تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷

شکست سنگین سینما در نوروز

کد خبر: ۱۹۹۶۶
اکران فیلم‌های نوروزی در روزهای تعطیلات نمایی بود از وضعیت بحرانی سینما در دوران همه‌گیری. کرونا بدنه سینما را ویران کرد و فروش فیلم‌های نوروز را که سال‌ها پیش سینماگران برایش سر و دست می‌شکستند به ۵۰۰ میلیون تومان رساند. یعنی درآمد حاصل از اکران چند فیلم مهم در مهم‌ترین دوره اکران چنین رقم ناچیزی بوده است. روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ پنج فیلم سینمایی برای اکران نوروزی انتخاب شدند و نمایش آنها طی چند روز آغاز شد؛ اما برخلاف انتظاری که از این نوبت اکران وجود دارد، استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده چندان قابل‌توجه نبود و حالا پس از گذشت حدود دو هفته از شروع اکران نوروزی مجموع فروش این پنج فیلم به ۵میلیارد و ۱۶۱میلیون ریال رسیده است. البته در هفته دوم تعطیلات نوروزی سالن‌های سینما در شهرهایی مثل تهران که با افزایش موارد ابتلا به کرونا از وضعیت زرد به نارنجی درآمد با تعطیلی روبه‌رو شد؛ ولی پس از سه روز با موافقت ستاد مقابله با کرونا «سینما» از دسته‌بندی مشاغل گروه سه به دو جابه‌جا شد تا امکان فعالیت در وضعیت نارنجی وجود داشته باشد.

شکست سنگین سینما در نوروز

جام جم آنلاین در این رابطه نوشته: فکر کنید که فیلم تحسین‌شده و پرسروصدای «شنای پروانه» از جشنواره فجر سی و هشتم در بهمن‌ماه ۹۸ صبر کرد تا رنگ پرده را ببیند؛ اما فیلمی که از معدود آثار اخیر سینمای ایران بود که می‌توانست تجربه تماشای دسته‌جمعی را به تماشاگران عرضه کند، بالاخره تسلیم شد و از ۲۱ بهمن‌ماه۹۹ روی پرده رفت تا پس از ۴۰ روز اکران عمومی با فروشی نزدیک به یک میلیارد، سالن را ترک کند. فروش شنای پروانه از این حیث که بسیاری می‌خواستند از آن به‌عنوان استاندارد گیشه دهه بعد چیزهایی بیاموزند، فیلم مهمی است. همین فیلم پس از مقاومت رسول صدرعاملی، تهیه‌کننده آن و تکذیب چندباره اکران آنلاین، بالاخره از یازدهم فروردین، وارد شبکه‌های وی‌اودی شد و در عرض ۲۴ ساعت در دو سامانه فیلیمو و نماوا با ۳۰‌ هزار مخاطب، یک میلیارد تومان فروخت! یعنی نه‌تنها فروش ناامیدکننده‌اش در گیشه نشان داد که واقعا برای سالن‌های سینما اتفاق بدی افتاده، بلکه مقایسه مدت زمان یک میلیاردی شدن در گیشه و اکران آنلاین هم تایید کرد که بیمار بدحال است.

در گزارش این سایت آمده است تکرار اتفاقی مشابه این برای فیلم «خورشید» مجید مجیدی هم مهر تایید دیگری است. حالا بگذریم که در فاصله اواخر بهمن ۹۹ تا اواسط نوروز ۱۴۰۰ فیلم‌های دیگری چون «خون شد» مسعود کیمیایی، «آن شب» به تهیه‌کنندگی و بازیگری شهاب حسینی، پروژه جنجالی «لاله» و فیلم کمدی «هفته‌ای یک بار آدم باش» با بازی پژمان جمشیدی همگی در شرایط طبیعی از ویژگی‌های اختصاصی برای موفقیت در گیشه برخوردار بودند؛ اما هیچ‌یک از معیارها نظیر بازیگران ستاره، ژانرهای متفاوتی چون هراس، سرشناس بودن کارگردان، برنده شدن جایزه کن، کمدی بودن یا جنجالی و پرحاشیه بودن موضوع باعث نشد این فیلم‌ها مخاطبان را به سالن سینما برگردانند. خطر دود شدن هزینه، زیرساخت‌ها را تهدید می‌کند؛ البته این اتفاق مهمی نیست اگر شما فقط تماشاگر یا فقط یک مسوول علمی در ستاد ملی کرونا باشید. احتمالا پیش خودتان می‌گویید حالا یک فیلم را هم مردم نبینند اما به کرونا مبتلا نشوند، بهتر است یا نهایتا به خودتان بگویید در سالن سینما هم خوش ‌می‌گذشت؛ ولی بالاخره سلامتی مهم‌تر است. اما به غیر از جبران ضرری که صاحبان فیلم متحمل می‌شوند و می‌تواند کل این کسب‌وکار پرهزینه را زمین بزند و مهم‌ترین ستون فرهنگ و هنر کشور را در داخل و خارج بشکند،  داستان پرآب‌چشم، این است که تمام هزینه‌هایی که در چند دهه گذشته خرج تامین زیرساخت‌های توسعه سینما در تمام کشور شده استف دود می‌شود و به هوا می‌رود. با این حال شاید مرور آنچه در سالن‌ها اتفاق افتاد وضعیت را ملموس‌تر به تصویر بکشد. پس از دو هفته از شروع اکران فیلم‌های نوروزی، کمدی «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» با جذب مخاطب بیشتر در صدر آمار فروش پنج میلیارد ریالی فیلم‌های روی پرده سینماها قرار گرفت. براساس آمار سامانه مدیریت و فروش اکران (سمفا) در این دو هفته، فیلم «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد بیشترین و کمترین تعداد بلیت را فروخته‌اند. «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» با داشتن ۱۸۱ سالن و ۷هزار و ۶۶۶نفر بیننده، یک‌میلیارد و ۸۳۰میلیون ریال فروش داشته است. در رده بعدی فیلم «خورشید» مجید مجیدی قرار دارد که با ۱۴۹ سالن و ۶هزار و ۲۶۳نفر بیننده، بیش از یک‌میلیارد و ۶۳۰میلیون ریال بلیت فروخته است .دیگر فیلم کمدی اکران نوروزی یعنی «تکخال» به کارگردانی مجید مافی نیز با ۱۴۳ سالن توانسته ۵هزار و ۶۱۵تماشاگر را با فروش بیش از یک‌میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال ثبت کند.  فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی یکی دیگر از فیلم‌های روی پرده است که در ۱۱۳ سالن اکران می‌شود و تاکنون هزار و ۶۵۰نفر تماشاگر داشته است. فروش این فیلم درحال‌حاضر حدود ۴۰۰میلیون ریال است. اما پنجمین فیلم اکران نوروزی که یکی از فیلم‌های پرحاشیه سال‌های اخیر در حین تولید بوده، کمترین فروش و مخاطب را داشته و شاید یکی از دلایل استقبال کم از «لاله» مدت زمان طولانی فیلم باشد، گرچه عده‌ای هم ریتم آن را پرکشش می‌دانند. این فیلم با ۶۸ سالن و حدود ۴۹۰ نفر مخاطب ۱۱۰ میلیون و ۶۵۴ هزار ریال فروش داشته است. اکران فیلم‌های نوروزی همچنان در سینماها ادامه دارد.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : سینما اقتصاد کرونا
ارسال نظر

آخرین اخبار روز