواده تیبا، ۱۰ دستگاه سراتو، ۱۲۴ دستگاه آریو، ۲۹۰ دستگاه چانگان CS۳۵ و ۲۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کند.

همچنین تولید یک‌هزار و ۷۲۸ دستگاه شاهین به عنوان محصول جدید و نوبرانه سایپا، در این آمارها خودنمایی می‌کند.

صادرات سایپا

برپایه داده‌های سامانه کدال، سایپا در این مدت موفق به صادرات ۳۶۲ دستگاه خودروی کامل (CBU) به سایر کشورها شد.

جمع تولیدات این گروه صنعتی در مقایسه با سال ۹۸ (تولید ۳۶۳ هزار و ۳۷۹ دستگاه خودرو) افت ۱۲.۶۷ درصدی نشان می‌دهد.

تولیدات پارس‌خودرو

برپایه این گزارش، مطابق آمارهای سامانه کدال مجموع تولیدات پارس‌خودرو در سال ۹۹ به ۱۰۳ هزار و ۵۵ دستگاه رسید.

در مدت یاد شده پارس‌خودرو ۲ هزار و ۹۶۳ دستگاه خودرو در گروه رنو و سه هزار و ۹۴۷ دستگاه خودرو در گروه برلیانس تولید کرد.

برپایه آمارهای سامانه کدال، در سالی که گذشت ۲۳ هزار و ۷۰۳ دستگاه در خانواده ایکس ۱۰۰ (پراید)، ۹ ‌هزار و ۷۴۷ دستگاه کوئیک معمولی، ۵۴ هزار و ۵۶۸ دستگاه در گروه کیو ۲۰۰ و هشت هزار و ۱۲۷ دستگاه در گروه اس۲۰۰ (ساینا) در پارس‌خودرو تولید شد.

مجموع تولیدات این خودروساز در سال ۹۹ در هم‌سنجی با سال ۹۸ (تولید ۱۰۶ هزار و ۷۲ دستگاه خودرو) با افت ۲.۸۴ درصدی همراه بوده است.

به گزارش ایرنا، بنابر تصمیم‌ شورای عالی استاندارد، تولیدات خانواده پراید (به غیر از سایپا ۱۵۱ یا همان وانت پراید که وزارت صنعت برای رفع کمبودها در حوزه وانت تداوم تولید آن را خواستار شده بود)، از ابتدای مردادماه ۹۹ به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه در دو گروه سایپا و پارس‌خودرو متوقف شد. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز